Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Kolej autonomiczna włączona do TSI Sterowanie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
12-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Kolej autonomiczna włączona do TSI Sterowanie
fot. JMzdjęcie ilustracyjne
Pociągi autonomiczne i nowe specyfikacje Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem to zmiany które zaplanowane są w Technicznych Specyfikacjach Interoperacyjności podsystemu Sterowanie. Te nowości proponowane przez Agencję Kolejową Unii Europejskiej to nie tylko ciekawe rozwiązania dla Kolei Dużych Prędkości ale również atrakcyjne systemy np. dla kolei aglomeracyjnych. Zmiany te mają zwiększyć konkurencyjność kolei. Poznanie ich założeń na jak najwcześniejszym etapie powinno interesować wszystkich przedstawicieli rynku kolejowego w Polsce  – podkreśla UTK.

Jak informuje UTK, jednym z dwóch nowych rozwiązań technicznych jakie wejdą w życie w raz z nową TSI Sterowanie będzie system ATO (Automatic Train Operation) over ETCS. Systemy klasy ATO są już z powodzeniem stosowane na świecie, głównie w systemach metra. Dla europejskiego rynku kolejowego opracowano system klasy ATO, który ma być w pełni kompatybilny z systemem ERTMS. Ma to pozwolić na bezpieczną i bezproblemową implementację tego systemu w zgodzie z TSI Sterowanie. Obecnie ERA nie opublikowała dokładnych specyfikacji systemu. Systemy ATO mają być stosowane przez zarządców i przewoźników dobrowolnie.

Oficjalnie zapowiedziano również wprowadzenie specyfikacji dla systemu ETCS poziomu 3. Mają się one pojawić wraz z nowym TSI Sterowanie. Nowa koncepcja struktury systemu ETCS L3 nie będzie bazować wyłącznie na tzw. ruchomych odstępach blokowych w oparciu o kontrolę ciągłości składu i łączność GSM-R. Zaproponowano, aby ruchome odstępy blokowe zastąpić mieszanymi odstępami blokowymi, tj. doposażyć (lub pozostawić) system w klasyczne urządzenia kontroli niezajętości, co pozwala zachować ruch mieszany (nie tylko EZT/SZT wyposażonych w ETCS ale również składów wagonowych i w ogóle nie wyposażonych w ETCS) a także eliminuje problem braku znajomości przez system zajętości szlaków w przypadkach awaryjnych.

Zabudowa obu systemów jednocześnie wydaje się być dobrym rozwiązaniem zarówno dla linii kolei podmiejskiej i aglomeracyjnej (takie jak istniejące już linie PKP SKM w Trójmieście oraz Warszawskiej Kolei Dojazdowej ale również planowana linia PKM Południe w Gdańsku) a także dla Kolei Dużych Prędkości. Połączenie systemu ETCS L3 oraz ATO zwiększy przepustowość linii kolejowych (pozwoli na dalsze zwiększanie taktu kursowania pociągów), zmniejszy koszty eksploatacyjne (jednostajne przyspieszanie i hamowanie z zachowaniem płynności) a także bezpośrednio zwiększy poziom bezpieczeństwa na liniach kolejowych (praktyczne uniemożliwienie zdarzeń SPAD). Rola maszynistów ograniczy się do nadzoru systemów pokładowych i przejęcia kontroli nad składem w przypadkach awaryjnych.

Dla planowanych nowych linii kolejowych (PKM Południe, linie CPK) interesującym rozwiązaniem może być wdrożenie systemu na wzór Szwajcarii, tj. zabudowanie w pierwszej kolejności ETCS poziomu 1 w trybie Limited Supervision a następnie (po uzyskaniu dodatkowych środków finansowych oraz po otrzymaniu informacji zwrotnych z innych wdrożeń w zakresie poziomu bezawaryjności systemu) migrację bezpośrednio do poziomu 3 - uważa UTK.

W przypadku zarządców zwolnionych z obowiązku stosowania TSI, podjęcie decyzji o zabudowie systemu ETCS oraz ATO powoduje wyłącznie dobrowolne stosowanie wybranych zapisów TSI Sterowanie i nie powoduje konieczności stosowania innych TSI (linie w dalszym ciągu pozostają „nieinteroperacyjne”).
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Komisja Europejska zmienia TSI. Co z cyfrowymi sprzęgami?

Prawo i polityka

Komisja Europejska zmienia TSI. Co z cyfrowymi sprzęgami?

inf. pras oprac. JM 24 kwietnia 2023

Jakie zmiany czekają nas w Technicznych Specyfikacjach Interoperacyjności?

Prawo i polityka

Nowe TSI już za trzy lata

Prawo i polityka

Nowe TSI już za trzy lata

inf. pras. 10 grudnia 2019

Impulsy dla Małopolski z pełnym dopuszczeniem TSI

Tabor i technika

Impulsy dla Małopolski z pełnym dopuszczeniem TSI

inf. prasowa/jm, Rynek Kolejowy 16 listopada 2016

Flirty dla PKP Intercity z dopuszczeniem TSI

Tabor i technika

Flirty dla PKP Intercity z dopuszczeniem TSI

jm, Rynek Kolejowy/Stadler 23 grudnia 2015

Zobacz również:

Komisja Europejska zmienia TSI. Co z cyfrowymi sprzęgami?

Prawo i polityka

Komisja Europejska zmienia TSI. Co z cyfrowymi sprzęgami?

inf. pras oprac. JM 24 kwietnia 2023

Jakie zmiany czekają nas w Technicznych Specyfikacjach Interoperacyjności?

Prawo i polityka

Nowe TSI już za trzy lata

Prawo i polityka

Nowe TSI już za trzy lata

inf. pras. 10 grudnia 2019

Impulsy dla Małopolski z pełnym dopuszczeniem TSI

Tabor i technika

Impulsy dla Małopolski z pełnym dopuszczeniem TSI

inf. prasowa/jm, Rynek Kolejowy 16 listopada 2016

Flirty dla PKP Intercity z dopuszczeniem TSI

Tabor i technika

Flirty dla PKP Intercity z dopuszczeniem TSI

jm, Rynek Kolejowy/Stadler 23 grudnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5