Firma EC Engineering z końcem 2010 roku rozpoczęła seryjną produkcję niesymetrycznego, kolejowego odbieraka prądu typu 160EC. Jest pierwszym - od 25 lat - polskim pantografem wdrożonym na rynek polski, który ponadto uzyskał dopuszczenie na rynek czeski. Przeznaczony jest do zasilania elektrycznych pojazdów trakcyjnych z napowietrznej sieci trakcyjnej prądu stałego o napięciu znamionowym 3kV.
Dynamiczne przeobrażenia w kolejach europejskich oraz chęć ekspansji na rynki zagraniczne skłoniły EC Engineering do przeprowadzenia procesu badania produktu na zgodność z wymaganiami TSI (Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności).
Starania w tym zakresie rozpoczęły się w Instytucie Kolejnictwa w połowie 2012 roku i zostały zakończone wiosną 2014 roku. W tym czasie pantograf został poddany weryfikacji na zgodność z Dyrektywami Unijnymi pod kątem prawnym i technicznym, prowadzone były analizy dotychczasowych przeprowadzonych badań i dokumentów, wykonywane zostały testy uzupełniające m.in. w tunelu aerodynamicznym T3 przy Instytucie Lotnictwa w Warszawie.
Dodatkowo audytowany był również zakład produkcyjny w Krakowie, w celu sprawdzenia procesu wytwarzania, jego zarządzania i funkcjonowania. Efektem jest uzyskanie certyfikatu zgodności TSI dla pantografu 160EC. Jak zapewnia krakowska firma, certyfikat ten otwiera drogę do zaistnienia na rynkach zagranicznych, przede wszystkim Europy.