Dwa i pół roku po utworzeniu konsorcjum mającego na celu opracowanie prototypu autonomicznego pociągu regionalnego we Francji, SNCF i jego partnerzy: Alstom, Bosch, Spirops, Thales oraz Instytut Badawczy Technologii Kolejowych, uruchamiają pociąg testowy.
Jak podaje Alstom w komunikacie, na początku roku pociąg regionalny Regio 2N został zmodyfikowany i wyposażony na potrzeby testów przez zakład Alstom w Crespin. Zamontowano różnego rodzaju czujniki, kamery, radary i lidary do skanowania laserowego, aby zebrać dane niezbędne do realizacji projektu.
Próby wstępne na torach komercyjnych, a następnie faza testów w kolejowym ośrodku badawczym
Pierwsze próby trwały tydzień i odbyły się na początku marca na północy Francji, na odcinkach pomiędzy Aulnoye i Busigny oraz Busigny i Calais. Prototyp pociągu regionalnego Regio 2N poruszał się po torze komercyjnym, z inżynierami i technikami projektu na pokładzie. Przejazdy próbne obejmowały testy:
- systemów rozpoznawania i odczytywania wskaźników przytorowych;
- systemu geolokalizacji, w szczególności satelitarnej, który zapewnia precyzyjne określenie pozycji pociągu.
Podczas pierwszej fazy testów sprawdzano poprawność funkcjonowania zamontowanych czujników i urządzeń, ale bez zakłócania ruchu pociągu. Prototyp Regio 2N był prowadzony przez maszynistę z SNCF, wyspecjalizowanego w prowadzeniu pociągów w warunkach testowych – informuje producent. Na zakończenie tygodnia prób przeprowadzono testy na torze doświadczalnym CEF w Petite-Forêt, niedaleko Valenciennes. Sprawdzano system autonomicznej jazdy, który pozwala na zautomatyzowanie przyspieszania i hamowania pociągu.
Druga faza prób w celu osiągnięcia półautonomii
Druga seria prób odbyła się w dniach 17 do 21 maja na torach krajowej sieci kolejowej w Busigny, na północy Francji. Ich celem jest doprowadzenie do półautonomicznego prowadzenia pociągu w ciągu najbliższych miesięcy. Eksploatacja półautonomiczna umożliwia zautomatyzowanie przyspieszania i hamowania pociągu nadzorowanego przez maszynistę. Próby te stanowią kluczowy krok w kierunku osiągnięcia celu konsorcjum: uzyskania autonomicznych pociągów do 2023 roku. Testy autoryzowane przez francuski Krajowy Urząd Bezpieczeństwa Kolejowego (EPSF), pomogą potwierdzić dowód bezpieczeństwa wymagany do dopuszczenia pociągu do eksploatacji w przyszłości. Jako obserwator projektu, EPSF będzie w stanie ocenić opracowane technologie i ich wpływ na system kolejowy, jak również ewentualne zmiany przepisów, które należy wprowadzić w odniesieniu do tego nowego typu operacji.
Jak czytamy, kwestie bezpieczeństwa cybernetycznego mają kluczowe znaczenie dla autonomicznego pociągu i zostały uwzględnione na samym początku projektu. Konsorcjum ściśle współpracuje z ANSSI (Agence Nationale de la Sécurité des Systèmes d'Information), francuskim krajowym organem ds. bezpieczeństwa cybernetycznego. Regionalny pociąg Regio 2N będzie używany przez najbliższe dwa lata jako prototyp autonomicznego pociągu pasażerskiego. Będzie testowany na trasie pomiędzy Aulnoye i Busigny, podczas wakacji szkolnych.
Poza okresem badań i testów pociąg regionalny Regio 2N, należący do SNCF Voyageurs, będzie regularnie wykorzystywany do przewozu pasażerów. Podczas tych komercyjnych podróży, w konwencjonalnym trybie jazdy, będzie on rejestrował dane, które poprawią działanie algorytmów rozpoznawania sygnałów, wykrywając na przykład kolor sygnalizacji świetlnej czy otoczenie pociągu. Równocześnie prowadzone są prace laboratoryjne na symulatorach w siedzibach wszystkich partnerów konsorcjum w celu dopracowania trasy pociągu testowego i dalszego rozwoju systemu autonomicznego.
Jakie są korzyści z pociągów autonomicznych?
Jak podkreśla Alstom, pociągi autonomiczne oznaczają realne korzyści dla klientów kolei, takie jak większa zdolność przewozowa, większa płynność i regularność (zapewnienie harmonijnego ruchu i optymalnych prędkości, co ułatwia reagowanie na nieprzewidziane okoliczności) praz zmniejszenie zużycia energii i lepsza konkurencyjność kolei. Zdaniem producenta, autonomia stwarza nowe perspektywy dla transportu kolejowego: bardziej elastyczna organizacja, z możliwością szybkiej zmiany liczby pociągów w zależności od potrzeb. – Alstom jest szczególnie dumny z tego, że przyczynił się do przełomowego osiągnięcia w zakresie autonomicznych pociągów we Francji, po tym jak w październiku ubiegłego roku po raz pierwszy uruchomiono półautonomiczny pociąg towarowy we francuskiej sieci kolejowej. Dzięki ponad 50-letniemu doświadczeniu i projektowi autonomicznego pociągu dla pasażerów, Alstom otrzymał nową ważną okazję do zwiększenia swojej ekspertyzy w dziedzinie automatyzacji kolei i transportu autonomicznego, rozwijając tym samym swoją pozycję lidera w nowych obszarach: autonomicznej i cyfrowej mobilności – podsumowuje Jean-Baptiste Eyméoud, prezes Alstom France.