NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Polregio: Mimo pandemii zwiększyliśmy udział w rynku [film]

| Roman Czubiński 15.02.2021 1,2k

Rok 2020 był dla Polregio udany – ocenia rzecznik spółki. Przewoźnik podpisał nowe umowy z władzami regionów i poprawił sytuację finansową, co otwiera drogę do pozyskania kredytów na zakup taboru. Mimo znacznego spadku frekwencji wzrósł też udział Polregio w rynku przewozów pasażerskich.
Na początku 2020 r. liczba pasażerów polskiej kolei ogółem rosła w porównaniu do poprzedniego roku. Trend ten nie ominął także Polregio. Dopiero wiosenny lockdown, wprowadzony w celu zatrzymania przenoszenia się koronawirusa, spowodował konieczność zawieszenia niektórych połączeń przewoźnika, w tym – międzynarodowych. Spadła też frekwencja w pociągach, które wiąż kursowały, choć w kolejnych miesiącach pasażerowie stopniowo wracali. – We wrześniu popyt na podróże był już zbliżony do tego z września 2019 r., co zresztą w skali całego rynku pokazują dane UTK – zwraca uwagę rzecznik Polregio Dominik Lebda.

Kolejne miesiące znów przyniosły spadek, nie tak głęboki jednak, jak wiosną. – Mimo tego nasz udział w ruchu pasażerskim wzrósł rok do roku i wyniósł w 2020 r. 27%, co w liczbie pasażerów przekłada się na 55,7 mln – podkreśla rzecznik. Wynika to jednak z faktu znacznego skurczenia się całego rynku: dla porównania – w 2019 r. Polregio przewiozło 88,9 mln pasażerów.

– Warto podkreślić, że zachowaliśmy obsługiwane przed pandemią połączenia i skutecznie wspieraliśmy mieszkańców Polski w tym trudnym dla nas wszystkich okresie. Oprócz walki z wykluczeniem komunikacyjnym aktywnie wspieraliśmy działania związane z przeciwdziałaniem pandemii, w tym wprowadziliśmy bilet za złotówkę dla pracowników służby zdrowia – kontynuuje Lebda. Zaznacza też, że Polregio – jako jeden z nielicznych przewoźników pasażerskich – nie zmniejszało podczas pandemii zatrudnienia ani płac.

Spółka ocenia rok 2020 jako całościowo udany. – Podpisaliśmy umowy z 15 samorządami na realizację przewozów pasażerskich i zabezpieczyliśmy ok. 9 mld zł w umowach wieloletnich z samorządami. Zdecydowaną większość z województwami podpisaliśmy aż na 10 lat – uzasadnia nasz rozmówca. Przewoźnik przestał też być spółką w trudnej sytuacji ekonomicznej, co pozwala mu zaciągać zobowiązania i finansować dzięki nim np. inwestycje taborowe. Wnioski o dofinansowanie zakupu nowego taboru i modernizację zaplecza technicznego mają szanse stać się częścią Krajowego Planu Odbudowy. – Dzięki własnej bazie serwisowej będziemy w stanie eksploatować nasz własny lub powierzony nam tabor efektywnie kosztowo, a także zwiększać przychody z remontów, napraw czy serwisu dla innych przewoźników. To bardzo istotny aspekt, bo wśród różnych rodzajów transportu tabor kolejowy, w tym pasażerski, należy do kategorii pojazdów wymagających relatywnie wysokich nakładów na utrzymanie – wyjaśnia Lebda.
 
Polergio deklaruje otwartość na zwiększanie liczby połączeń we współpracy z samorządami wojewódzkimi. Pierwsze takie działania miały już miejsce na Podlasiu i Podkarpaciu. – Są to nowe połączenia m. in. z Białegostoku do Hajnówki, gdzie kursuje pięć par pociągów dziennie, a dwa kolejne jeżdżą w relacji Hajnówka – Bielsk Podlaski, skomunikowane z pociągami Czeremcha – Białystok – podaje przykład rzecznik. Dzięki Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej od stycznia znacząco zwiększyła się też liczba połączeń Polregio w regionie rzeszowskim (do Dębicy, Przeworska i Strzyżowa nad Wisłokiem). – Częstotliwość kursowania w dni robocze na tych odcinkach wynosi nawet 30 minut w godzinach szczytu, a w pozostałych porach – 60 minut – mówi przedstawiciel przewoźnika.

W najbliższym miesięczniku Rynek Kolejowy opublikujemy obszerną rozmowę z Arturem Martyniukiem. Zapraszamy do lektury.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45814)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45814)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5