Coraz popularniejsze jest zastosowanie niewielkich dwudrożnych pojazdów elektrycznych do przetaczania tramwajów na terenie hali obsługowej. Od 2011 roku firma Corail z powodzeniem dostarcza tego typu urządzenia.
Pojazd Tramwajów Warszawskich.
Na terenie Zakładu Napraw Tramwajów w Warszawie wykorzystywany jest pojazd Niteq RRM-1500. Ten kompaktowy, kabinowy pojazd, zasilany akumulatorowo, sprawnie porusza się zarówno po torach jak i drogach. Stały napęd na 4 koła i duża siła pociągowa, zapewniają bardzo dobre właściwości trakcyjne pojazdu, szczególnie na torach pochyłych i łukach. Obecnie pojazd jest już po okresie gwarancyjnym. Jest bardzo solidnie wykonany, ponieważ podczas dotychczasowej eksploatacji nie odnotowano nawet najmniejszej usterki. Wynika do z zastosowania trwałych materiałów - kół poliuretanowyych, bardzo wydajnych akumulatorów, silników prądu przemiennego i przemyślanej konstrukcji.
„Autko” Tramwajów Szczecińskich.
Ten sam model pojazdu szynowo-drogowego od połowy 2014 stacjonuje w Tramwajach Szczecińskich. „Autko”, bo tak nazwali je szczecińscy tramwajarze, służy do przestawiania i holowania tramwajów na terenie zajezdni Pogodno. Do tej pory pracownicy Zajezdni wykorzystywali do manewrowania inne wagony tramwajowe. Obecnie przetaczanie taboru jest wygodniejsze. Pojazd RRM-1500 swobodniej porusza się po terenie hali i przetacza tramwaje przy wyłączonym napięciu sieci trakcyjnej. Manewry są łatwiejsze, gdyż „Autko” wzbogacono o funkcję zdalnego sterowania.
2 holowniki w poznańskim Franowie.
W Poznaniu na terenie Zajezdni Franowo stacjonują 2 pojazdy typu Rotrac E2. Holowniki dla Franowa szybko dojeżdżają na miejsce, sprawnie wkolejają się na tory oraz równie łatwo powracają na drogę lub utwardzony plac. Rotrac E2 nie posiada kabiny – sterowanie odbywa się wyłącznie za pomocą pilota. Mimo swoich niewielkich rozmiarów, z łatwością manewruje taborem o masie 250 ton.
Dlaczego elektryczne pojazdy manewrowe?
Elektryczne pojazdy do przetaczania taboru dużo lepiej sprawdzają się na terenie hali niż dwudrożne holowniki zabudowane na pojeździe ciężarowym lub ciągniku rolniczym. Przede wszystkim nie powodują emisji spalin i hałasu wewnątrz hali. Niewielkie wymiary pojazdu pozwalają dotrzeć do trudno dostępnych miejsc. Poza tym, dzięki zdalnemu sterowaniu manewry są szybsze i bardziej precyzyjne.
Ze względu na siłę uciągu do 250 ton, akumulatorowe pojazdy szynowo-drogowe poza tramwajami są wykorzystywane dla lekkiej kolei. Znacznie ułatwiają prace manewrowe z elektrycznymi zespołami trakcyjnymi oraz wagonami metra, w miejscach braku zasilania z sieci trakcyjnej.