NUMER 03/2022
NUMER 04/2022
Temat numeru:
Inwestycje infrastrukturalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Polregio musiało odwołać ponad 100 pociągów w Wielki PIątek

| Jakub Madrjas 16.04.2022 9,9k

Polregio musiało odwołać ponad 100 pociągów w Wielki PIątek
Fot. PolRegio
Aż 7% połączeń, czyli znacznie ponad 100 pociągów musiało odwołać wczoraj (15 kwietnia) Polregio. Nie jest to jednak strajk, a problemy z dostępnością maszynistów; wielu poszło na zwolnienia lekarskie, inni nie zgadzali się na nadgodziny. Dziś sytuacja jest już lepsza. 
Jak informowaliśmy na początku tygodnia, spotkanie ostatniej szansy związkowców i zarządu Polregio na temat podwyżek zakończyło się bez sukcesu. W związku z tym związkowcy ogłosili pogotowie strajkowe i przygotowania do strajku generalnego.
 
Decyzja o strajku ma zapaść po Świętach i ewentualnie po specjalnym posiedzeniu Komisji Infrastruktury, które odbędzie się w czwartek, a dotyczyć ma sytuacji w Polregio i PKP Cargo. Zarząd Polregio prowadzi rozmowy z marszałkami, dotyczące przekazania spółce dodatkowych środków na podwyżki. 

To nie jest (jeszcze) strajk

Mimo braku decyzji o strajku, spółka już teraz zaczęła mieć problemy z realizacją rozkładu jazdy. Najtrudniejsza sytuacja była w Wielki Piątek, kiedy z powodu braku obsady odwołanych zostało 7% połączeń (129 pociągów). W zdecydowanej większości przypadków przewoźnik zapewnił zastępczą komunikację autobusową. Najwięcej pociągów trzeba było zastąpić autobusami w woj. małopolskim (53) oraz kujawsko-pomorskim (24). Jak poinformowało "Rynek Kolejowy" Polregio, w sobotę 16.04, ze względu na świąteczny rozkład i mniejszą planowaną liczbę uruchomień w miejsce 40 pociągów wprowadzona została komunikacja autobusowa (najwięcej w małopolskim i wielkopolskim po 9 oraz lubuskim - 8). Spółka Polregio przekazała również wszystkim pasażerom przeprosiny za utrudnienia.

Oficjalną przyczyną utrudnień jest "zakłócenie procesu przewozowego". Nikt nie potwierdza oficjalnie informacji o tym, że brakuje maszynistów, ale w wielu regionach lokalna prasa pisze o nagłym wzroście liczby zwolnień chorobowych. - Jak ktoś choruje to nie informuje związku zawodowego o przyczynach. Nie ma żadnej akcji chorobowej - zapewnia "Rynek Kolejowy" przewodniczący Związku Zawodowego Maszynistów Leszek Miętek i zwraca uwagę, że zgodnie z rozporządzeniem wykonywanie pracy maszynisty jest dozwolone tylko w dobrym stanie psychofizycznym. - Każdy maszynista może odmówić pracy jeśli się źle poczuje - podkreśla. 

Związkowcy chcą działań

Szef związku maszynistów przypomina, że Międzyzwiązkowy Komitet Protestacyjno - Strajkowy podjął uchwałę, zgodnie z którą wdrożenie zostały zasady bezwzględnego wykonywania pracy przez pracowników wyłącznie zgodnie z harmonogramem pracy i niepodejmowanie pracy w nadgodzinach. Jego zdaniem sytuacja przewozowa w Polregio może być efektem tych zaleceń.

 - Za chwilę będzie inny efekt, kiedy zdecydowana większość młodych maszynistów odejdzie do konkurencji, gdzie od razu czeka na nich podwyżka o 1000 lub 1500 zł - przewiduje podkreślając, że maszyniści Polregio należą do najniżej opłacanych na rynku. - A jeśli dojdzie do strajku, to przecież nie poprawi on sytuacji w spółce, tylko pogorszy. Dlatego właściciele - ARP i marszałkowie - powinni zacząć działać - podsumowuje.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2022
NUMER 04/2022
Wojna w Ukrainie siłą rzeczy powraca i w tym numerze. Tym razem przyglądamy się jej wpływowi na bieżącą sytuację na krajowym rynku budowlanym oraz perspektywie dla inwestycji kolejowych – oprócz wszystkich tragicznych skutków rosyjskiej inwazji mamy bowiem jeszcze na głowie brak zatwierdzenia dla środków z KPO, który skutecznie powstrzymuje inwestycje w branży. Staramy się też spojrzeć dalej i poszukać odpowiedzi na pytanie, jak pandemia oraz konflikt wpłyną na rolę kolei w świecie, który chce coraz mniej polegać na paliwach kopalnych. W numerze sporo uwagi poświęcamy także projektowi Kolej Plus oraz kwestiom mobilności miejskiej. 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5