Partnerzy serwisu:

Polska czeka na uruchomienie Pendolino. W Czechach euforii nie było

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-08-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
lp, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Polska czeka na uruchomienie Pendolino. W Czechach euforii nie było
Już w grudniu przyszłego roku wszystkie składy Pendolino, które zamówiło PKP Intercity, mają kursować po polskich torach. To ma być przełom, ponieważ eksploatacja pociągów z prędkością powyżej 160 km/h pozwoli na skrócenie czasu podróży na trasie Katowice/Kraków - Warszawa - Gdańsk. Z eksploatacją składów Pendolino duże nadzieje wiązali również Czesi. Czas pokazał jednak, że połączenia obsługiwane szybkimi pociągami nie są tak atrakcyjne, jak zakładano.

Czeskie Pendolino z oznaczeniem ČD 680 nie miało szczęścia. Problemy rozpoczęły się już na samym początku, czyli w momencie dostawy pierwszego składu - w roku 2003. Pociągi nie uzyskały dopuszczenia do ruchu na terenie Czech ze względu na problemy techniczne składów. Wszelkie pozwolenia były skompletowane w listopadzie 2005 roku. Jednak na początku roku 2006, czyli zaraz po wprowadzeniu do eksploatacji, nastąpiła lawina usterek w czasie, gdy pociągi obsługiwały trasę Praga - Ostrawa. Wtedy zapadła decyzja o ponownym, czasowym wycofaniu pociągów. Po usunięciu usterek pociągi powróciły do eksploatacji, ale wtedy już było wiadomo, że Czesi z dwudziestu zamówionych pociągów poprzestaną na siedmiu.Z raportu, jaki Koleje Czeskie przygotowały dla PKP, dotyczącego wprowadzenia Pendolino w Czechach, ma wynikać, że powodem licznych niedociągnięć i usterek było niedopasowanie nowoczesnego taboru do czeskiej infrastruktury.

Pociągi Pendolino kursowały m. in. na trasach międzynarodowych, ale większość tych połączeń została wycofana. W tej chwili pociągi „SuperCity Pendolino” kursuje głównie na najbardziej dochodowej trasie kolejowej Czech - między Pragą i Ostrawą.

Silna konkurencja

Pendolino w Czechach raczej nie zrobiło oszałamiającej kariery i dziś z pewnością nie jest rewolucją. Czas przejazdu nie jest znacznie atrakcyjniejszy od czasu oferowanego przez ekspresy, bilety do najtańszych też nie należą, a większość składów kursuje po jednej linii. Czas przejazdu pociągu między Pragą i Ostrawą (356 km) w rozkładzie jazdy 2013 to 3 godziny i 11 minut. Większość biletów kosztuje po 495 koron czeskich (ok. 85 zł) - bez kart zniżkowych. Są jednak bilety promocyjne po 295 koron (48 zł). Bilet na pociąg Kolei Czeskich kategorii ekspres, który jedzie o 30 minut dłużej, kosztuje 295 koron. Konkurencja walczy jednak o klienta. Za bilet na pociąg przewoźnika RegioJet na tej samej trasie zapłacimy od 239 do 295 koron, a czas przejazdu to 3 godziny i 28 minut. Leo Express, którego pociągi kursują po tej samej trasie od grudnia minionego roku, sprzedaje bilety w cenie od 239 koron, oferując czas przejazdu na poziomie 3 godzin i 15 minut. Jest więc najbardziej konkurencyjny w stosunku do Kolei Czeskich oferujących przejazdy pociągami Pendolino.

Nie wszyscy pasażerowie zadowoleni

Są jednak i inne mankamenty składów Pendolino. Pasażerowie korzystający z przejazdów pociągiem byli również rozczarowani brakiem gniazdek, które umożliwiałyby korzystanie z laptopów. Podczas podróży pociągiem jest również trudno skorzystać z telefonu komórkowego ze względu na słaby zasięg, jednak Koleje Czeskie tłumaczą, że powodem jest ukształtowanie terenu. Również ukształtowanie terenu jest powodem tego, że miejscami pociągi nie mogą rozwijać swojej prędkości, która jest ich głównym atutem.

Koleje Czeskie nigdy nie wypowiadały się chętnie na temat rentowności pociągów Pendolino. Nieoficjalnie mówi się, że zajętość miejsc w składach jest tak niska, że Pendolino nieustannie przynosi Czechom straty.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Zobacz również:

20 lat Pendolino w Czechach

Świat

20 lat Pendolino w Czechach

Mikołaj Kobryński 28 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5