Prezes Urzędu Transportu Kolejowego podpisał porozumienie z dyrektorem czeskiego organu ds. bezpieczeństwa transportu – Drážní úřad. Dokument określa zasady współpracy i koordynacji w dziedzinie nadzoru nad przedsiębiorstwami kolejowymi i zarządcami infrastruktury prowadzącymi działalność transgraniczną na liniach kolejowych łączących Polskę i Czechy.
Jak poinformował Urząd Transportu Kolejowego, podpisane porozumienie dotyczy w szczególności zagadnień takich jak autoryzacja bezpieczeństwa dla zarządców infrastruktury, jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa dla działalności do stacji granicznych właściwego drugiego państwa, zezwoleń dla taboru kolejowego eksploatowanego do stacji granicznych drugiego państwa, oznakowania pojazdów, zezwoleń dla taboru kolejowego eksploatowanego w obu państwach poza liniami transgranicznymi.
"Wspieranie interoperacyjności"
Ze strony UTK, porozumienie podpisał dr inż. Ignacy Góra, prezes UTK, natomiast ze strony czeskiej dr doc. inż. Jiří Kolář, Dyrektor Drážní úřad.
– Głównym celem porozumienia jest wspieranie bezpieczeństwa i interoperacyjności kolei oraz ułatwienie przewoźnikom przemieszczania się pojazdów kolejowych na terenach przygranicznych sąsiadujących państw – powiedział Jiří Kolář. Podobne porozumienie jest negocjowane z Niemcami i Austrią, a w 2021 zostało zawarte między Czechami a Słowacją.
– Treścią porozumienia jest zapewnienie wspólnego nadzoru przedsiębiorstw kolejowych i operatorów kolejowych prowadzących działalność transgraniczną oraz ustalenie zasad wjazdu na stacje graniczne obu państw. W ramach porozumienia na stacje graniczne przedefiniowano również istniejące stacje zlokalizowane przy przejściach granicznych – poinformowali Czesi.
Efekt obowiązywania IV pakietu kolejowego
Podpisanie porozumienia wynika z filaru technicznego IV pakietu kolejowego. Zgodnie z nim, współpraca i koordynacja w zakresie nadzoru nad przedsiębiorstwami kolejowymi i zarządcami infrastruktury kolejowej prowadzącymi działalność transgraniczną musi być przedmiotem pisemnego porozumienia. Dodatkowo zasady ważności na liniach transgranicznych jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa i zezwoleń na wprowadzenie do obrotu pojazdów kolejowych również mogą być przedmiotem takiego porozumienia.
Porozumienie obejmuje następujące transgraniczne linie kolejowe: Chałupki – Bohumín, Cieszyn – Český Těšín, Głuchołazy – Jindřichov ve Slezsku, Głuchołazy – Mikulovice, Kamienna Góra – Královec, Międzylesie – Lichkov, Mieroszów – Meziměstí, Szklarska Poręba Górna – Harrachov Zawidów – Višňová , Zebrzydowice – Český Těšín, Zebrzydowice – Petrovice u Karviné, Hrádek nad Nisou – Zittau – Varnsdorf – Hrádek nad Nisou (dotyczy części linii na terytorium Polski).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.