Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Polska – Ukraina: PLK podbijają tory i planują korytarze solidarnościowe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
22-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Polska – Ukraina: PLK podbijają tory i planują korytarze solidarnościowe
fot. Krzysztof Próchnicki/PKP PLKStacja Hurko
Roboty zrealizowane w przemyskim węźle kolejowym mają poprawić jakość infrastruktury szerokotorowej na styku Polski i Ukrainy. W dłuższym horyzoncie czasowym konieczne są jednak większe inwestycje. Te mają zostać przeprowadzone w ramach przygotowania tzw. korytarzy solidarnościowych.

W pierwszym półroczu 2025 r. krajowy zarządca infrastruktury kolejowej kontynuował rozpoczęte wcześniej duże inwestycje na trasach prowadzących na Ukrainę. Trwał więc remont szerokotorowej linii 63 łączącej Chełm z przejściem w Dorohusku (ma zakończyć się za kilka miesięcy). Toczyły się też przygotowania do budowy nowego lokalnego centrum sterowania (LCS) w Zawadzie, które przejmie obsługę ruchu do przejścia w Hrebennem (finał ma nastąpić w przyszłym roku).

Równolegle prowadzone były jednak także mniejsze roboty, które mają poprawić jakość infrastruktury w rejonie Przemyśla. Dotyczyły one linii 92 Przemyśl – Medyka i 614 Żurawica – Hurko. Obie są szerokotorowe, pozwalają więc na wjazd ukraińskiego taboru do Polski. Pierwsza z nich jest zelektryfikowana i użytkowana w ruchu pasażerskim.

PLK korzystają z własnego personelu i sprzętu spółki zależnej

– Zadania te realizowaliśmy własnymi siłami przy wsparciu sprzętowym Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury w Warszawie – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Przypomnijmy, że spółka wykonawcza została w 2018 r. przejęta przez PLK. Na wspomnianych odcinkach zarządca infrastruktury podbił tor i rozjazdy, wymienił podkłady i inne zużyte elementy.

– Celem naprawy było zapewnienie bezpiecznego i płynnego prowadzenia ruchu kolejowego – stwierdza nasza rozmówczyni. Dodaje, że przeprowadzone roboty zminimalizowały ryzyko wystąpienia awarii infrastruktury. O ile linia 92 jest kluczowa dla utrzymania przewozów pasażerskich, linia 614 ma duże znaczenie dla przewoźników towarowych. Pozwala ona bowiem na przejazd z Żurawicy w kierunku przejścia granicznego z pominięciem głównej stacji w Przemyślu.

Środki UE na korytarze solidarnościowe z Ukrainą

– W drugim półroczu 2025 r. kontynuowane będą podobne działania i naprawy bieżące na rzecz zapewnienia dobrego stanu technicznego torowiska na pograniczu z Ukrainą – zapewnia przedstawicielka spółki. W dalszej perspektywie czasowej zarządca infrastruktury zamierza zrealizować natomiast znacznie większe przedsięwzięcia mające w istotny sposób wpłynąć na uwarunkowania w ruchu międzynarodowym. – Prowadzimy prace studialne dotyczące korytarzy solidarnościowych. Ich zakończenie przewidujemy w 2026 r. – usłyszeliśmy.

Studium zostało dofinansowane w ramach unijnego programu CEF Łącząc Europę. – Projekt ma trzy główne cele, z których pierwszym jest modernizacja transportu między UE a Ukrainą. Zmierzamy do zwiększenia przepustowości infrastruktury, aby zwiększyć wydajność przewozów pasażerskich i towarowych na istniejących liniach – opisuje Dorota Szalacha. Dwa kolejne to zwiększenie interoperacyjności (wprowadzenie rozwiązań technicznych ułatwiających komunikację międzynarodową) i usprawnienie funkcjonowania przejść granicznych. Wartość prac studialnych przekracza 10 mln zł netto.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Infrastruktura

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Kasper Fiszer 14 sierpnia 2025

MI bez konkretnych planów remontu linii do Szczucina

Infrastruktura

Koluszki: Nieco szersze prace na trasie do Żakowic Płd.

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Infrastruktura

Tomaszów – Skarżysko: Przetarg na projekt opóźniony

Kasper Fiszer 14 sierpnia 2025

MI bez konkretnych planów remontu linii do Szczucina

Infrastruktura

Koluszki: Nieco szersze prace na trasie do Żakowic Płd.

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij