NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Podwyżka cen energii wymusi znaczny wzrost cen biletów na Mazowszu

| inf. prasowa, oprac. ms. 15.10.2018 205

Podwyżka cen energii wymusi znaczny wzrost cen biletów na Mazowszu
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
– Skokowa podwyżka cen energii będzie miała bezpośredni wpływ na znaczącą podwyżkę cen biletów przejazdowych pociągami Kolei Mazowieckich – zapowiedział Czesław Sulima, członek zarządu przewoźnika.
Koleje Mazowieckie odniosły się do informacji o planowanej znacznej podwyżce cen energii trakcyjnej. Jak poinformował przewoźnik, ma on aktualnie zawartą umowę z PKP Energetyka, która obowiązuje do 31 sierpnia 2019 roku. Po tym terminie zmiana cennika spowoduje dla KM wzrost ceny 1 MWh o około 80 procent, przy utrzymaniu podanej ceny.

Spółka KM informuje, że przeanalizowała koszty zużycia energii trakcyjnej zaplanowane na 2018 rok i porównała z kosztami zużycia energii wynikającymi z nowego Cennika PKP Energetyka S.A. w 2019 roku, przy założeniu wykonania zbliżonej pracy eksploatacyjnej.

Jak wynika z analizy, w 2018 roku spółka poniesie koszty energii w wysokości około 104,5 mln zł, natomiast w 2019 roku koszty te wzrosną (uwzględniając nowe stawki od 1 września 2019 r.) o około 37,3 mln zł, tj. o około 36 proc. Natomiast przy założeniu, że nowe stawki miałyby obowiązywać przez cały 2019 rok, koszty energii elektrycznej dla KM byłyby wyższe o około 71,6 mln zł, tj. o około 68 proc.

 
– Tak znaczący wzrost cen energii trakcyjnej spowoduje drastyczny wzrost kosztów działalności KM. Spółka jest obecnie na dynamicznej ścieżce rozwoju. Rozpoczęliśmy realizację największej w historii przewoźnika umowy na dostawę 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Ponadto są zaplanowane i w części już prowadzone poważne inwestycje związane z utrzymaniem użytkowanego przez KM taboru. Mam tu na myśli lokalizacje w Sochaczewie, Radomiu, Tłuszczu czy warszawskim Grochowie. Według mojej oceny spółka może nie udźwignąć ciężaru związanego z tak gwałtowną podwyżką cen energii trakcyjnej, która nastąpi już w 2019 roku. To może być poważny czynnik hamujący dostępność usług kolejowych na Mazowszu. Koszty energii już są jedną z najwyższych naszych pozycji kosztowych, a jak wiadomo, eksploatujemy głównie tabor elektryczny. Trzeba dodać, że taka skokowa podwyżka cen energii będzie miała bezpośredni wpływ na znaczącą podwyżkę cen biletów przejazdowych pociągami KM – powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny KM.

Poniżej przykładowe ceny biletów KM, przed podwyżką cen energii trakcyjnej i po podwyżce cen energii trakcyjnej:
 
W związku z drastyczną podwyżką cen energii Koleje Mazowieckie zastanawiają się nad zmianą polityki taborowej. Jednym z remedium mogłyby być zakupy taboru o zwiększonej pojemności, o czym piszemy tutaj.

Stanowisko PKP Energetyka, wyjaśniające przyczyny podwyżki, opublikowaliśmy tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5