Pociągi jadące z kierunku Krakowa do Zakopanego muszą w Chabówce zmienić kierunek jazdy, przez co podróżni tracą od dziesięciu do nawet dwudziestu minut podróży. Powstanie łącznicy kolejowej w Chabówce mogłoby to zmienić, jednak jej budowa uzależniona jest od planów z utworzeniem ciągu komunikacyjnego Kraków – Podłęże – Piekiełko – Zakopane.
W najbliższych latach może rozpocząć się budowa łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki oraz w Suchej Beskidzkiej. Dzięki tym inwestycjom czas podróży z Krakowa Głównego do Zakopanego może skrócić się o blisko 35 – 40 minut. Kolejną miejscowością, w której pociągi Kraków – Zakopane muszą zmienić kierunek jazdy, jest Chabówka.
O ile budowa wcześniej wspomnianych łącznic w Krakowie i Suchej Beskidzkiej może niebawem ruszyć, to łącznica w Chabówce nie jest tak oczywista. Zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe widzą konieczność takowej inwestycji, jednak wstrzemięźliwość w kwestii prac związanych z nią to efekt planów budowy linii kolejowej Podłęże – Piekiełko i modernizacji szlaku Nowy Sącz – Chabówka. Wówczas pociągi dalekobieżne, bądź ich część, skierowane zostałyby na trasę Kraków – Piekiełko – Chabówka – Zakopane, na której składy nie musiałyby zmieniać kierunku jazdy. Pociągi bowiem, wjeżdżałyby do Chabówki od strony Rabki Zdrój, kierując się dalej do Zakopanego. Budowa łącznicy w Chabówce byłaby wówczas ekonomicznie nieuzasadniona.
W wyniku ewentualnej realizacji ciągu Podłęże – Chabówka, budowa łącznicy w Chabówce, zdaniem PKP Polskich Linii Kolejowych, wydaje się mało zasadna. – Łącznica ta charakteryzowałaby się dość wysokimi kosztami budowy, co byłoby wynikiem m.in. trudnego ukształtowania terenu. Po powstaniu ciągu Podłęże – Chabówka i budowie dwóch wspomnianych łącznic, trzecia w Chabówce nie byłaby konieczna. Pociągi dalekobieżne bowiem kierowane byłyby na szybszą trasę przez Podłęże i Piekiełko – tłumaczy Włodzimierz Żmuda, Dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Oddział Południe.
Plany związane z budową łącznicy kolejowej w Chabówce są zatem uzależnione od losu linii kolejowej Podłęże – Piekiełko, przez co doprowadzenie tej inwestycji do ewentualnej realizacji może przeciągnąć się w czasie. W wyniku możliwego zaniechania budowy linii do Piekiełka, łącznica w Chabówce stanie się zasadna, tym bardziej w obliczu planów organizacji przez województwo małopolskie Zimowych Igrzysk Olimpijskich w 2022 roku. Modernizacja linii kolejowych z Krakowa do Zakopanego uzależniona jest bowiem od tej decyzji a jeżeli zostanie zrealizowana, może oznaczać kolejny zysk czasowy dla pociągów jadących do Zakopanego.