Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Podlaskie na dobrych torach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
22-01-2018
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Podlaskie na dobrych torach
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plzdjęcie ilustracyjne
Krajowy Program Kolejowy to największe inwestycje w województwie podlaskim od kilkudziesięciu lat. Pasażerowie nie tylko pojadą szybciej z Białegostoku do Warszawy, Ełku czy Siedlec, ale skorzystają także z komfortowych stacji i przystanków. Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe zwiększą także sprawność przewozów towarowych.

W ramach realizacji Krajowego Programu Kolejowego (KPK) o wartości ponad 66 mld zł do 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe planują objąć pracami 9000 km torów, a 8,5 tys. km torów zostanie dostosowanych do wyższych prędkości. Ośrodki o znaczeniu wojewódzkim zostaną połączone liniami o średniej prędkości 100 km/h. Skróci się czas przejazdu pociągiem, a podróżni na kilkudziesięciu nowo wybudowanych i zmodernizowanych przystankach będą mieli zapewniony lepszy, komfortowy dostęp do kolei. Na torach będzie jeszcze bezpieczniej. Podczas prowadzenia inwestycji pociągi pasażerskie będą kursować zgodnie z obowiązującym rozkładem jazdy. Możliwy będzie również transport towarów. PKP Polskie Linie Kolejowe zapewnią przepustowość linii, tzn. - możliwość przejazdu pociągów obok prowadzonych robót lub innymi, wcześniej przygotowanymi trasami. Realizację KPK zapewniają środki z programów UE i budżetu państwa.

Przedsięwzięcia umożliwią szybkie podróże m.in. na Lubelszczyznę, Mazowsze, Warmię i Mazury. Wchodzą one m.in. w skład tzw. Magistrali Wschodniej – koncepcji zakładającej modernizację istniejących linii kolejowych, które połączą koleją miasta wojewódzkie Polski Wschodniej, tj. Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów i Kielce.

Warszawa – Białystok poniżej 2h

Białystok zyska sprawne połączenie ze stolicą. Po zakończeniu wszystkich prac podróż pomiędzy stolicami województw mazowieckiego i podlaskiego zajmie poniżej 2 h. Wzrośnie także przepustowość linii, co umożliwi uruchomienie większej liczby pociągów.

W przyszłym roku ruszy modernizacja na odcinku Czyżew – Białystok. Dla mieszkańców województwa i podróżujących koleją w regionie przyniesie to wyższy komfort obsługi na stacjach i przystankach oraz lepszy dostęp do kolei - m.in. planowana jest budowa nowego przystanku w Białystoku. Zmodernizowana kolej stanie się także bardziej dostępna dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Znaczące skrócenie czasu przejazdu pomiędzy stolicami Podlasia i Mazowsza będzie miało pozytywny wpływ na gospodarkę regionów. Poprawią się także warunki do przewozu towarów. Modernizowana trasa stanowi bowiem odcinek ważnej trasy Rail Baltica – łączącej Warszawę przez Kowno, Rygę, Tallin z Helsinkami.

– Realizacja Krajowego Programu Kolejowego zapewni lepsze podróże między miastami i regionami Polski. Skrócą się czasy przejazdów, a nowe możliwości kolei zapewnią równomierny rozwój wszystkich województw. Po prostu Łączymy Polskę – mówi Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Kolej wraca do Łomży

Dzięki projektom zawartym w KPK Białystok zyska także połączenie z Łomżą. Zaplanowana została rewitalizacja odcinków Łapy – Śniadowo oraz Śniadowo – Łomża. Wyremontowane tory stworzą warunki do uruchomienia regularnych połączeń pasażerskich na trasie dotychczas sporadycznie wykorzystywanej. Obie inwestycje są ważne dla mieszkańców Łomży i okolic, ponieważ ułatwią komunikację w regionie, dojazdy do szkół i pracy.

Szybciej na Mazury

W północnej części województwa zmodernizowany zostanie kolejny odcinek Rail Balica – trasa Białystok – Ełk. To inwestycja ważna m.in. dla turystów, gdyż gwarantuje szybki i sprawny dojazd na Mazury. Dzięki budowie drugiego toru na odcinku Białystok – Ełk zwiększy się przepustowość linii. Otworzy to nowe możliwości dla przewozów regionalnych i międzyregionalnych, dzięki czemu wzrośnie liczba połączeń. Czas przejazdu z Białegostoku do Ełku skróci się do około 50 minut. Zwiększy się komfort obsługi podróżnych na stacjach i przystankach. Poziom bezpieczeństwa podniesie przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych.

Przez Czeremchę sprawnie do Siedlec

Niezwykle istotne dla mieszkańców będą efekty prac w południowej części województwa. Mieszkańcy regionu szybciej i sprawniej pojadą z Białegostoku przez Siedlce w kierunku Lublina, m.in. dzięki inwestycjom od Białegostoku do Czeremchy i dalej w kierunku Siemiatycz. Podróże koleją będą możliwe na nieczynnej obecnie trasie Lewki – Hajnówka. Czas przejazdu między tymi stacjami wyniesie około 24 min. Pociąg zapewni sprawny i co ważny ekologiczny dojazd w niezwykle atrakcyjny dla turystów rejon Białowieży. Z Podlasia szybciej dojedziemy na Mazowsze i dalej na południe kraju.

– Taka duża liczba inwestycji kolejowych na Podlasiu pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy i atrakcyjność naszego regionu, co przyciągnie nowych inwestorów i turystów. Inwestycje wpłyną również na polepszenie transgranicznego ruchu pociągów w komunikacji pomiędzy Polską aa wschodnimi sąsiadami – podkreśla Bohdan Paszkowski, wojewoda podlaski.

Zyska gospodarka Podlasia

Poprawa jakości połączeń, zwiększenie bezpieczeństwa i przede wszystkim skrócenie czasu przejazdu pomiędzy najważniejszym ośrodkami województwa pozytywnie wpłynie na atrakcyjność inwestycyjną regionu. Dodatkowo prowadzone w ramach korytarza Rail Baltica prace zapewnią połączenie Polski z Litwą, Łotwą i Estonią. Projekty KPK pozytywnie wpłyną na wymianę gospodarczą i życie mieszkańców.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

Infrastruktura

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

PKP PLK 24 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Pozostałe z wątku:

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

Infrastruktura

Linia 38: Ostatnie prace przed grudniową reaktywacją

PKP PLK 24 października 2025

Łódzkie: Utrudnienia pod Radomskiem i nowe perony pod Drzewicą

Pasażer

Szybciej i bezpieczniej na Magistrali Podsudeckiej pod Legnicą

Infrastruktura

Zobacz również:

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Infrastruktura

Litwa: Pierwsze szyny na najbardziej zaawansowanym odcinku Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 14 października 2025

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Infrastruktura

Jest umowa na elektryfikację 870 km Rail Baltiki

Przemysław Farsewicz 20 września 2025

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Infrastruktura

Litwa zleciła projektowanie odcinka Rail Baltiki do Polski

Przemysław Farsewicz 30 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij