W ramach przygotowywania studium wykonalności modernizacji trasy Kutno – Płock – Sierpc rozważany jest pomysł budowy nowego odcinka Łąck – Płock-Trzepowo. Połączenie miałoby charakter towarowy i pozwoliłoby na wyprowadzenie z centrum Płocka ciężkich składów towarowych. Inwestycja kosztowałaby co najmniej pół miliarda zł.
Kolej pasażerska wciąż nie stanowi głównego środka transportu publicznego w relacjach regionalnych i dalekobieżnych rozpoczynających się w Płocku. Jednocześnie odgrywa jednak kluczową rolę w przewozach towarowych generowanych przez płocką rafinerię. Czy oba te segmenty ruchu zostaną wkrótce odseparowane infrastrukturalnie? Niedawno ogłoszone zostały konsultacje społeczne, w których pod rozwagę uczestników poddany został pomysł budowy nowej linii łączącej Łąck z towarową stacją Płock-Trzepowo, która pełniłaby rolę towarowej obwodnicy miasta.
Możliwe wyprowadzenie ruchu towarowego z centrum Płocka
Ewentualna budowa byłaby częścią większej inwestycji obejmującej przebudowę linii kolejowej nr 33 na odcinku Kutno – Płock – Sierpc. W czerwcu PKP PLK zleciły firmie IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo opracowanie studium wykonalności modernizacji. – Dokument określi możliwości techniczne oraz szczegółowe rozwiązania i zakres prac, a także szacowany koszt inwestycji – mówi Martyn Janduła z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
Jednym z podstawowych założeń modernizacji ma być dobudowa drugiego toru na ok. 40-kilometrowym odcinku z Kutna do Łącka, co ma być szczególnie istotne dla przewoźników towarowych, ale też poprawi przepustowość linii dla pociągów pasażerskich. – Przeanalizowana zostanie również możliwość budowy na odcinku Łąck – Płock-Trzepowo towarowej obwodnicy, która ominie centrum miasta – potwierdza przedstawiciel PKP PLK. Dodaje, że nowy odcinek umożliwiłby szybki i sprawny przewóz towarów do zakładów Orlenu.
Inwestycja nie ruszy wcześniej niż w 2023 r.
– Dodatkowo wyprowadzenie ruchu na obrzeża Płocka zmniejszy oddziaływanie kolei na otoczenie miejskie – argumentuje nasz rozmówca. Szacuje jednocześnie, że koszt budowy obwodnicy wraz z pozyskaniem nieruchomości wyniósłby od 500 do 900 mln zł.
Kiedy ewentualna budowa mogłaby ruszyć? – Planowanie potrwa do sierpnia 2023 r. – zapowiada Martyn Janduła. Dopiero później zarządca infrastruktury będzie przygotowywał kolejne fazy przedsięwzięcia. Opracowanie studium wykonalności kosztuje ok. 3,1 mln zł i jest finansowane ze środków budżetowych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.