NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Pociągi EIC. „Najmniej spójna kategoria produktowa” PKP Intercity

| Michał Szymajda 28.07.2021 14,5k

Pociągi EIC. „Najmniej spójna kategoria produktowa” PKP Intercity
Zdjęcie ilustracyjnefot. M. Szymajda
W rocznym sprawozdaniu zarządu PKP Intercity można dotrzeć do dość krytycznej oceny Ekspresów Intercity. Pociągi EIC nie reprezentują standardów oczekiwanych przez podróżnych, tymczasem bilety na nie są zazwyczaj drogie.
W dokumencie znajduje się opis „portfela produktów spółki”. Opisano w nim cztery produkty: EIP, EIC, IC i TLK, składające się na ofertę operatora (przy czym nie wspomniano, że pociągi międzynarodowe, które w kraju kursują jako EIC, poza jego granicami kursują jako EC).

W ocenie pociągów EIC napisano, że „Express InterCity to składy klasyczne uzupełniające siatkę połączeń EIP. W pociągach EIC pasażerowie mogą skorzystać ze Strefy Wygody, gdzie znajdują się cztery miejsca w przedziale. W cenie biletu serwowane są poczęstunki dla podróżnych”. Już ten opis może wzbudzić wątpliwości, bowiem serwowanie bezpłatnej wody pasażerom trudno uznać za poczęstunek, a Strefa Wygody, polegająca na udostępnieniu pasażerom przedziałów z czterema fotelami (bardzo podobne przedziały służą w Pendolino... rodzinom z dziećmi) działa codziennie tylko w pociągu EIC Varsovia oraz EIC Tatry (miejsce w nim kosztuje 50 złotych więcej niż w normalnym przedziale 1. klasy). W kilku innych pociągach wagony z przedziałami o podwyższonym komforcie kursują tylko kilka razy w tygodniu. 4 razy w tygodniu można je zobaczyć w EIC Chrobry, w weekendy w EIC Fregata oraz EIC Ondraszek.

"Najmniej spójna kategoria produktowa"

Później czytamy, zgodnie z prawdą, że obecnie marka EIC jest najmniej spójną kategorią produktową.

– Pociągi zestawiane są z wagonów, będących często w zbliżonym lub niższym standardzie niż w kategorii IC. Elementem powtarzalnym (w EIC – dop. red) jest wagon restauracyjny będący elementem każdego pociągu. W wybranych składach podróżni mogą korzystać z bezpłatnego dostępu do Internetu. Niemniej jednak powyższe usługi świadczone są również w wybranych pociągach kategorii IC – czytamy w sprawozdaniu zarządu PKP Intercity. Różnica pomiędzy kategorią IC i niedotowaną przez państwo (poza refundacją ulg ustawowych) EIC jest więc coraz bardziej iluzoryczna. Zwłaszcza, że w najgorszych okresach pandemii część pociągów EIC kursowała jako IC (np. "Neptun"). Tymczasem bilety na EIC potrafią kosztować nawet dwa razy więcej. Nieporozumieniem można nazwać brak bezprzewodowego internetu w pociągach międzynarodowych np. do Pragi czy Wiednia.

Do dalej z EIC?

Zapytaliśmy PKP Intercity, co stanie się z marką EIC oraz o to, czy w strategii spółki są przewidziane jakieś kroki w kierunku zmiany jej rozpoznawalności, cen biletów, bądź rozwoju produktu w kierunku konkretnego standardu. Konkretów trudno się doszukać.

– PKP Intercity stale pracuje nad podnoszeniem standardu oferowanych usług. Przeprowadzane przez spółkę cykliczne badania poziomu satysfakcji z podróży pokazują, że ostatnie lata to duża zmiana na plus w oczach pasażerów. Dla przypomnienia obecny wskaźnik satysfakcji wynosi 75 punktów procentowych i jest o 4 p.p. wyższy niż rok temu. Planowane działania PKP Intercity w perspektywie kolejnych lat mają na celu dalsze podnoszenie zadowolenia pasażerów z usług przewoźnika. Obecnie trwają prace nad aktualizacją strategii rozwoju spółki do roku 2030, która przewiduje m.in. standaryzację usług dla poszczególnych kategorii pociągów uruchamianych przez PKP Intercity, poszerzanie oferty przewozowej i dalsze inwestycje taborowe czy infrastrukturalne. Na ten moment jest zbyt wcześnie, by mówić o szczegółach tych założeń – napisała rzeczniczka przewoźnika Katarzyna Grzduk.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45789)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45789)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5