NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pomorskie jednak zapłaci więcej za prąd do pociągów

| Jakub Madrjas 08.12.2022 1,4k

Pomorskie jednak zapłaci więcej za prąd do pociągów
zdjęcie ilustracyjneFot. PKM
Województwo pomorskie jednak zapłaci za prąd, m.in. dla przewoźników, dużo więcej. – Rządowe rozwiązania prawne, mające na celu ochronę odbiorców energii przed nadmiernym wzrostem cen, zostały wprowadzone bardzo późno – tłumaczy samorząd.
Kryzys energetyczny towarzyszy nam już od dłuższego czasu, a energochłonna branża kolejowa od miesięcy podkreśla, że ograniczenie wzrostu cen prądu to dla niej być albo nie być. W październiku wydawało się, że kolej zostanie objęta obniżką cen. Nic bardziej mylnego – w prekonsultacjach programu pomocy przedsiębiorcom energochłonnym kolei nie objęto. Piszemy o tym szeroko tutaj.

Niektóre województwa miały nadzieję, że uda się kupić energię dla przewoźników taniej w inny sposób – obniżkę dla samorządów obiecał bowiem dwa miesiące temu premier Morawiecki. Dzisiaj jednak (8 grudnia) województwo pomorskie poinformowało, że ostatecznie Urząd Marszałkowski oraz jednostki i spółki mu podległe zapłacą za energię elektryczną ponad 54 mln zł. To o 63% więcej niż w roku ubiegłym i 91% więcej niż jeszcze dwa lata temu.

Zbyt późna interwencja


Takie są efekty negocjacji, prowadzonych przez samorząd w ramach postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki na kompleksową dostawę energii elektrycznej, obejmującą sprzedaż energii elektrycznej oraz świadczenie usługi dystrybucji energii elektrycznej w ramach grupy zakupowej.

Jak czytamy, spółka Energa-Obrót S.A. zaproponowała rozliczenie według cen spotowych na bazie notowań dostępnych na Towarowej Giełdzie Energii. Pomimo tego, zgodnie z niedawno przyjętą ustawą zamrażającą ceny prądu jednostki samorządu terytorialnego lub podmioty świadczące usługi na rzecz takich jednostek (także spółki) będą miały zastosowaną cenę maksymalną, która wyniesie 790 zł/MWh netto (w tym stawka podatku akcyzowego w wysokości 5 zł/MWh). Niemniej w przypadku jeżeli notowania energii elektrycznej na giełdzie zaczną spadać istnieje możliwość zgodnie z ofertą Energii-Obrót S.A., że zastosowane względem członków grupy zakupowej ceny będą niższe niż wspomniana cena maksymalna.

Druga z firm dostarczająca energię do jednostek zlokalizowanych na południowym obrzeżu województwa pomorskiego, tj. Enea S.A. złożyła ofertę ze stałą ceną w wysokości 1338,35 zł/MWh netto. W tym przypadku w praktyce także zostanie zastosowana cena maksymalna w wysokości 790 zł/MWh netto, jednak nie ma możliwości jej obniżenia, gdyby poziom ceny giełdowej był niższy – tłumaczy samorząd.

– Rządowe rozwiązania prawne mające na celu ochronę odbiorców energii przed nadmiernym wzrostem cen zostały wprowadzone bardzo późno. W związku z tym spółki energetyczne nie będąc pewne swoich uprawnień i możliwości rozliczania rekompensat jakie mają otrzymać, całkowicie wstrzymały procesy ofertowania swoich klientów. Dlatego właśnie w przypadku grupy zakupowej UMWP, pomimo tego że postepowanie rozpoczęło się 6 września 2022, oferty zostały złożone dopiero po trzech miesiącach, na przełomie listopada i grudnia 2022 r. (Enea S.A. w dniu 23.10.2022r., a Energa w dniu 5.12.2022r.) – mówi przewodniczący komisji przetargowej Stanisław Szultka, zarazem Dyrektor Departamentu Rozwoju Gospodarczego.

Drożej także dla przewoźników


W grupie zakupowej znalazły się w sumie 43 podmioty podległe UMWP. Są to między innymi spółki przewozowe, szpitale oraz instytucje kultury. Suma globalna jaką grupa zakupowa UMWP będzie musiała przeznaczyć w przyszłym roku na energię elektryczną, uwzględniając fakt spodziewanego przyszłorocznego wzrostu wysokości podatku VAT do poziomu 23% (co już dzieje się w przypadku cen gazu), to ponad 54 mln. zł.

– Znaczny wzrost cen energii jest wyzwaniem dla każdej z tych instytucji. Wszyscy zastanawiamy się jak ciąć koszty, jednocześnie nie zmniejszając liczby kursujących pociągów, nie ograniczając dostępu do placówek medycznych czy nie zamykając teatrów i muzeów. Już w zeszłym roku ceny energii były znacząco wyższe w porównaniu z rokiem 2020, a dziś znów szybują w górę. Rok temu rząd tę sytuację tłumaczył pandemią, dziś tłumaczy wojną na Ukrainie. A prawda jest taka, że zwyczajnie zmarnowaliśmy szansę na rozwój OZE i do dziś uparcie trzymamy się przestarzałego węgla – komentuje trudną sytuację Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego cytowany w komunikacie.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Pomorskie (948)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Pomorskie (948)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5