Kilka dni temu pisaliśmy o liście otwartym, jaki organizatorzy akcji na rzecz przywrócenia połączeń kolejowych w Gorlicach, wystosowali do PKP Intercity. Publikujemy odpowiedź przewoźnika.
O pociąg w Bieszczady walczą mieszkańcy Gorlic, którzy w uruchomieniu składu jadącego przez Gorlice i Jasło widzą możliwość wznowienia połączeń kolejowych w tym regionie. W ubiegły weekend publikowaliśmy list otwarty Marcina Kreisa, koordynatora akcji, który można przeczytać tutaj. Redakcja „Rynku Kolejowego” otrzymała odpowiedź spółki PKP Intercity, którą prezentujemy poniżej:
Szanowni Państwo,
Wnioski dotyczące uruchomienia połączeń m.in. na odcinku pomiędzy Stróżami a Jasłem od dawna kierowane są do naszej Spółki. W chwili obecnej nie widzimy jednak możliwości uruchamiania pociągów w relacji krótszej – np. tylko do Jasła. W perspektywie długofalowej rozważamy możliwość uruchomienia połączenia na odcinku Stróże – Jasło – Zagórz. Jednak przy konstrukcji rozkładu jazdy i tworzeniu oferty, która przede wszystkim spotkałaby się z zainteresowaniem pasażerów, musimy brać pod uwagę różne czynniki, w tym czynniki niezależne od działań spółki, np. stan infrastruktury, która na odcinku Jasło – Zagórz w chwili obecnej wymaga modernizacji. Ponadto należy podkreślić, iż pociągi międzywojewódzkie, kursujące w barwach TLK, pełnią rolę służby publicznej i każdorazowo, działania podejmowane przez spółkę, muszą być konsultowane z dysponentem środków publicznych.
Analizując uruchomienie nowego połączenia PKP Intercity bierze również pod uwagę własne możliwości taborowe. Obecnie nie dysponujemy odpowiednim środkiem trakcyjnym, który zapewniłby obsługę pociągu na niezelektryfikowanym odcinku Zagórz – Jasło. Rozwiązanie w postaci wynajęcia takiego środka od podmiotu zewnętrznego, również nie może być obecnie zrealizowane z uwagi na to, że również inne podmioty nie dysponują odpowiednimi lokomotywami spalinowymi zdolnymi prowadzić pociągi w rejonie Jasła. Pozostanie zatem ewentualność w postaci zakupu nowych lub modernizacji spalinowych środków trakcyjnych.
Ponadto, z uwagi na to, że w stacji Zagórz brak jest zaplecza technicznego, które umożliwiłoby obsługę techniczną wagonowych składów pasażerskich należałoby odtworzyć/pozyskać pełne zaplecze techniczne dla wykonania omawianych czynności. A to powodować będzie kolejne koszty.
Autorów petycji możemy zapewnić, że ich głos nie zostanie pominięty przy dyskusji o połączeniach PKP Intercity w Bieszczady. Jak wspomniałam, w perspektywie długofalowej nie wykluczamy uruchomienia takiego połączenia. Jednakże, naszym zdaniem w chwili obecnej najlepszym rozwiązaniem byłoby utworzenie komunikacji przesiadkowej z przewoźnikiem regionalnym, którego pociągi kursowałyby na odcinku Stróże- Jasło.
Beata Czemerajda
Zespół ds. Relacji z Mediami
PKP Intercity
Dzisiaj biuro Senatora Stanisława Koguta podało informacje, że inicjatywa w tej sprawie została już podjęta. Koordynatorzy akcji zapowiedzieli kontynuacje starań oraz wznowienie ich wobec spółki Przewozy Regionalne. Chęć skomunikowania składów wyraża PKP Intercity, dlaczego zatem Przewozy Regionalne nie mogłyby skorzystać z takiej okazji? – kwitują uczestnicy akcji.
W 2012r. sporo połączeń regionalnych w Małopolsce ma skrócone relacje a niektóre kursy zostały całkowicie odwołane z powodu modernizacji linii E30. Pasażerowie kierując się prostą analogią wskazują na możliwość wykorzystania środków finansowych, które z początku roku przeznaczone były na niekursujące obecnie pociągi, i przekazania ich na uruchomienie pociągów do Gorlic czy Jasła. Koordynatorzy akcji planują przedstawienie Małopolskiemu Zakładowi Przewozów Regionalnych szczegółowego opracowania ewentualnej relacji oraz złożenie petycji i listu otwartego na ręce Marszałka Województwa Małopolskiego.
2012-04-28 08:26:54 Autor: Pasztun
---.dynamic.chello.pl
\"Koordynatorzy akcji planują przedstawienie Małopolskiemu Zakładowi Przewozów Regionalnych szczegółowego opracowania ewentualnej relacji oraz złożenie petycji i listu otwartego na ręce Marszałka Województwa Małopolskiego.\"
A wydawało mi się początkowo, że to rozsądni ludzie. Teraz jednak, gdy planują rozmowy z imć Rębilasem i marszałkiem, który już w ub. r. zapowiedział likwidację połączeń pokrywających koszty uruchomiania na poziomie poniżej 25% (?) wygląda mi wszystko na zwyczajną donkiszoterię.
Jak mawiała moja chemiczka: \"życzę powodzenia, aczkolwiek nie wróżę sukcesu\"
2012-04-28 09:40:07 Autor: autentyczny rodak obrońca narodu
---.paradowski.pl
Przy obecnym stanie torów + jednotor pociągi pasażerskie do Gorlic, Jasła, Krosna, Zagórza, Sanoka itp. nie majom sensu ekonomicznego. Takie som niestety fakty
2012-04-28 09:41:57 Autor:
---.tktelekom.pl
zwykly belkot, PR-y jak jezdziły pospiesznymi do Zagórza to zjezdzały na Nowy Zagórz i tam można było \"obrabiac\" składy, no ale belkot zawsze pozostanie bełkotem w wykonaniu pdeudo specjalYstów od pijaru.
2012-04-28 10:14:11 Autor: Kryptonim
---.extreme-net.one.pl
No i co im trzeba do obsługi tych oliwkowych pudeł... kible z wylotem na tory więc nie ma co opróżniać, wodę zwykłą kranówą napełnią, wystarczy jakaś rura. Ropę uzupełnią, z resztą mogą to robić w Jaśle, gdzie kończy się trakcja elektryczna.
Jak się chce to można. Tłumaczenie zapleczem technicznym jest dziecinne i proste do obalenia.
Lepiej powiedzcie wprost, że PLK chce od Was 3000-4000zł za jeden kurs Warszawa - Zagórz. Wówczas zrozumiemy, kto jest winny takiej a nie innej siatce połączeń w Polsce...
2012-04-28 12:41:36 Autor: SAS
---.interq.pl
W Zagórzu jeszcze dwa lata temu było pełne zaplecze do obsługi składów i lokomotyw spalinowych. Niestety wysokim władzom bardzo ten fakt przeszkadzał. Na bruk wysłano 150 osób, lokomotywownię zamknięto na kłódkę, lokomotywy odesłano do Przeworska a wagonownię w N. Zagórzu zlikwidowano - a teraz nieudolność tłumaczy się niemożliwością... tudzież oszczędnością. Tyle, że tej \"oszczędności\" nie widać w innych regionach kraju a zwłaszcza w dużych metropoliach, gdzie wiele składów świeci pustkami, ale tam jakoś nikogo to nie razi. Tak oto realizuje się założenie: ZABRAÄ TYM CO MAJÄ MAŁO A DOŁOĹťYÄ TYM KTĂRZY MAJÄ W NADMIARZE.
2012-04-28 12:49:23 Autor: Ja
---.dynamic.gprs.plus.pl
Widać jak PKP Intercity lekceważy sprawę. Pisemnej odpowiedzi nie udzielił prezes lub inny członek zarządu lub rzecznik prasoway Spółki a jedynie referent!
2012-04-28 15:30:23 Autor: ...
---.pila.vectranet.pl
Do Jasła przez Gorlice pociągi powinny kursowac przynajmniej w sezonie, jeżeli to zbyt wiele to niech chociaż w weekendy uruchomią.
2012-04-28 15:36:17 Autor: wl
---.204.21.42.nat.umts.dynamic.t-mobile.pl
Chcieliście \"reformę\" PKP to macie! Teraz widać jak na dłoni skutki...tego spółkowania.
2012-04-28 16:27:54 Autor: Kryptonim
---.extreme-net.one.pl
To jest porażka kolei, żeby pasażerowie prosili się o pociągi... tym bardziej sezonowe.
Szacunek dla organizatorów.
A PKP Intercity niech nie błaźni się z tłumaczeniem frekwencją. To samo tyczy się Przewozów Regionalnych. Autobusy kursujące z Krakowa do Gorlic od dawna wożą komplet pasażerów...
2012-04-28 17:11:52 Autor: kolejowy men
---.139.32.203
No tory powinni wyremontować to fakt, ale w spalinówki, czy loki 2 systemowe też powinni się zaopatrzyć. A np. PKP IC przez Bydgoszcz - Piłę do Kołobrzegu nie chce puszczać pociągów i odpisali mi, że TLK muszą jeździć przez Trójmiasto, ponieważ z powodu remontu linii E65 pociągów do Trójmiasta jest mniej. Ĺťaden to jednak powód, żeby ani jeden skład nie mógł jechać przez Piłę - Szczecinek. IR Harpun jakoś może tamtędy jeździć. Pozdrawiam.
2012-04-28 18:24:07 Autor: autentyczny rodak obrońca narodu
---.paradowski.pl
busy z Lublina do Zamościa też wożą komplet pasażerów,a szynobus na tej trasie nie wypalił. Myślicie że Rysiu o tym nie wie? Taki głupi nie jest
2012-04-28 20:08:23 Autor: mbg
---.134.163.3
A po co coś robić? Po co pracować skoro kasa państwowa leci tak czy siak.... A może właśnie to dobry pretekst żeby kupić albo zmodernizować spalinówki. Najlepiej powiedzieć że nie ma i czekać. Całe PKP!
2012-04-28 20:44:01 Autor: pod_parą
---.218.234.206
Stary nie jestem, ale stację w Zagórzu sprzed lat bodaj dziesięciu pamiętam doskonale. Z \"zaplecza\", o jakim pisze ta biurówna, niczego tam nie brakowało. Znając jednak życie w tym cudownym kraju, od tego czasu zdążono tam wszystko spie[...]lić.
2012-04-28 20:46:00 Autor: pod_parą
---.218.234.206
O, już powyżej kolega SAS coś na ten temat napisał. Czyli - miałem, k[...] rację. Dziękujemy ci, Donaldzie!
2012-04-28 23:52:55 Autor: Pinok
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Nie będzie otwarty !!! bo tak na pewnie SAS!!:/ . już nie ma go :)
2012-04-28 23:54:36 Autor: gryff
---.dynamic.gprs.plus.pl
Najbardziej wkur... mnie to że IC pisze takie pierdoły że inne podmioty również nie dysponują lokami spalinowymi a to ch.... przebrzydłe w Cargo jest ich jeszcze sporo
2012-04-29 00:08:05 Autor: anonimowy rolnik okradający naród
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
a jak tam buszy Oleszczuka?? wypaliły czy nie?? majom komplet czy nie majom??
2012-04-29 11:00:03 Autor: Goral/kiblofan
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
@ gryff
Po co Cargo? W rzeszowskim zakładzie PR są SU42, a one zupełnie wystarczą na krótkie składy IC. Jakoś mogły się pice dogadać z PR pod Gorzowem i na Mazurach, prawda? A tu się nie da? Przecież to ewidentny brak dobrej woli ze strony trupicznej picni...
2012-04-29 11:13:18 Autor: anonim
---.dynamic.gprs.plus.pl
spokojnie . pociagi z warszawy w bieszczady beda najszybciej jak sie da.cierpliwosci.
2012-04-29 11:21:49 Autor: Kolega
---.extreme-net.one.pl
@ anonim
najszybciej jak się da na polskiej kolei oznacza - normalny tok załatwiania spraw - kilka lat.
żeby to pasażerowie prosili się o połączenia - wstyd!
2012-04-29 12:51:54 Autor: Marcin_1
---.dynamic.chello.pl
jeździłem za czasów studenckich rzeźnia Warszawa - Zagórz, zawsze była nabita po dach ludźmi, i teraz pewnie też byłby komplet.... problem tylko w fobii IC do lokomotyw spalinowych
2012-04-29 13:53:18 Autor: były kolejarz
---.dynamic.chello.pl
Moja propozycja.Zlikwidować wszystkie połączenia PR i IC- wtedy nie będą generowane straty.Ciekawe jak to funkcjonuje w \"normalnych\" państwach- gdzie przewoźnicy prześcigają się w ofertach przewozowych.Polska kolej wymaga natychmiastowego \"przewietrzenia\" salonów z \" prezesikami\" i zastąpienia ich ludzmi kompetentnymi , znający się na usługach przewozowych.Bez tego ani rusz - będzie tyko gorzej - ani będą mieć coraz wyższe apanaże.
2012-04-30 08:40:59 Autor: kawiusz
---.88.192.173
Zdejmijcie Tekatke z pomnika w Zagorzu, to bedziecie mieli \"srodki trakcyjne\". Durnie.
2012-04-30 14:17:07 Autor: Autentyczny Rodak Obronca Narodu
---.play-internet.pl
likwidacja pociągów PR i IC w woj. wschodnich - to na pewno ma sens
2012-05-02 11:20:52 Autor: San
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Tak jak czasem zanikło w Polsce handlowanie z rozkładanych łożek, tak trzeba mieć nadzieję, że postęp cywilizacyjny zmiecie także to całe zawstydzające badziewie związane z podróżowaniem busami. Wruszające lamenty \"Autentycznych Rodaków Obrońców bliżej nie znanego Narodu\" mają sens w Indiach i na Ukrainie, bo tam a nie w Europie jeździ się w tych rdzewiejących puszkach zwanych szumnie busami. Kolej ma przyszłość. To co dzieje się w przodujących krajach Europy i w Chinach każe pozytywnie myśleć o kolei także u nas