Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Grabarczyk: Decyzja o opóźnieniu KDP była słuszna

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
23-10-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Grabarczyk: Decyzja o opóźnieniu KDP była słuszna
Były minister infrastruktury, który był mocno zaangażowany w przygotowania do budowy tzw. linii Y z Warszawy przez Łódź do Poznania i Wrocławia, ocenił, że decyzja o opóźnieniu realizacji inwestycji była słuszna. Pozwoliła bowiem jego zdaniem rozwinąć sieć drogową, co istotnie pobudziło gospodarkę, zwłaszcza w okolicach węzłów autostrad i dróg ekspresowych.

 – Linia kolei dużych prędkości, tzw. igrek, to projekt przyszłości – mówił w środę podczas seminarium na wydziale zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego Cezary Grabarczyk, były minister infrastruktury i poseł PO. – Z tego projektu absolutnie nie rezygnujemy, jego rozwój został jedynie zahamowany – przekonywał.

Przypomniał, że w 2008 roku rząd przyjął plan budowy KDP. – Ale wówczas pojawił się kryzys. W związku z nim musieliśmy dokonać wyboru: czy w pierwszej kolejności budować drogi, czy przeznaczyć ponad 20 mld zł na realizację linii kolejowej. Wybraliśmy drogi i chyba zrobiliśmy dobrze. Świadczą o tym wielkie inwestycje, jakie pojawiają się przy węzłach drogowych – ocenił były minister.

Kolejne rządy będą zobowiązane do budowy

Przedstawiciel PO zaznaczył, że cały czas toczą się prace nad studium wykonalności trasy „igreka”. – Zadbaliśmy też o to, by to połączenie zostało wpisane do transeuropejskiej sieci transportowej, i KDP zostało tam ujęte jako projekt bazowy – mówił. Jak tłumaczył, oznacza to zobowiązanie dla polskiego rządu do wybudowania linii do 2030 r. Zdaniem byłego ministra odsunięta o dekadę realizacja pozwoli zlikwidować ograniczenia sieci kolejowej wynikające z jej historycznego kształtu. – Kiedy powstawały linie do Wiednia i Berlina, Łódź była tak mała, że projektanci nie odchylili w jej kierunku tras. Ale dziś to olbrzymie miasto i tylko za pomocą KDP możemy dać jej mieszkańcom dobre połączenia – przekonywał.

Cezary Grabarczyk podkreślał, że przygotowaniem do budowy kolei dużych prędkości jest kończąca się przebudowa dworca Łódź Fabryczna. Stwierdził, że gdyby nie przeniesiono głównego łódzkiego dworca pod ziemię, istniała groźba lokalizacji stacji KDP obsługującej całą aglomerację na obszarze pomiędzy Strykowem a Zgierzem, czyli co najmniej kilkanaście kilometrów od centrum Łodzi. – Możliwe też, że linia powstałaby jako równoległa do magistrali E20, która całkowicie omija Łódź – mówił.

Przebicie pod Łodzią „jest zagwarantowane”

 – Bardzo optymistyczne jest to, że Komisja Europejska nie tylko przeznaczyła ponad miliard złotych na sfinansowanie tego wielkiego projektu intermodalnego, jakim jest Łódź Fabryczna, ale i postawiła konkretny warunek. Budowę dworca dofinansowano pod warunkiem przebicia tunelu dalej na zachód – stwierdził były minister. – To daje gwarancję, że dalszy ciąg zostanie zrealizowany. Liczymy, że budowa rozpocznie się w 2018 roku i potrwa 3, może 4 lata – deklarował przedstawiciel PO.

 – Szybka kolej będzie sprzyjać rozwojowi regionu – dodał marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień. – Warto podkreślić, że Komisja Europejska cały czas wspiera inwestowanie w kolej na naszym terenie, także ze względu na położenie Łódzkiego na przecięciu dwóch korytarzy transportowych: wschód – zachód i północ – południe – mówił. Ocenił, że poprawa warunków infrastrukturalnych, w tym kolejowych, jest strategicznym wyzwaniem na skalę europejską.


Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Grabarczyk: Niefortunna decyzja personalna nowego ministra

Biznes

Grabarczyk: Niefortunna decyzja personalna nowego ministra

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy 14 grudnia 2015

Grabarczyk: Męska decyzja

Kadry

Grabarczyk: Męska decyzja

jm, Rynek Kolejowy 15 listopada 2013

Grabarczyk: Złoczewski projekt może wypalić

Biznes

Grabarczyk: Złoczewski projekt może wypalić

ww / Rynek Infrastruktury 26 listopada 2013

Grabarczyk: Kolej to „zielony transport”

Kongres Kolejowy

Grabarczyk: Kolej to „zielony transport”

pr, Rynek Kolejowy 09 października 2014

KK 2014. Cezary Grabarczyk: Kolej to zielony transport [wideo]

Rynek Kolejowy TV

Zobacz również:

Grabarczyk: Niefortunna decyzja personalna nowego ministra

Biznes

Grabarczyk: Niefortunna decyzja personalna nowego ministra

Łukasz Kuś, Rynek Kolejowy 14 grudnia 2015

Grabarczyk: Męska decyzja

Kadry

Grabarczyk: Męska decyzja

jm, Rynek Kolejowy 15 listopada 2013

Grabarczyk: Złoczewski projekt może wypalić

Biznes

Grabarczyk: Złoczewski projekt może wypalić

ww / Rynek Infrastruktury 26 listopada 2013

Grabarczyk: Kolej to „zielony transport”

Kongres Kolejowy

Grabarczyk: Kolej to „zielony transport”

pr, Rynek Kolejowy 09 października 2014

KK 2014. Cezary Grabarczyk: Kolej to zielony transport [wideo]

Rynek Kolejowy TV

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5