Partnerzy serwisu:
Biznes

Pociąg nie jest lepszy od autobusu tylko dlatego, że jest pociągiem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
22-12-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Pociąg nie jest lepszy od autobusu tylko dlatego, że jest pociągiem
Uruchamianie takich połączeń jak TLK do Zagórza, nie mające żadnych szans na konkurowanie z autobusem, jest marnowaniem pieniędzy, jakie MIR przeznacza na dofinansowanie pociągów międzywojewódzkich PKP Intercity. W miejsce takich niepotrzebnych inicjatyw, rozważyć należałoby raczej rozwój oferty „Intercity Bus” – uważa Paweł Rydzyński, dziennikarz „RK”.

Grupa wagonów do „Monciaka” wyjeżdża z Sanoka w kierunku Krakowa, Warszawy i Trójmiasta o godz. 18.03. Do Warszawy przyjeżdża o godz. 5.10 rano… Za 11-godzinną podróż 8-miejscową „dwójką” podróżny płaci 69 zł. Półtorej godziny przed Monciakiem, o godz. 16.30 z Sanoka do Warszawy odjeżdża Neobus, który w stolicy melduje się o godz. 23.20. Za 7-godzinną podróż nowoczesnym, komfortowym i bezpiecznym autobusem z dostępem do internetu płaci się 40 zł. Oczywiście trzeba wziąć pewną poprawkę na trwającą modernizację magistrali E-30 (i związany z nią aż 1,5-godzinny postój „Monciaka” w Krakowie Płaszowie w oczekiwaniu na grupę wagonów z Zakopanego) – ale czy to jest argument, który przekona pasażerów do korzystania z usług PKP IC?

Pociąg musi być konkurencyjny pod każdym względem

Na przejazd prawie o połowę dłuższy i blisko dwukrotnie droższy – o komforcie już nie wspominając – zdecyduje się chyba tylko desperat. I oczywiście paru miłośników kolei. Pociąg nie wygra z autobusem i samochodem, jeśli nie będzie konkurencyjny pod każdym względem: czasu przejazdu, komfortu, częstotliwości kursowania, taryfy (w tym – stopnia zintegrowania z innymi środkami transportu). Próbą sprostania tej konkurencyjności mogłoby być np. rozwinięcie oferty „Intercity Bus”.

Pociąg nie jest lepszy od innych środków transportu tylko dlatego, że jest pociągiem. Jazda po szynach wszędzie, gdzie się da, nie powinna być traktowana jak dogmat. Nowoczesny transport to nie transport kolejowy, ale transport zintegrowany. Dlatego też, w momencie, gdy zakończy się modernizacja E-30 i czas dojazdu z Warszawy przez Kraków do Rzeszowa będzie wynosić ok. 4,5 godziny – pojawi się dobra okazja, by uruchomić IC-Busy z Rzeszowa do Krosna, Sanoka czy (w sezonie) w Bieszczady, skomunikowane w Rzeszowie z pociągami do Krakowa, Warszawy, Trójmiasta czy Wrocławia. W kontekście dojazdów w Bieszczady – pamiętać należy, że skoro w Zagórzu i tak trzeba byłoby się obecnie przesiąść z pociągu do autobusu, to czemu nie przesiąść się już w Rzeszowie, do autobusu IC z gwarancją skomunikowania?

Poprawy oferty kolejowej można szukać również na drogach

Nie kwestionuję dokonanej rewitalizacji trasy kolejowej z Rzeszowa przez Jasło na Podkarpacie. Jednak należy pamiętać, że uzyskane dzięki rewitalizacji prędkości maksymalne są atrakcyjne dla przewozów o charakterze regionalnym (które przecież mogą być skomunikowane z pociągami dalekobieżnymi) – zwróciliśmy zresztą przecież uwagę na subsandardrową ofertę na trasie do Zagórza, skąd pociągi PR mają za kilka dni zniknąć całkowicie – ale nie dla pociągów dalekobieżnych. Uwaga ta dotyczy zresztą również ewentualnej rewitalizacji trasy Stróże – Gorlice – Jasło, o co od dawna walczą liczne stowarzyszenia miłośników kolei oraz lokalne samorządy.

W segmencie przewozów regionalnych, gdzie likwidacja pociągów może prowadzić do trwałego wykluczenia mieszkańców danego regionu (dyskusja na ten temat została podjęta podczas nie tak danego pomysłu autorów planu transportowego dla woj. kujawsko-pomorskiego, by wyłączyć z użytkowania nierentowne linie), kursowanie pociągów wożących po 20-30 osób często ma uzasadnienie społeczne. Ale taka sama sytuacja w przypadku przewozów dalekobieżnych budzi już znacznie większe wątpliwości. Dlatego też, jeśli zastąpienie pociągu, na pewnym odcinku, „autobusem kolejowym” nie tylko nie pogorszy oferty, ale wręcz może ją poprawić – to trzeba to robić.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

TLK Wetlina zostaje w Bieszczadach

Pasażer

TLK Wetlina zostaje w Bieszczadach

Michał Szymajda 13 stycznia 2023

Wracają pociągi do Łupkowa

Pasażer

Wracają pociągi do Łupkowa

Dominik Lebda 21 marca 2016

Podkarpackie odwołuje pociągi Krosno – Zagórz. Od grudnia nowa oferta

Pasażer

Podkarpacie: Mniej pociągów bezpośrednich do Krakowa. Z powodu remontów

Pasażer

Drastyczne cięcia pociągów na Podkarpaciu

Pasażer

Drastyczne cięcia pociągów na Podkarpaciu

Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy 12 grudnia 2014

Zobacz również:

TLK Wetlina zostaje w Bieszczadach

Pasażer

TLK Wetlina zostaje w Bieszczadach

Michał Szymajda 13 stycznia 2023

Wracają pociągi do Łupkowa

Pasażer

Wracają pociągi do Łupkowa

Dominik Lebda 21 marca 2016

Podkarpackie odwołuje pociągi Krosno – Zagórz. Od grudnia nowa oferta

Pasażer

Podkarpacie: Mniej pociągów bezpośrednich do Krakowa. Z powodu remontów

Pasażer

Drastyczne cięcia pociągów na Podkarpaciu

Pasażer

Drastyczne cięcia pociągów na Podkarpaciu

Paweł Rydzyński, Rynek Kolejowy 12 grudnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5