NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Płock z kolejową obwodnicą towarową? Budowa możliwa po 2023 r.

| Kasper Fiszer 17.09.2020 30

Płock z kolejową obwodnicą towarową? Budowa możliwa po 2023 r.
Neon na starym dworcu kolejowymfot. Kasper Fiszer
W ramach przygotowywania studium wykonalności modernizacji trasy Kutno – Płock – Sierpc rozważany jest pomysł budowy nowego odcinka Łąck – Płock-Trzepowo. Połączenie miałoby charakter towarowy i pozwoliłoby na wyprowadzenie z centrum Płocka ciężkich składów towarowych. Inwestycja kosztowałaby co najmniej pół miliarda zł.
Kolej pasażerska wciąż nie stanowi głównego środka transportu publicznego w relacjach regionalnych i dalekobieżnych rozpoczynających się w Płocku. Jednocześnie odgrywa jednak kluczową rolę w przewozach towarowych generowanych przez płocką rafinerię. Czy oba te segmenty ruchu zostaną wkrótce odseparowane infrastrukturalnie? Niedawno ogłoszone zostały konsultacje społeczne, w których pod rozwagę uczestników poddany został pomysł budowy nowej linii łączącej Łąck z towarową stacją Płock-Trzepowo, która pełniłaby rolę towarowej obwodnicy miasta.

Możliwe wyprowadzenie ruchu towarowego z centrum Płocka

Ewentualna budowa byłaby częścią większej inwestycji obejmującej przebudowę linii kolejowej nr 33 na odcinku Kutno – Płock – Sierpc. W czerwcu PKP PLK zleciły firmie IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo opracowanie studium wykonalności modernizacji. – Dokument określi możliwości techniczne oraz szczegółowe rozwiązania i zakres prac, a także szacowany koszt inwestycji – mówi Martyn Janduła z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Jednym z podstawowych założeń modernizacji ma być dobudowa drugiego toru na ok. 40-kilometrowym odcinku z Kutna do Łącka, co ma być szczególnie istotne dla przewoźników towarowych, ale też poprawi przepustowość linii dla pociągów pasażerskich. – Przeanalizowana zostanie również możliwość budowy na odcinku Łąck – Płock-Trzepowo towarowej obwodnicy, która ominie centrum miasta – potwierdza przedstawiciel PKP PLK. Dodaje, że nowy odcinek umożliwiłby szybki i sprawny przewóz towarów do zakładów Orlenu.

Inwestycja nie ruszy wcześniej niż w 2023 r.

– Dodatkowo wyprowadzenie ruchu na obrzeża Płocka zmniejszy oddziaływanie kolei na otoczenie miejskie – argumentuje nasz rozmówca. Szacuje jednocześnie, że koszt budowy obwodnicy wraz z pozyskaniem nieruchomości wyniósłby od 500 do 900 mln zł.

Kiedy ewentualna budowa mogłaby ruszyć? – Planowanie potrwa do sierpnia 2023 r. – zapowiada Martyn Janduła. Dopiero później zarządca infrastruktury będzie przygotowywał kolejne fazy przedsięwzięcia. Opracowanie studium wykonalności kosztuje ok. 3,1 mln zł i jest finansowane ze środków budżetowych.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5