Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
14-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Pociągi pomkną po Polsce nawet 350 km/h. Jest projekt
Fot. Stefan Wohlfahrt
Rząd przygotowuje rozporządzenie, które umożliwi w Polsce budowę linii kolejowych dużych prędkości o prędkościach rzędu 250-350 km/h. To niezbędny krok do realizacji projektu CPK. 

Rządowe Centrum Legislacji skierowało do konsultacji publicznych projekt nowelizacji rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Jak tłumaczy odpowiedzialny za projekt wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, nowelizacja wynika z planowanych inwestycji przez Centralny Port Komunikacyjny w zakresie budowy nowych linii kolejowych, w tym linii kolejowych dużych prędkości. CPK podpisuje już umowy projektowe choćby dla linii Ygrek.

Linie planowane przez CPK mają być budowane w standardzie 250 km/h, z planem perspektywicznego podniesienia do 350 km/h. Jak czytamy w opisie projektu rozporządzenia, oprócz uwzględnienia prowadzenia ruchu z tymi prędkościami, konieczne jest uwzględnienie w polskim prawie interoperacyjności systemu kolei - co oznacza instalowanie na nowych liniach wyłącznie system ETCS poziomu 2, bez krajowych systemów sygnalizacji.

Kolejnym ważnym elementem projektu jest dopuszczenie stosowania systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 w konfiguracji bez sygnalizatorów przytorowych. Chodzi tu o tzw. ruchomy odstęp blokowy, czyli likwidację samoczynnej blokady liniowej i prowadzenie ruchu tylko pod kontrolą systemu ETCS p. 2 i GSM-R. Decyzja o tym czy ETCS poziomu 2 stosowany będzie równolegle z sygnalizacją przytorową, czy też przy jej braku, zależna jest od tego czy na danej linii kolejowej zakłada się także ruch pociągów niewyposażonych w ETCS. Na obecnym etapie Ministerstwo zakłada, że linie budowane przez CMK będą obsługiwane tylko przez nowe lub zmodernizowane pociągi, wyposażone w ETCS, więc urządzenia przytorowe nie będą potrzebne. 

To drugi projekt nowelizacji tego samego rozporządzenia - (równolegle) od sierpnia ubiegłego roku - trwa projektowanie zmian, które umożliwią m. in. prowadzenie pociągów z prędkością powyżej 130 km/h bez pomocnika maszynisty. Prace nad tymi zmianami wciąż się nie zakończyły.   
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym

inf. pras. CPK, opr. RC 20 lipca 2025

Łódzki tunel KDP: Kamienice pod specjalnym nadzorem

Infrastruktura

Kto opracuje zmiany w projekcie KDP w Łodzi? 7 ofert w przetargu CPK

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym

Infrastruktura

Łódzki tunel KDP: Druga komora powstaje przy Fabrycznym

inf. pras. CPK, opr. RC 20 lipca 2025

Łódzki tunel KDP: Kamienice pod specjalnym nadzorem

Infrastruktura

Kto opracuje zmiany w projekcie KDP w Łodzi? 7 ofert w przetargu CPK

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij