Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Polregio szuka za granicą używanych SZT i EZT

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
04-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-03-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Polregio szuka za granicą używanych SZT i EZT
fot. Polregio
Największy polski przewoźnik pasażerski, borykający się z widmem kryzysu taborowego, chce ratować swoją sytuację także poprzez kupno pojazdów używanych. W grę wchodzą zarówno spalinowe, jak i elektryczne zespoły trakcyjne, jednak tych ostatnich może być na razie zaledwie kilka – wynika z odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury na interpelację posła PiS Łukasza Kmity. Rozpoznanie rynku objęło kilka krajów, w tym – Niemcy.

– W 2024 r. przewoźnik Polregio rozpoczął działania związane z rozeznaniem rynku wtórnego pojazdów kolejowych m. in. na rynku niemieckim – poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Polegały one na oględzinach wybranych pojazdów kolejowych trakcji spalinowej. Ponieważ mowa o typach pojazdów, które nie były dotychczas eksploatowane w Polsce – jeśli zakup dojdzie do skutku, konieczne będzie homologowanie ich w naszym kraju. Dokładnego kosztu homologacji i zakupu, o który pytał poseł, nie można jeszcze określić. – W dużej mierze będzie on uzależniony od liczby pojazdów oraz ich typu – wyjaśnił wiceminister.

Czy będą używane EZT z zagranicy?

Pozyskanie sprawnych spalinowych wagonów motorowych lub zespołów trakcyjnych jest dla Polregio pilną koniecznością. Od lat opisujemy utrudnienia dla podróżnych związane z brakiem wystarczającej ilości taboru do obsługi linii niezelektryfikowanych w województwie lubuskim i opolskim. W ostatnich miesiącach do listy regionów dotkniętych tym problemem dołączyło Podlasie.

Z dalszej części odpowiedzi wynika jednak, że oprócz pojazdów spalinowych w grę wchodzi także zakup EZT. – Aktualnie Spółka rozpatruje możliwość zakupu z rynku wtórnego do 14 szt. pojazdów spalinowych i 4-6 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych – ujawnia Malepszak. Mają one być wyposażone – między innymi – w klimatyzację pokładu pasażerskiego oraz dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami.

– Polregio w dotychczasowych działaniach dokonało roboczych kontaktów z innymi europejskimi przewoźnikami kolejowymi oraz poolami taborowymi. Niemniej z uwagi na uwarunkowania związane z ochroną tajemnic przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, szczegółowe informacje w tym zakresie nie mogą zostać przekazane w odpowiedzi na przedmiotową interpelację – zastrzegł Malepszak.

Coraz mniej sprawnych EN57 i pochodnych

Kolejny obszerny fragment odpowiedzi poświęcono na omówienie ilostanu wykorzystywanych przez Polregio EZT z rodziny 5B/6B (EN57, EN71 i ED72). Z tych ostatnich czynne są już tylko jednostki zmodernizowane, a 7 kolejnych czeka na modernizację, na którą umowę podpisano już z zakładami Pesa Mińsk Mazowiecki. – Polregio posiada obecnie sprawne 53 pojazdy serii EN57 (w wersji klasycznej, niezmodernizowanej) i 2 pojazdy serii EN71 (w wersji klasycznej, niezmodernizowanej) – wyliczył wiceminister.

Dwa EN57 i jeden EN71, a także ED72-019 nieobjęty umową na modernizację, zostały w ostatnich latach wyłączone z eksploatacji na skutek osiągnięcia resursu kwalifikującego do naprawy poziomu P5. W bliskiej przyszłości czeka to szereg innych jednostek, przez co potrzeba odnowy taboru Polregio staje się paląca (więcej na ten temat piszemy np. tutaj).

Jednostek zmodernizowanych, przystosowanych do prędkości 120 km/h, wyposażonych w silniki asynchroniczne i klimatyzację Polregio wykorzystuje obecnie 134 (w tym 109 jest czynnych). Część z nich należy do spółki, pozostałe są jej użyczane przez samorządy poszczególnych województw. Komfort podróży i parametry tych pojazdów są lepsze niż w jednostkach klasycznych, jednak i one odstają od nowoczesnego standardu taboru kolejowego, a w perspektywie kilkunastu lat będą musiały zostać wymienione.

Pierwszy EN71 będzie pojazdem historycznym?

Niezmodernizowane, wyłączone z ruchu EZT są stopniowo kasowane. Aktualne plany przewidują likwidację w bieżącym roku 49 EN57 i 3 EN71 (umowy z firmami złomującymi już zawarto), a w przyszłym – 6 EN57 i jednego EN71. Również 6 EN57 ma zostać skasowanych w roku 2027.

Malepszak wspomniał, że EN71-001, którego termin naprawy P5 przypada w 2026 r., ma być zachowany jako czynny zabytek. – Spółka rozważa działania mające na celu zmianę cyklu przeglądowo-naprawczego umożliwiającego dłuższą eksploatacje ww. EZT w charakterze wyłącznie pojazdu zabytkowego/historycznego do okazjonalnej obsługi pociągów – stwierdził.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Prezes Polregio: Kolej regionalna musi uzupełniać KDP

Pasażer

Udany pierwszy kwartał Polregio

Pasażer

Udany pierwszy kwartał Polregio

Polregio 26 kwietnia 2025

Sprostowanie Artura Martyniuka, byłego Prezesa Zarządu Polregio SA

Biznes

Sprostowanie Artura Martyniuka, byłego Prezesa Zarządu Polregio SA

Artur Martyniuk, były Prezes Zarządu Polregio SA 25 kwietnia 2025

Zobacz również:

Prezes Polregio: Kolej regionalna musi uzupełniać KDP

Pasażer

Udany pierwszy kwartał Polregio

Pasażer

Udany pierwszy kwartał Polregio

Polregio 26 kwietnia 2025

Sprostowanie Artura Martyniuka, byłego Prezesa Zarządu Polregio SA

Biznes

Sprostowanie Artura Martyniuka, byłego Prezesa Zarządu Polregio SA

Artur Martyniuk, były Prezes Zarządu Polregio SA 25 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5