Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Pociągi regionalne wrócą do Rypina za... trzy lata? PLK zapowiadają remont

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
08-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Pociągi regionalne wrócą do Rypina za... trzy lata? PLK zapowiadają remont
fot. Bolesław Wojtyniak, bazakolejowa.plStacja kolejowa w Rypinie
Pomiędzy Rypinem a Brodnicą kursuje tylko jedna para połączeń dalekobieżnych. Wyremontowana niedawno trasa jest więc wykorzystywana jedynie w stopniu marginalnym. Ma się to zmienić dzięki uruchomieniu połączeń regionalnych, ale na razie jest to zdaniem samorządu wojewódzkiego niemożliwe.

Ruch pociągów pasażerskich na linii nr 33 pomiędzy Sierpcem, Rypinem i Brodnicą został wznowiony w grudniu 2021 r. Z odcinka, który został wcześniej wyremontowany przez PLK, korzysta jednak tylko jedna para kursów uruchamianych przez PKP Intercity. Do Rypina pomimo przejezdności toru nadal nie docierają natomiast koleje regionalne.

Województwo: Chcieliśmy jeździć, ale jest to prawnie niemożliwe

Samorząd regionalny zapewnia, że chciał uruchomić kursy łączące Brodnicę z Rypinem. – Zgodnie z przepisami aby pociąg mógł kończyć bieg w danym punkcie, musi on być stacją – stwierdza jednak Wiktor Plesiński, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Tymczasem po wspomnianym remoncie dawna stacja w Rypinie funkcjonuje wyłącznie jako przystanek, tzn. nie ma tam żadnego czynnego toru dodatkowego umożliwiającego wyprzedzanie się pociągów, zmianę kierunku jazdy poprzez tzw. oblot czy krzyżowanie się kursów jadących w przeciwnych kierunkach. Przejezdny jest tylko jeden tor z peronem, przy którym przystaje TLK „Flisak” z Katowic do Gdyni.

Województwo rozważało ujęcie w przetargu na wieloletnią obsługę połączeń odcinka Brodnica – Rypin, ale ostatecznie obsługa trasy nie została zakontraktowana. Nasz rozmówca stwierdza, że zarządca infrastruktury zapowiadał przywrócenie Rypinowi rangi stacji poprzez wyremontowanie torów dodatkowych. – Mimo tego inwestycje nie zostały zrealizowane – podkreśla przedstawiciel UMWKP.

PLK: Wciąż planujemy rozbudowę układu torowego

PLK wskazują natomiast, że plany odbudowy rypińskiej stacji są wciąż aktualne. – Planujemy m.in. przebudowę dwóch peronów z wygodnymi dojściami dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, modernizację torów i rozjazdów – zapowiada Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Na całym odcinku Sierpc – Brodnica mają zostać zaś wprowadzone nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym, w tym blokady liniowe. Po zakończeniu prac w Rypinie możliwe ma się stać rozpoczynanie i kończenie biegu pociągów.

– Ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy prac projektowych i robót budowlanych planowane jest w sierpniu tego roku – usłyszeliśmy w PLK. Zadanie ma zostać zrealizowane do 2026 r. Oznacza to, że perspektywa włączenia Rypina w sieć połączeń regionalnych wciąż jest dość odległa.

A może wydłużyć bieg pociągów do Sierpca?

Alternatywą wobec kończenia biegu kursów z Brodnicy jest wydłużenie trasy do leżącego na terenie województwa mazowieckiego Sierpca. Choć o tym scenariuszu nie wspomniał UMWKP, jest on możliwy technicznie jeszcze przed odbudową stacji w Rypinie. Wówczas pociągi jedynie zatrzymywałyby się na tamtejszym przystanku tak samo jak TLK „Flisak” uruchamiany przez PKP Intercity.

Czy kursy relacji Brodnica – Sierpc dofinansowałby jednak mazowiecki marszałek? – – Nie prowadziliśmy dotychczas z UMWKP rozmów w sprawie połączeń kolejowych na linii nr 33 – mówi Marta Milewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Zapewnia jednocześnie, że jeśli samorząd otrzyma taką propozycję, rozważy możliwość dofinansowania połączeń.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Świetne i tanie oferty kolejowe tuż za polską granicą

Pasażer

Świetne i tanie oferty kolejowe tuż za polską granicą

Michał Szymajda 17 września 2023

ULC. 96 mln pasażerów 2040 r. Optymistyczne prognozy dla rynku

Biznes

Metro w Tajpej ujawniło powód obowiązywania zakazu jedzenia i picia

Pasażer

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Świetne i tanie oferty kolejowe tuż za polską granicą

Pasażer

Świetne i tanie oferty kolejowe tuż za polską granicą

Michał Szymajda 17 września 2023

ULC. 96 mln pasażerów 2040 r. Optymistyczne prognozy dla rynku

Biznes

Metro w Tajpej ujawniło powód obowiązywania zakazu jedzenia i picia

Pasażer

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5