NUMER 06/2022
NUMER 06/2022
Temat numeru:
Logistyka między Polską a Ukrainą
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pomorskie ogłosi przetarg na zakup do 44 elektrycznych pociągów

| Michał Szymajda 05.07.2021 6,4k

Pomorskie ogłosi przetarg na zakup do 44 elektrycznych pociągów
Fot. Newag
Łącznie 44 Elektryczne Zespoły Trakcyjne zamierza zakupić Samorząd Województwa Pomorskiego dla zabezpieczenia połączeń aglomeracyjnych, a także na potrzeby Pomorskiej Kolei Metropolitalnej po elektryfikacji.
– Pomorze od wielu lat jest liderem w pasażerskich przewozach kolejowych. Konsekwentnie inwestujemy w rozwój kolei. Obecnie naszym największym zmartwieniem jest zapewnienie odpowiedniego taboru. Przypomnę, że rok temu zakończyliśmy zakup 10 nowych zespołów elektrycznych, inwestowaliśmy też w tabor spalinowy. Teraz ogłaszamy dwa kolejne duże przetargi. Priorytetem dla nas jest zakup takiego taboru, jakiego potrzebuje pasażer w obszarze aglomeracji. Z danych dotyczących przejazdów na linii aglomeracyjnej wiemy, że zdecydowana większość pasażerów (86 proc.) to osoby, które w podróży spędzają do 25 minut. Chcemy więc dysponować taborem, który będzie szybki i wygodny na takich właśnie dystansach – mówi marszałek Mieczysław Struk.

Przetarg w lipcu 2021

Zakup realizowany będzie w formie dwóch przetargów ogłoszonych w lipcu – pierwszy dotyczyć będzie 30 pojazdów do obsługi aglomeracji (linia komunikacyjna Gdańsk Śródmieście – Wejherowo). Pojazdy powinny trafić na Pomorze do końca 2025 roku. W drugim przetargu samorząd zamierza zakupić 14, również elektrycznych zespołów trakcyjnych, do obsługi sieci PKM po elektryfikacji. W tym przypadku dostawa nowych pociągów zakończyć się ma w 2024 roku.



Pojazdy mają odpowiadać na potrzeby komunikacji aglomeracyjnej: będą szybkie, a trzy pary drzwi w każdym członie pojazdu umożliwią płynną wymianę pasażerów. To sprawi, że czas przejazdu między Gdańskiem a Wejherowem będzie krótszy niż obecnie. Standardem we wszystkich pojazdach będzie oczywiście sieć Wi-Fi, monitoring, oraz wyposażenie w defibrylator AED. Dla linii Gdańsk – Wejherowo projektuje się zakup pojazdów o pojemności (razem miejsca siedzące i stojące) od 450 do 500 pasażerów, a więc 4- lub 5-członowe, a dla linii PKM (tutaj w pojazdach będą po dwie pary drzwi na stronę członu pojazdu) – o pojemności 350 do 400 pasażerów, czyli zapewne trójwagonowe. Pociągi dla PKM przygotowane będą dla prędkości 160 km/h, a dłuższe – dla kolei aglomeracyjnej między Gdańskiem a Wejherowem – do 120 km/h.

Samorząd wyręcza SKM?

– Dla mieszkańców naszego regionu unowocześnienie pasażerskiego taboru kolejowego to niezwykle ważne zagadnienie. Niestety wciąż problemem jest nowoczesny tabor. Od kilku lat czekaliśmy na konkretne działania ze strony spółki SKM, czy nadrzędnej dla niej spółki PKP, dotyczące wymiany taboru, ale widzimy wyraźnie, że sami musimy przejąć inicjatywę. Stąd decyzja o ogłoszeniu przetargów – mówi wicemarszałek Leszek Bonna. Przypomnijmy – PKP SKM Trójmiasto nie ma środków własnych na realizację zamówienia na 10 jednostek elektrycznych, na które już pozyskało środki. Na razie SKM rozpisało przetarg na zakup jednego pojazdu z opcją na 9 kolejnych. Skąd tak dziwne rozwiązanie? O tym piszemy tutaj.

Co ciekawe, samorząd również chce stosować to bardzo dziwne rozwiązanie. Oba projekty rozpoczną się bowiem od zakupu jednego pojazdu, zaś uruchomienie tzw. prawa opcji, czyli rozszerzenia zamówienia o kolejne składy zaplanowano na grudzień 2022 roku. Środki na zakup nowych pojazdów mają pochodzić z nowej perspektywy unijnej, samorząd zapowiedział także, że będzie zabiegał o środki z budżetu centralnego.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 06/2022
NUMER 06/2022
Najnowszy numer Rynku Kolejowego poświęcony jest logistyce pomiędzy Polską a Ukrainą, a szczególnie palącemu problemowi przewozu zbóż. Czy kolej jest w stanie wywieźć zbiory ze „spichlerza Europy”? Oprócz tego piszemy m. in. o problemach kolei w sezonie wakacyjnym, układzie węzła kolejowego CPK i drugim torze WKD. W numerze prezentujemy też najnowszy raport ZDG TOR; nie brakuje również ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5