NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pomorskie nie chce już modernizacji EN57. Chce nowych pociągów

| Michał Szymajda 04.03.2016 293

Pomorskie nie chce już modernizacji EN57. Chce nowych pociągów
Pomorskie będzie chciało kupować nowe elektryczne pociągiFot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
– W Regionalnym Programie Operacyjnym na obecną perspektywę zapisaliśmy zakup 34 pojazdów. Będziemy się raczej skłaniać ku opcji zakupu pociągów nowych niż modernizacji. Pasażerowie oczekująnowych pociągów a nie zaawansowanych przebudów i mamy tego absolutną świadomość – powiedział zaskakująco Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Województwo Pomorskie przez ostatnie lata, aż do chwili obecnej, nie kupiło ani jednego fabrycznie nowego pociągu elektrycznego, do tej pory nie kupowało ich także SKM (w tej spółce nowe pociągi ostatni raz pojawiły się na początku lat 90-tych!). Dwa Impulsy, które dziś przewiozły pierwszych, na razie zaproszonych pasażerów, to zapowiedź zmian w PKP SKM Trójmiasto. Chociaż jeszcze kilka tygodni temu mówiło się wyłącznie o zakupie 10 nowych pojazdów i modernizacji kolejnych ezt serii EN57, które miałyby jeździć w ramach SKM, nowy Impuls chyba obrzydził zarządzającym województwem wizję remontu kolejnych 30-letnich i starszych pociągów.

– Chcielibyśmy zobaczyć na pomorskich torach nowe pociągi. Żeby zrealizować ten projekt, potrzebujemy 800 mln złotych i wkład własny na poziomie przynajmniej ponad 100 mln. zł. Mamy świadomość, że to projekt ogromny, ale budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej też takim projektem była – powiedział marszałek Świlski. – Część z tych 34 nowych pojazdów będzie przeznaczona dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Założenie jest takie, że dla PKM dedykowanych będzie 10 nowych pociągów – powiedział marszałek Świlski.

Dodać trzeba, że jest duża szansa, że do 2023 PKM zostanie zelektryfikowana, więc może chodzić o zakup pojazdów wyłącznie elektrycznych i przerzucenie obecnie kursujących po PKM spalinowych zespołów trakcyjnych na inne wojewódzkie trasy, na przykład takie jak Gdynia – Hel, czy Słupsk – Szczecinek. Zapewne chodziłoby więc o zakup ezt o zróżnicowanej wielkości członów (na PKM kursują pociągi krótsze niż na "starej" linii SKM z Gdańska Śródmieścia do Gdyni Głównej, Rumi i Wejherowa).

– Proszę zwrócić uwagę, że Szybka Kolej Miejska w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w strategii ma również zapisane zakupy taboru. Będą więc dwa oddzielne działania, z których możemy skorzystać wprowadzając nowe pociągi na tory – dodał marszałek.

Wyraźnie zachęcony perspektywą rezygnacji z modernizacji i zakupów nowego taboru był także prezes PKP SKM Maciej Lignowski.

– W poprzedniej perspektywie byłem zwolennikiem modernizacji, bo taka była konieczność i czymś musieliśmy jeździć. Teraz należy wziąć pod uwagę, że pojazdy, które modernizowaliśmy przed kilkoma laty mają już nawet 40 lat. Można je jeszcze raz remontować, ale za 10 lat trzeba będzie je i tak skasować. W momencie gdy nowy pojazd potrafi być droższy o niewiele ponad 1/3 ceny nawet najlepszej modernizacji, to trzeba myśleć o zakupie pociągów nowych, lepiej odbieranych przez pasażerów. Jestem zwolennikiem tej opcji – powiedział prezes Lignowski.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Pomorskie (948)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Pomorskie (948)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5