Partnerzy serwisu:
Tabor

Pociągi hałasują, Grabarczyk odpowiada

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Data publikacji:
23-07-2011
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Łukasz Kmita, 22 lipca 2011

Podziel się ze znajomymi:

TABOR
Pociągi hałasują, Grabarczyk odpowiada
Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk udzielił olkuskiemu parlamentarzyście Radosławowi Osuchowi odpowiedzi na interpelację w sprawie hałasu, którego emisja z linii LHS wzrasta wraz ze zwiększeniem liczby pociągów spółki.

- Mieszkańcy centrum Olkusza nie maja łatwego życia. Zaledwie kilkanaście metrów od ich nieruchomości przebiega tor PKP LHS, po którym codziennie przejeżdżają wielotonowe wagony wypełnione m.in. rudą. Pewnym rozwiązaniem byłby montaż ekranów akustycznych - pisze rzecznik parlamentarzysty z Olkusza Łukasz Kmita.

– Od lat mieszkańcy osiedli Śródmieście i Centrum położonych w Olkuszu zabiegają o budowę ekranów akustycznych wzdłuż linii kolejowej szerokotorowej należącej do spółki PKP LHS w m. Olkusz. Dotychczas PKP LHS wykonał jedynie na olkuskim odcinku tory w technologii bezstykowej. Jednak zakres prac w zupełności nie satysfakcjonuje mieszkańców, których domy są położone w bardzo bliskiej odległości od torów, tj. nawet 20 metrów – twierdzi poseł Jacek Osuch, który złożył w tej sprawie interpelacje w Ministerstwie Infrastruktury.

– Szczególne utrudnienia występują w porze nocnej, kiedy to mieszkańcy - w tym małe dzieci i osoby starsze - są narażone na niezwykle uciążliwy hałas. Tymczasem wielotonowe pociągi towarowe, co kilka godzin przejeżdżając nieopodal ich zabudowań, doprowadzają do uszkodzeń budynków. Mieszkańcy skarżą się że na ścianach pojawiają się sporej wielkości pęknięcia – argumentuje poseł PiS.

Jak dodaje spółka PKP LHS zwiększyła liczbę pociągów kursujących na ww. linii, a w daleko idących planach pojawiają się koncepcje dobudowy drugiego toru. Stąd, zdaniem posła Osucha, już teraz konieczne staje się zamontowanie urządzeń i podjęcie działań, które będą chroniły mieszkańców przed nadmiernym i szkodliwym dla zdrowia hałasem.

Ministerstwo Infrastruktury poinformowało posła Osucha, że spółka PKP LHS problem zna, ale problemem są m.in. pieniądze. – Sprawa uciążliwości dla otoczenia kursowania pociągów po linii kolejowej 65 zarządzanej przez spółkę PKP LHS Sp.z o.o. jest przedmiotem ciągłego poszukiwania sposobu ograniczenia emisji pochodzącego od przejeżdżających pociągów – deklaruje w odpowiedzi na interpelacje minister Cezary Grabarczyk. – Jednocześnie z informacji przekazanych przez PKP SA. w ramach sprawowanego nad PKP LHS nadzoru właścicielskiego wynika, że budowa ekranów akustycznych w Olkuszu, na długości 1.8 km, ze względu na koszt wykonania 1 m2 ekranu akustycznego, wynoszący, w zależności od natężenia hałasu i miejsca ustawienia, od 254 zł do 1190, musi zostać poprzedzona wcześniejszymi naprawami torów, przejazdów oraz wymiana szyn i podkładów kolejowych. Wykonanie powyższych napraw pozwoli na przeprowadzenie pomiaru hałasu i w przypadku przekroczenia norm, umożliwi przygotowanie projektu i budowę ekranów akustycznych przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów tej budowy – stwierdził minister Grabarczyk.

Na razie mieszkańcom musi wystarczyć zabudowa nowych podkładek gumowych pod podkładkę stalową w rejonie Olkusza. Ma to przynieść ograniczenie emitowanego hałasu. Z pisma Ministra Grabarczyka wynika, że w lipcu PKP LHS miał przeprowadzić pomiary hałasu. Mają one zostać powtórzone w sierpniu po zamontowaniu wspomnianych gumowych podkładek. Mieszkańcy ulic Dąbrowskiego, Na Skarpie, Łukasińskiego, Pakuski i Gęsiej z odpowiedzi ministra nie są zadowoleni. – Gdy przejeżdża „pociąg ruski” to w kuchennych szafkach brzęczą szklanki. Na ścianach pojawiły się głębokie pęknięcia. Tu nie da się normalnie żyć. Mój dom jest położony niecałe 20 metrów od toru LHS – mówi zdenerwowany mieszkaniec ul. Dąbrowskiego.

Przypomnijmy, że w październiku 2006 r. w Olkuszu badania hałasu przy torze LHS wykazały przekroczenie norm. Zanotowano tam poziom od 55,00 do 58,1 decybeli. W piśmie do posła Jacka Osucha, które wpłynęło do jego biura w piątek 22 lipca, prezes PKP LHS Zbigniew Tracichleb przedstawił najświeższe wyniki pomiarów, które wykonano 12 lipca 2011 r. Wynika z nich, że w okolicy jest ciszej niż 5 lat temu. – Przeprowadzone badania hałasu wskazują, że poziom dopuszczalny w porze dziennej zachowuje swoją wartość w granicach dopuszczalnych, natomiast dokonany pomiar hałasu w godzinach nocnych wykazał przekroczenie o 2 db – stwierdził Prezes Tracichleb. Kolejne badanie zostanie wykonane po 5 sierpnia br. Od jego wyników zależy, czy PKP LHS będzie w swoich planach zakładał budowę ekranów akustycznych.

Zdaniem mieszkańców ekrany powinny powstać niezależnie od wyników ostatecznych pomiarów. – Kto chciałby przez całe życie słuchać przejeżdżającego pod domem „Gagarina” – pytają zdesperowani mieszkańcy. Rzeczywiście, gdy stare i ciężkie lokomotywy spalinowe „ST 44” zwane „Gagarinani” przejeżdżają przez Olkusz, całe budynki drżą. Tak jest od ponad 30 lat - pisze Łukasz Kmita.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Grabarczyk: Niefortunna decyzja personalna nowego ministra

Biznes

Grabarczyk: Niefortunna decyzja personalna nowego ministra

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy 14 grudnia 2015

Grabarczyk: Decyzja o opóźnieniu KDP była słuszna

Infrastruktura

Grabarczyk: Decyzja o opóźnieniu KDP była słuszna

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 23 października 2015

Grabarczyk: Złoczewski projekt może wypalić

Biznes

Grabarczyk: Złoczewski projekt może wypalić

ww / Rynek Infrastruktury 26 listopada 2013

Grabarczyk: Kolej to „zielony transport”

Kongres Kolejowy

Grabarczyk: Kolej to „zielony transport”

pr, Rynek Kolejowy 09 października 2014

KK 2014. Cezary Grabarczyk: Kolej to zielony transport [wideo]

Rynek Kolejowy TV

Zobacz również:

Grabarczyk: Niefortunna decyzja personalna nowego ministra

Biznes

Grabarczyk: Niefortunna decyzja personalna nowego ministra

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy 14 grudnia 2015

Grabarczyk: Decyzja o opóźnieniu KDP była słuszna

Infrastruktura

Grabarczyk: Decyzja o opóźnieniu KDP była słuszna

Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy 23 października 2015

Grabarczyk: Złoczewski projekt może wypalić

Biznes

Grabarczyk: Złoczewski projekt może wypalić

ww / Rynek Infrastruktury 26 listopada 2013

Grabarczyk: Kolej to „zielony transport”

Kongres Kolejowy

Grabarczyk: Kolej to „zielony transport”

pr, Rynek Kolejowy 09 października 2014

KK 2014. Cezary Grabarczyk: Kolej to zielony transport [wideo]

Rynek Kolejowy TV

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5