Krakowski PNUIK otrzymał z PKP PLK w drodze przetargu dwa zlecenia na wykonie prac przy infrastrukturze na kwotę 40 mln zł.
Wymiana sieci trakcyjnej pomiędzy stacją Kraków Główny a Tunel będzie realizowana przez Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie w systemie „projektuj i buduj”. Wartość podpisanej umowy to 16,5 mln zł. netto.
Nowa sieć na 50 kilometrach liniiWykonawca zaprojektuje i wymieni sieć trakcyjną na 50 km odcinku. Dodatkowo zamontowanych zostanie ok. 600 słupów wsporczych. Przebudowa zapewni sprawniejsze przejazdy pociągów na trasie Kielce – Kraków oraz umożliwi utrzymanie właściwych parametrów technicznych linii. Nowoczesna sieć trakcyjna jest mniej awaryjna. Zastosowanie podczas wymiany elementów kompozytowych, a nie metalowych, ograniczy również możliwość strat powodowanych kradzieżami.
Roboty będą wykonywane z wykorzystaniem nowoczesnego pociągu sieciowego, który
niedawno zakupiła spółka PNUIK Kraków. Atutem pojazdu jest m.in. wyposażenie w dodatkową platformę z magazynem, co pozwala jednorazowo zabrać na plac budowy większą ilość materiału. Dzięki zastosowaniu specjalistycznego pojazdu, prace związane z wywieszaniem nowej sieci będą postępować sprawniej.
Projektowanie już trwa. Zakończenie prac przewidziano na koniec 2018 r. W trakcie robót ruch pociągów będzie prowadzony wg rozkładu.
Nowa Sarzyna do przebudowyPKP PLK podpisały też z PNUIK umowę za prawie 23 mln zł na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych „Modernizacja stacji Nowa Sarzyna” w ramach projektu pn.: „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”. Wartość inwestycji to prawie 23 mln zł.
Inwestycja istotnie zwiększy bezpieczeństwo ruchu kolejowego i przepustowość ważnej dla ruchu towarowego linii z Lublina, na odcinku od Stalowej Woli do Przeworska na linii E 30. Dodatkowo przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym zapewnieni sprawne realizowanie połączeń i skrócenie czasu dowozu i odwozu ładunków oraz zapewnienie punktualności realizowanych połączeń. Poprawi się bezpieczeństwo przewożonych ładunków tranzytowych oraz obsługa przesyłek towarów niebezpiecznych kierowanych na bocznicę kolejową do Zakładów Chemicznych Ciech Sarzyna S.A.
Zadanie podzielone jest na dwa etapy. Pierwszy etap realizowany do dnia 30 listopada 2018r. obejmuje: budowę mostu w torze nr 2 wraz z dobudową toru i sieci trakcyjnej nad nowo wybudowanym torem, wymianę rozjazdów w głowicach stacji, opracowanie dokumentacji projektowej urządzeń srk.
Drugi etap, którego termin zakończenia ustalony jest na dzień 28 listopada 2019r. obejmuje przebudowę urządzeń srk i teletechniki.
Modernizacja stacji i budowa mostu zwiększy konkurencyjność transportu kolejowego dla przewozów osobowych i towarowych. Wartość umowy netto to 22.9 mln zł.