Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Polska – Ukraina: Blokada tranzytu – polityka czy zwyczajne roboty infrastrukturalne?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
21-01-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Polska – Ukraina: Blokada tranzytu – polityka czy zwyczajne roboty infrastrukturalne?
fot. Jakub "Flyz1" Maciejewski, lic. CC BY-SA 4.0
Od grudnia nie odbywa się kolejowy tranzyt z Polski przez Ukrainę do Rosji, Białorusi i szeregu innych krajów b. ZSRR oraz Azji. Strona ukraińska zablokowała przewóz ładunków koleją, argumentując to toczącymi się pracami infrastrukturalnymi. Sprawa ma jednak kontekst polityczno-dyplomatyczny, a polski rząd nie ma wątpliwości, że przyczyną wdrożenia nowych regulacji nie jest rozpoczęcie remontów.

W tle konfliktu Ukrainy z Rosją, który w ostatnich tygodniach eskaluje i, jak donoszą światowe media, może przerodzić się w próbę kolejnego naruszenia integralności terytorialnej Ukrainy przez jej wschodniego sąsiada, tli się spór ukraińsko-polski związany z obsługą transportu towarowego. Z jednej strony Ukraina domaga się zwiększenia tzw. kontyngentu zezwoleń dla tamtejszych firm transportowych obsługujących przewozy do Polski i do dalszych krajów zachodnioeuropejskich, z drugiej zaś Polska ma pretensje o zablokowanie możliwości tranzytu towarów do i z Rosji drogą kolejową. Szczegółowo pisaliśmy o tym tutaj.

Ukraina: Prowadzimy prace remontowe

Jak wynika z komunikatu UZ, sprawa ma związek z pracami infrastrukturalnymi. W związku z nimi znacząco miała spaść przepustowość tras biegnących do Polski. Formalnie Ukraińcy nie zakazali całkowicie przewozów w relacjach z Polski przez Ukrainę i Rosję, a jedynie stworzyli listę krajów docelowych, do których ładunki nie będą przyjmowane z Polski na Ukrainę (i na odwrót – z Rosji na Ukrainę w drodze do Polski, jeśli kraje te będą nadawcami towarów). Znalazło się na niej kilkanaście krajów, w tym m.in. sama Rosja, Chiny, państwa kaukaskie (Armenia) czy środkowoazjatyckie (Uzbekistan, Kazachstan), a także sojusznicza wobec Rosji Białoruś.

Władze Polski odczytały jednak nowe zasady wprowadzone przez UZ w kontekście jednoznacznie politycznym i twardo się im sprzeciwiły. Polskie Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że o ograniczeniach grupa PKP SA poinformowana została z minimalnym wyprzedzeniem, bo 24 listopada – na tydzień przed wejściem w życie regulacji. – W naszej opinii działania strony ukraińskiej były jednostronnym aktem niezgodnym z obowiązującym prawem i z ogólnie przyjętymi zasadami współpracy biznesowej – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Szymon Huptyś, rzecznik prasowy MI.

Polska: Zablokowanie tranzytu to sprawa niebywała

Zwraca on uwagę, że decyzja Ukrainy nie została skonsultowana ze stroną polską. Resort poinformował nas także, że 1 grudnia Koleje Ukraińskie zapowiedziały, że od 1 stycznia do odwołania wstrzymają załadunek wagonów własności UZ wyprawianych do Polski. – Wpłynie to negatywnie na dwustronną wymianę handlową z wykorzystaniem transportu kolejowego – stwierdził nasz rozmówca. Potem termin ten przesunięto na 20 stycznia, a następnie, według informacji "Rynku Kolejowego", na 10 lutego.

Polskie ministerstwo przyznało, że strona ukraińska powołała się w kontaktach z polskim rządem na względy techniczne i ograniczenia wynikające z prac remontowych. Argumentem miało być także nagromadzenie próżnych wagonów na granicznej stacji Izow. – Z naszej oceny wynika, że argumenty strony ukraińskiej nie znajdują odzwierciedlenia w rzeczywistości – stwierdza przy tym Szymon Huptyś. Określił je jako „niewiarygodne z technicznego punktu widzenia i z doświadczenia”, zwracając uwagę, że prac infrastrukturalnych nie zaczyna się w okresie zimowym i nie planuje z tak krótkim wyprzedzeniem. Zablokowanie tranzytu jest jego zdaniem „rzeczą niebywałą”. Dodał, że według oficjalnych komunikatów strony ukraińskiej ta wykluczyła łączne traktowanie kwestii tranzytu ze sprawą zezwoleń dla ukraińskich przewoźników drogowych.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jewhen Laszczenko pokieruje Kolejami Ukraińskimi

Prawo i polityka

Ukrzaliznycia zakończyły testy systemu Starlink w pociągach IC [film]

Infrastruktura

Zobacz również:

Jewhen Laszczenko pokieruje Kolejami Ukraińskimi

Prawo i polityka

Ukrzaliznycia zakończyły testy systemu Starlink w pociągach IC [film]

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5