Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Komisja Europejska zmienia TSI. Co z cyfrowymi sprzęgami?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
24-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Komisja Europejska zmienia TSI. Co z cyfrowymi sprzęgami?
fot. JM
Komisja Europejska przyjęła pakiet rewizji TSI. Urząd Transportu Kolejowego będzie sukcesywnie wyjaśniać, jakie zmiany obejmą rynek. Jako pierwsze opisano wagony towarowe (TSI WAG). Najważniejsze wydaje się jednak to, co na razie... nie znalazło się w rewizji.

Przyjęte zmiany obejmują: TSI Sterowanie, TSI Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, TSI Infrastruktura, TSI Energia, TSI Lokomotywy i tabor pasażerski, TSI Wagony towarowe, TSI Hałas– czyli niemal wszystkie obecnie obowiązujące TSI. Niektóre z nich stanowią bardziej korektę wymagań, inne mogą mieć znaczny wpływ na zmianę funkcjonowania kolei. Zmienione TSI obejmują wymagania w zakresie nowych technologii, w szczególności związanych z programem cyfryzacji kolei europejskich. Druga grupa zmian, pod hasłem „zielone przewozy towarowe”, to tworzenie warunków dla realizacji przez sektor kolejowy zadań wynikających z Europejskiego Zielonego Ładu.

Trzy funkcje wykrywania i zapobiegania wykolejeniom

Jak podkreśla UTK, wykolejenia pociągów towarowych są jednymi z najbardziej niebezpiecznych i kosztownych zdarzeń kolejowych. Co więcej, analizy Agencji Kolejowej Unii Europejskiej j wskazują, że na przestrzeni ostatnich lat liczba wykolejeń wciąż pozostaje na podobnym poziomie. Funkcje wykrywania i zapobiegania wykolejeniom dają szansę na zmniejszenie liczby tego typu wypadków. Rozwiązanie to jest już stosowane na znacznej liczbie wagonów, np. w Szwajcarii, jednak w skali Europy nie jest na chwilę obecną rozpowszechnione. Jest jednak prawdopodobne, że pojawią się nowe, opłacalne rozwiązania, które będą montowane w lokomotywach lub obsługiwane przez cyfrowe sprzęgi automatyczne. W konsekwencji, z coraz większym zainteresowaniem na rynku nowymi funkcjami wykrywania i zapobiegania wykolejeniom, konieczne było określenie zharmonizowanych wymagań, które ułatwią bezpieczną i interoperacyjną eksploatację pociągów towarowych wyposażonych w to rozwiązanie.

Rewizja TSI uwzględniła zatem wśród składników interoperacyjności trzy funkcje wykrywania i zapobiegania wykolejeniom. Zasada działania dwóch z nich – funkcji zapobiegania wykolejenia (DPF) oraz funkcji wykrywania wykolejenia (DDF) – polega na wysyłaniu do kabiny maszynisty sygnału po wykryciu prekursora wykolejenia (DPF) lub samego wykolejenia (DDF), dzięki czemu możliwe jest szybsze podjęcie odpowiednich kroków przez kierującego składem. Z kolei trzecia funkcja, czyli funkcja wykrywania wykolejenia i uruchamiania hamulca (DDAF), po wykryciu wykolejenia automatycznie uruchamia hamowanie, bez udziału maszynisty - informuje UTK. 

Bez sprzęgów automatycznych


Dla każdej z funkcji określone zostały wymagania konieczne do spełnienia oraz zasady ich łączenia w przypadku użycia więcej niż jednej funkcji naraz. Co istotne, zmiany te są nieobowiązkowe oraz nie zostały sklasyfikowane jako zmiany powodujące konieczność uzyskania nowego zezwolenia. Warto również podkreślić, że zmiany te nie będą miały wpływu na jednostki już eksploatowane lub będące w fazie produkcji.

W obecnej zmianie TSI nie zostały uwzględnione cyfrowe sprzęgi automatyczne (DAC) jako składnik interoperacyjności. Choć zgodnie z pierwotnymi założeniami miało to nastąpić w ramach bieżącej rewizji, temat ten okazał się na tyle złożony, że jego wprowadzenie do TSI zostało przełożone na 2025 rok - informuje UTK.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolej autonomiczna włączona do TSI Sterowanie

Tabor i technika

Kolej autonomiczna włączona do TSI Sterowanie

inf. pras 12 września 2022

Jakie zmiany czekają nas w Technicznych Specyfikacjach Interoperacyjności?

Prawo i polityka

Nowe TSI już za trzy lata

Prawo i polityka

Nowe TSI już za trzy lata

inf. pras. 10 grudnia 2019

Impulsy dla Małopolski z pełnym dopuszczeniem TSI

Tabor i technika

Impulsy dla Małopolski z pełnym dopuszczeniem TSI

inf. prasowa/jm, Rynek Kolejowy 16 listopada 2016

Flirty dla PKP Intercity z dopuszczeniem TSI

Tabor i technika

Flirty dla PKP Intercity z dopuszczeniem TSI

jm, Rynek Kolejowy/Stadler 23 grudnia 2015

Zobacz również:

Kolej autonomiczna włączona do TSI Sterowanie

Tabor i technika

Kolej autonomiczna włączona do TSI Sterowanie

inf. pras 12 września 2022

Jakie zmiany czekają nas w Technicznych Specyfikacjach Interoperacyjności?

Prawo i polityka

Nowe TSI już za trzy lata

Prawo i polityka

Nowe TSI już za trzy lata

inf. pras. 10 grudnia 2019

Impulsy dla Małopolski z pełnym dopuszczeniem TSI

Tabor i technika

Impulsy dla Małopolski z pełnym dopuszczeniem TSI

inf. prasowa/jm, Rynek Kolejowy 16 listopada 2016

Flirty dla PKP Intercity z dopuszczeniem TSI

Tabor i technika

Flirty dla PKP Intercity z dopuszczeniem TSI

jm, Rynek Kolejowy/Stadler 23 grudnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5