NUMER 10/2019
NUMER 10/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Trzy dekady zmian na kolei
szukaj
Śledź nas:

Polregio: Marszałek użycza Kolejom Wielkopolskim lepszy tabor

| Jakub Madrjas 04.10.2019 142

Polregio: Marszałek użycza Kolejom Wielkopolskim lepszy tabor
fot. MS, Rynek Kolejowy
W Wielkopolsce trwa kłótnia marszałka i Przewozów Regionalnych dotycząca równego traktowania przewoźników kolejowych w województwie. Przeniosła się ona na forum sejmiku.
Awantura rozpoczęła się od artykułu "Rynku Kolejowego" pt. Koleje Wielkopolskie pojadą do Piły. Zacytowaliśmy w nim stanowisko wicemarszałka województwa wielkopolskiego Wojciecha Jankowiaka, który stwierdził m.in., że występuje problem rozliczenia poszczególnych elementów kosztów z Przewozami Regionalnymi. Dodał, że problem dotyczy w szczególności rozbicia kosztów funkcjonowania spółki z podziałem na wszelkie województwa, gdzie działa, oraz o to jak traktować „rozsądny zysk”, który powinno zagwarantować województwo operatorowi.

W odpowiedzi Przewozy Regionalne przesłały stanowisko, w którym stwierdziły, że marszałek województwa traktuje obu przewoźników (PR i Koleje Wielkopolskie) nierówno oraz że zarząd województwa wielkopolskiego odmawia realizacji porozumienia zawartego w 2014 roku pomiędzy ministrem infrastruktury i rozwoju a m.in. Województwem Wielkopolskim. Stanowisko można przeczytać tutaj.

Zgodnie z zapowiedziami na początku tego tygodnia podczas XI Sesji Sejmiku Województwa Wielkopolskiego jednym z punktów porządku obrad dotyczył nierównego traktowania przewoźników kolejowych przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego. Otrzymaliśmy od przewoźnika stanowisko w sprawie obrad, które prezentujemy poniżej:

PR: Koleje Wielkopolskie dzierżawią od województwa wielokrotnie droższy tabor


Spółka Przewozy Regionalne podtrzymuje swoje wcześniejsze stanowisko i jednoznacznie odrzuca zarzuty wyrażone przez przedstawicieli województwa na forum Sejmiku i w mediach. Zarząd Województwa Wielkopolskiego przytacza argumenty bez pokrycia w faktach na uzasadnienie swoich decyzji podejmowanych bez respektowania porozumienia o równym traktowaniu podmiotów.

Niezasadne jest powoływanie się przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego na brak decyzji o notyfikacji Komisji Europejskiej dla udzielonej przed laty pomocy publicznej jako argumentu przeciwko przydzieleniu Spółce Przewozy Regionalne taboru do obsługi połączeń. Udostępnienie taboru samorządowego do realizacji połączeń przez Spółkę nie ma związku z procedurą notyfikacyjną prowadzoną przez Komisję Europejską. Spółka od kilku lat bez przeszkód korzysta z 3 szt. pojazdów własności woj. wielkopolskiego, a także z udostępnionego przez samorządy innych województw: m.in. pomorskiego, zachodniopomorskiego, kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, lubelskiego, podkarpackiego, małopolskiego, świętokrzyskiego, podlaskiego, warmińsko-mazurskiego.

Spółka realizuje każdego dnia ponad 200 połączeń na terenie województwa wielkopolskiego z tytułu umowy PSC z należytą starannością i dokonuje jej rozliczeń w oparciu o obowiązującą w Spółce politykę rachunkowości. Wobec argumentu o niekompletnych wyliczeniach, Spółka podkreśla, że Zarząd Województwa Wielkopolskiego otrzymuje taki sam poziom szczegółowości danych finansowych jak władze pozostałych województw, gdzie Spółka Przewozy Regionalne realizuje połączenia z tytułu umowy PSC także z wykorzystaniem taboru samorządowego. Księgi rachunkowe Spółki, jak również narzędzia do rozliczania kosztów w ramach umów PSC, zostały zaudytowane przez niezależnych biegłych rewidentów i nie wykazano nieprawidłowości w tym obszarze.

Koszt jednego pociągokilometra przejechanego przez Przewozy Regionalne w województwie wielkopolskim jest o 4 zł niższy od kosztu jednego pockm przewoźnika samorządowego. Przy podobnej pracy eksploatacyjnej obu przewoźników działających w ramach służby publicznej na wielkopolskich torach, w roku 2018 przy porównywalnej pracy eksploatacyjnej przewoźnik samorządowy otrzymuje kwotę około 30 mln większą niż Przewozy Regionalne oraz eksploatuje tabor dzierżawiony od Samorządu Województwa Wielkopolskiego o wartości ok 630 mln zł przy jednoczesnym dzierżawieniu Przewozom Regionalnym taboru o wartości niespełna 18 mln zł (Podczas sesji sejmiku radny Zbigniew Czerwiński podał, że Przewozy Regionalne użytkują tabor wart ok. 240 mln złotych – przyp. JM). Wskazuje to na faworyzowanie przewoźnika samorządowego. Dane te zostały pozyskane przez radnych Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z Departamentów Urzędu Marszałkowskiego i po raz pierwszy od wielu lat zostały publicznie zaprezentowane.

Spółka Przewozy Regionalne podtrzymuje wolę dalszych rozmów w celu wypracowania przejrzystych zasad przydzielania połączeń na terenie województwa wielkopolskiego – zakończył przewoźnik.

UMWW: Przewozy Regionalne były adresatem projektu taborowego

O stanowisko w tej sprawie poprosiliśmy również samorząd województwa wielkopolskiego. Przedstawił je wicemarszałek Wojciech Jankowiak. Również publikujemy je w całości:

W związku z XI Sesją Sejmiku Województwa Wielkopolskiego i punktem porządku obrad dotyczącym rzekomego nierównego traktowania przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego Spółki Przewozy Regionalne, informujemy, że sytuacja taka nigdy w przeszłości ani obecnie nie miała i nie ma miejsca. Jednocześnie w pełni podtrzymujemy argumentację, którą w czasie sesji przedstawił przedstawiciel Zarządu Województwa.

Powoływanie się na Porozumienie w Sprawie Restrukturyzacji Spółki „Przewozy Regionalne” Sp. z o.o. z 2014 r. jest zupełnie niezasadne, bowiem jest ono w pełni przez nas dotrzymywane w kwestiach ilości pracy przewozowej oraz wieloletniej umowy. Natomiast zgodnie z jego zapisami Województwo Wielkopolskie deklarowało potencjalne udostępnianie taboru zakupionego przy współudziale środków UE pozyskanych w perspektywie budżetowej 2014-2020. Na chwilę obecną jedyny zakupiony tabor z zachowaniem przytoczonych zapisów porozumienia to pięć Elfów II, które w najbliższym czasie, z racji konieczności zachowania trwałości projektu, będą w użytkowaniu spółki Koleje Wielkopolskie. Zwracamy jednocześnie uwagę, że w poprzedniej perspektywie finansowej Przewozy Regionalne były adresatem projektu taborowego, jednakże ze względu na brak stabilizacji finansowej, Województwo Wielkopolskie nie mogło ostatecznie uwzględnić przy realizacji tego Operatora.

Przypominamy też, że na rzecz Przewozów Regionalnych, przy wsparciu Województwa Wielkopolskiego, były również realizowane projekty modernizacji taboru oraz zaplecza technicznego, których okres trwałości się jeszcze nie zakończył.

Mimo niezrozumiałych dla nas trudności w relacjach między Województwem Wielkopolskim a Spółką Przewozy Regionalne, deklarujemy niezmiennie wolę współpracy na rzecz bezpiecznego i sprawnego transportu publicznego na terenie Wielkopolski
- również zapewnił samorząd.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Wielkopolskie (709)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Wielkopolskie (709)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2019
NUMER 10/2019
Numer 10/2019 miesięczniku "Rynek Kolejowy" ma rekordową objętość - aż 180 stron! Tematem numeru jest podsumowanie trzech dekad kolei w wolnej Polsce. Nie brakuje też jednak innych interesujących materiałów. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5