Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Polemika z PKP Cargo ws. Chabówki

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP Cargo/pr

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Polemika z PKP Cargo ws. Chabówki
Rzecznik PKP Cargo przesłał do naszej redakcji polemikę z artykułem, w którym podjęliśmy problem skansenu w Wolsztynie. W artykule poruszona została jednak też sytuacja skansenu w Chabówce – i tego właśnie dotyczy polemika. Publikujemy ją wraz ze stanowiskiem autora.

W artykule Wolsztyn trzeba natychmiast ratować autorstwa Pawła Rydzyńskiego pojawiły się, w naszej ocenie, mało rzetelne i nie mające związku z rzeczywistością odniesienia do obiektu, którym zarządza PKP CARGO S.A. – Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce.

Śpieszymy wyjaśnić, że Skansen w Chabówce to:

  • 35 000 odwiedzających Skansen każdego roku;
  • Blisko 13000 pasażerów ogólnodostępnych pociągów retro kursujących w wakacyjne weekendy 2013 roku na trasie Chabówka – Mszana Dolna – Chabówka;
  • Kilka milionów złotych zainwestowanych przez PKP CARGO w utrzymanie i rozwój Skansenu;
  • Najliczniejsza kolekcja taboru zabytkowego w Polsce i jedna z liczniejszych w Europie i na świecie;
  • Bogate wyposażenie warsztatowe i potencjał do napraw, które wykonuje od wielu lat;
  • Najwięcej czynnych wagonów osobowych z różnych epok, kolekcja czynnych zabytkowych wagonów towarowych i cztery czynne parowozy (w tym 102 letni – najstarszy czynny w Polsce Ol12) i dwa kolejne w naprawie (PKP CARGO jest w trakcie przeprowadzania naprawy głównej parowozu Pt47-65 dla Parowozowni w Wolsztynie;
  • Jedyne czynne zabytkowe elektrowozy, m.in. unikatowy EP03-01;
  • Jedyny czynny w Polsce wagon motorowy SN61-168 oraz lokomotywa SP42-260;
  • Coroczna Parowozjada, skupiająca miłośników kolei i turystów, wspaniałe wydarzenie kulturalno-społeczne.

Opinia brzmiąca: „Skansen, który jest cieniem samego siebie”, jest niesprawiedliwa i krzywdząca, a poziom zaawansowania prac w tamtejszym obiekcie a także sukcesywne zmiany, modernizacje i naprawy dokonywane na terenie Skansenu dowodzą, że obiekt się rozwija i pozytywnie wpływa na wizerunek Spółki. W ciągu ostatnich lat PKP CARGO S.A. zainwestowało kilka milionów złotych w renowację hali napraw, remont hotelu w Skansenie, remont torowiska, doposażenie warsztatu napraw, uporządkowanie ekspozycji, zainstalowanie tablic informacyjnych i inne naprawy. Liczba odwiedzających Chabówkę każdego roku wzrasta i wynosi obecnie ponad 35 tys. osób. Skansen posiada także zaplecze noclegowe. Goście mogą korzystać z bazy hotelowej, mają także do dyspozycji salę kominową, grill i bezpłatny parking.

W sierpniu tego roku odbędzie się jubileuszowa, X Parowozjada w Chabówce, podczas której można będzie podziwiać nie tylko parowozy, ale również zabytkowe, unikatowe wagony, zarówno osobowe jak i towarowe. Impreza jest bezpłatna i dostępna dla wszystkich.  Warto również zaznaczyć, że Skansen Taboru Kolejowego w Chabówce i tamtejszy tabor wykorzystywany był  i jest do produkcji filmowych w uznaniu profesjonalizmu i bogactwa kolekcji Skansenu. To z udziałem tutejszych maszyn realizowano m.in. zdjęcia do filmów „Lista Schindlera”, „Przedwiośnie”, „Katyń”, „Złoto dezerterów”, „Karol”, „Summer Love”, „Syberiada Polska”.

PKP CARGO S.A. w trosce o dziedzictwo kultury technicznej oraz zachowanie i rozwój Skansenu w Chabówce podjęło się trudu wykształcenia młodego pokolenia fachowców, utrzymujących i obsługujących zabytkowy tabor, bowiem od zeszłego roku po dwudziestoletniej przerwie do załogi Skansenu dołączyli nowi, młodzi pracownicy będącymi absolwentami średnich szkół technicznych.

Mirosław Kuk, rzecznik PKP Cargo


20 lat temu uczestniczyłem w otwarciu skansenu w Chabówce i od tego czasu regularnie odwiedzam tę placówkę, mam dobre rozeznanie w jej sytuacji. Istotnie, nie sposób nie zauważyć pozytywnych zmian wspomnianych przez rzecznika; w żadnym razie nie miałem zamiaru ich dezawuować. Pisząc, iż „Chabówka jest cieniem samej siebie”, użyłem – za co przepraszam – zbyt dużego skrótu myślowego: nie chodziło mi bowiem wyłącznie o to, co dzieje się na terenie samego skansenu, ale o całokształt – czyli także o ofertę pociągów retro.

Oczywiście, bardzo dobrze się stało, że – po kilkuletniej przerwie – powróciły one na trasę do Mszany. Ale… Nie ma pociągów retro na trasie do Zakopanego. Fakt, iż linia ta jest mocno obciążona – ale przecież w latach 90. XX w., gdy „zwykłych” pociągów było więcej niż obecnie, składy retro do Zakopanego jednak uruchamiano… Nie ma pociągów retro Kraków – Wieliczka, nie ma pociągów „wokół Krakowa”…

Oczywiście szereg spraw wykracza poza kompetencje PKP Cargo. Wieloletnie zaniedbania doprowadziły np. do całkowitej degradacji linii Chabówka – Nowy Sącz, przebiegającej przez Gorce i także stanowiącej niebywały potencjał turystyczny. Pociągi do Mszany to tylko niewielki odprysk oferty, którą – przy współudziale wielu podmiotów (samorządów, właścicieli stoków narciarskich, ośrodków wypoczynkowych, PTTK) – można byłoby zaproponować.

Według pobieżnych szacunków, Zakopane odwiedza rocznie ok. 3 mln turystów, a Kraków 7-8 mln. Tuż przy Chabówce leży popularne uzdrowisko Rabka, nie tak daleko znajdują się Wadowice, przełom Dunajca (250 tys. „spływających” rocznie)… Oczywiście nie każdy turysta, pielgrzym czy kuracjusz to miłośnik kolei. Ale liczba odwiedzających Chabówkę jest duża? Rzecz do dyskusji. Natomiast nie ma wątpliwości, że w przeciwieństwie do Wolsztyna, który leży w kompletnie „nieturystycznym” regionie, w Chabówce istnieje szereg mechanizmów, które można wykorzystać, by zwiększyć zainteresowanie ofertą skansenu.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rusza Parowozjada w Chabówce

Warte uwagi

Rusza Parowozjada w Chabówce

PKP Cargo 07 sierpnia 2012

Chcą ratować linię Nowy Sącz-Chabówka

Infrastruktura

Chcą ratować linię Nowy Sącz-Chabówka

sadeczanin.info 17 kwietnia 2013

Parowozjada w Chabówce już za dwa miesiące

Warte uwagi

Siedem parowozów w Chabówce

Warte uwagi

Siedem parowozów w Chabówce

PKP Cargo 06 sierpnia 2013

Czy powstanie łącznica kolejowa w Chabówce?

Infrastruktura

Czy powstanie łącznica kolejowa w Chabówce?

Dominik Lebda 07 sierpnia 2013

Za miesiąc jubileuszowa Parowozjada

Warte uwagi

Za miesiąc jubileuszowa Parowozjada

PKP Cargo 29 lipca 2014

Zobacz również:

Rusza Parowozjada w Chabówce

Warte uwagi

Rusza Parowozjada w Chabówce

PKP Cargo 07 sierpnia 2012

Chcą ratować linię Nowy Sącz-Chabówka

Infrastruktura

Chcą ratować linię Nowy Sącz-Chabówka

sadeczanin.info 17 kwietnia 2013

Parowozjada w Chabówce już za dwa miesiące

Warte uwagi

Siedem parowozów w Chabówce

Warte uwagi

Siedem parowozów w Chabówce

PKP Cargo 06 sierpnia 2013

Czy powstanie łącznica kolejowa w Chabówce?

Infrastruktura

Czy powstanie łącznica kolejowa w Chabówce?

Dominik Lebda 07 sierpnia 2013

Za miesiąc jubileuszowa Parowozjada

Warte uwagi

Za miesiąc jubileuszowa Parowozjada

PKP Cargo 29 lipca 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5