Partnerzy serwisu:
Pasażer

„Poloneza” czas zacząć wspominać

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-07-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
„Poloneza” czas zacząć wspominać
fot. Foma, CC BY-SA 4.0, wikipedia
Do rozkładu jazdy po pandemii nie wrócił „Polonez” z Warszawy do Moskwy. Aktualnie pomiędzy Polską a Federacją Rosyjską ruch pasażerski jest całkowicie wstrzymany. Najprawdopodobniej w najbliższym czasie stan ten się nie zmieni.

Od momentu wybuchu pandemii koronawirusa Polski i Rosji nie łączy ani jedno pasażerskie połączenie kolejowe. Dotyczy to zarówno Obwodu Kaliningradzkiego, na granicy z którym pociągi nie kursują już od kilku lat, jak i zasadniczego obszaru Federacji Rosyjskiej, dokąd jeszcze w 2020 r. docierały komercyjne pociągi Kolei Rosyjskich RŻD oraz uruchamiany przez PKP Intercity nocny pospieszny „Polonez” z Warszawy do Moskwy. Kurs ten nie wróci już do rozkładu jazdy.

Choć wraz z końcem sierpnia mają przestać obowiązywać przejściowe przepisy zabraniające uruchamiania połączeń kolejowych pomiędzy Polską a Białorusią, jakie są związane z pandemią koronawirusa, obecnie nie ma żadnych perspektyw na wznowienie kursu łączącego stolice Polski, Białorusi i Moskwy. – Nie mamy informacji o planowanym wznowieniu pasażerskich połączeń kolejowych z Białorusią oraz Rosją – mówi bowiem Marta Ziemska z Biura Prasowego PKP Intercity. Ponownej obsługi relacji nie zleciło więc spółce Ministerstwo Infrastruktury.

Przywróceniu regularnej komunikacji nie służą z pewnością bardzo napięte stosunki dyplomatyczne pomiędzy Polską a oboma wspomnianymi krajami związane głównie z toczącą się wojną na Ukrainie. Kolejowa oferta była stopniowo zmniejszana jednak już długo przed rosyjską inwazją (i przed wybuchem pandemii). W ostatnich latach poprzednej dekady z rozkładu jazdy wypadł bowiem drugi pociąg nocny z Warszawy do Mińska.

W ostatnim okresie kursowania „Polonez” przestał być natomiast pociągiem codziennym. Owiane legendami, bo funkcjonujące przez dziesięciolecia, w tym w okresie PRL czy w burzliwych latach 90. połączenie kojarzone m.in. z dawnym przemytem czy z handlem radzieckimi, a potem rosyjskimi towarami w XXI w. okazało się zresztą problematyczne nie tylko z uwagi na ograniczone terminy realizacji kursów. Z uwagi na przepisy prawne obowiązujące w Federacji Rosyjskiej z korzystaniem z „Poloneza” mieli bowiem problem obywatele Polski.

Ci muszą przekraczać granicę Rosji w punkcie, w którym odbywa się odprawa graniczna. Tymczasem pomiędzy Białorusią a Rosją pociąg przejeżdżał bez kontroli na mocy umowy zawartej pomiędzy dwoma państwami powstałymi po rozpadzie ZSRR.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5