NUMER 10/2018
NUMER 10/2018
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Maszyniści vs 160 km/h
szukaj
Śledź nas:

KM: Mniej pociągów w 2019, piętrowe ezt po 2025?

| Kasper Fiszer 12.10.2018 157

KM: Mniej pociągów w 2019, piętrowe ezt po 2025?
fot. Paul Kowalow, lic. CC BY-SA 3.0
Dużym problemem dla Kolei Mazowieckich okazała się zaplanowana na przyszły rok sięgająca ponad 80 proc. podwyżka ceny energii elektrycznej dostarczanej przez PKP Energetyka. Przewoźnik, choć początkowo planował rozwój swojej oferty, obecnie nie jest pewien, czy uda mu się utrzymać rozkład jazdy podobny do obecnego. Tymczasem potoki w aglomeracji stołecznej są bardzo duże, na co remedium mogą okazać się piętrowe jednostki elektryczne.
– To dzięki temu, że samorząd województwa mazowieckiego dopłaca 250 mln zł rocznie do działalności spółki Koleje Mazowieckie, przewoźnik ten podpisuje kontrakt na dostawę 71 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wart 2,2 mld zł – mówił wczoraj podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta Dariusz Grajda z zarządu KM. Zestawiał on działalność swojego dotowanego przedsiębiorstwa z problemami komunikacyjnymi Mazowsza związanymi z wycofaniem się kilku przewoźników autobusowych z rynku. Podkreślał, że transport tego segmentu nie jest najczęściej dofinansowywany przez samorządy niższego szczebla.

Wykluczenie komunikacyjne może dotknąć też pasażerów kolei

– My jako KM jesteśmy zainteresowani, aby komunikacyjnych „białych plam” było jak najmniej i aby gmina lub powiat, a nawet prywatna firma organizowały transport poprzeczny do linii kolejowych – powiedział. Stwierdził przy tym jednoznacznie, że Koleje Mazowieckie nie zorganizują transportu dowozowego same. – My na siebie tego nie weźmiemy, bo mamy wystarczająco dużo spraw związanych z funkcjonowaniem transportu kolejowego – tłumaczył.

Jednocześnie Dariusz Grajda powiedział, że jeśli rozmawia się o wykluczeniu komunikacyjnym w kontekście autobusów, to trzeba zauważyć, że może ono w pewnym zakresie dotknąć także ludzi mieszkających wzdłuż czynnych linii kolejowych. Przyczyną tego stanu rzeczy jest planowana bardzo duża podwyżka opłat za energię elektryczną. – Według pisma, jakie dostaliśmy z PKP Energetyka, wzrost będzie taki, że dziś płacimy 255 zł za 1 MWh, a w 2019 r. – 470 zł – wskazywał. Wyliczał też, że spółka zapłaciłaby przy tej samej pracy eksploatacyjnej za energię nie ok. 100 – 105 mln zł rocznie, a ok. 180 mln zł.

Rozwiązaniem wielu problemów może być drugie piętro w ezt

– Na przyszły rok zaplanowaliśmy wzrost pracy eksploatacyjnej o blisko milion pociągokilometrów. Dziś nie wiemy jednak, czy będzie nas stać, by jeździć w takim rozkładzie, jaki mamy w tym roku – powiedział. Wskazywał także na istnienie bardzo dużych potoków pasażerskich w aglomeracji warszawskiej, dla obsłużenia których potrzeba coraz więcej taboru – także z uwagi na zmieniające się oczekiwania podróżnych, którzy dziś chcieliby podróżować wyłącznie na miejscach siedzących.

– To, o czym myślimy w perspektywie po roku 2025, to zakup ezt-ów, ale piętrowych – zapowiedział. – Musimy bowiem pamiętać, że w Warszawie ograniczona jest przepustowość – tłumaczył wybór tego typu pojazdów.



VII Kongres Kolejowy
 Kongres Kolejowy


7 listopada na stadionie warszawskiej Legii odbędzie się Kongres Kolejowy, największe w branży wydarzenie organizowane już po raz ósmy przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR oraz Magazyn Rynek Kolejowy. Po raz kolejny poruszone zostaną na nim najważniejsze kwestie dotyczące sektora kolejowego w Polsce: od spraw związanych z prowadzonymi inwestycjami infrastrukturalnymi, poprzez rozwój przewozów pasażerskich i towarowych aż po tematy dotyczące taboru czy wykorzystania nowoczesnych technologii informatycznych.

Zapraszamy do zapoznania się z programem i rejestracji udziału na stronie /www.kongreskolejowy.pl

Udział w Kongresie jest bezpłatny po rejestracji na stronie i otrzymaniu akredytacji.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2018
NUMER 10/2018
W tym numerze miesięcznika raport poświęciliśmy planom umożliwienia przewoźnikom jazdy z prędkością 160 km/h w pojedynczej obsdzie. Oprócz tego jak zawsze ciekawe rozmowy, w tym z prezesami ZUE i PKP Energetyki. Polecamy również dział tabor i technika, w którym m. in. podsumowujemy dotychczasowe dostawy taboru szynowego w tym roku. W numerze trzy organizacje pozarządowe prezentują swoją propozycję „Strategia kolejowa 2040”, dotyczącą między innymi budowy nowych linii kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS