Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK znów buduje przystanek kolejowy w lesie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
31-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
31-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę nowego przystanku przy linii kolejowej nr 8 na odcinku między Kielcami a Krakowem. To kolejna inwestycja z programu przystankowego której zasadność budzi poważne wątpliwości.

Nowa inwestycja PKP PLK została ogłoszona - jak cały program - pod szyldem walki z wykluczeniem komunikacyjnym. - Każdy nowy przystanek to poprawa komfortu życia i przemieszczania się dla setek ludzi - zachwala w komunikacie prezes Ireneusz Merchel. 

Przystanek... już jest blisko 

Czy tak jest w istocie? Mnichów jest wsią zamieszkaną przez mniej niż tysiąc mieszkańców. Mimo położenia tuż przy zjeździe z drogi ekspresowej, na stronie starostwa trudno znaleźć informacje o jakichkolwiek połączeniach autobusowych do Kielc i Jędrzejowa. Przejazd do stolicy powiatu samochodem zajmuje ok. 9 minut, rowerem - mniej niż pół godziny. 


Fot. openrailwaymap.org
Co jednak bardziej istotne, nowy przystanek kolejowy przy linii nr 8 znajdzie się ok. 2 kilometrów na zachód od serca wsi. W podobnej odległości, ale na północ od niej, znajduje się już przystanek Miąsowa, przy którym zatrzymują się pociągi Polregio. Kilkanaście razy dziennie można stąd pojechać do Kielc i Sędziszowa, są również kursy do Krakowa, Katowic i Buska-Zdroju. Z przystanku według danych UTK korzystało ponad 150 osób dziennie. 

Dlaczego nowy przystanek zostanie zbudowany w tym miejscu? Nie wiadomo. Jak wielokrotnie pisaliśmy, program przystankowy, jako projekt polityczny, nigdy nie miał żadnych ustalonych kryteriów lokalizacji ani konkretnych, mierzalnych efektów które mają wynikać z zaangażowanych środków finansowych. Nie liczono zatem kosztu pozyskania pasażera, alternatywnej możliwości zapewnienia transportu autobusowego czy też kosztów zatrzymania pociągów i wydłużenia czasu przejazdu dla obecnych pasażerów. 

Warto również zwrócić uwagę, że przystanek powstanie na odcinku linii nr 8, który od lat przeznaczony jest do gruntownej modernizacji. W kolejnych latach spada ona jednak z listy priorytetów.

Dwa perony i przebudowa przejazdu


PKP PLK nie poinformowała, ile szacuje wydać na budowę nowego przystanku. Jednak biorąc pod uwagę, że inwestycja zakłada budowę dwóch peronów, chodników i parkingu oraz podniesienie kategorii przejazdu, będzie to nawet kilkanaście milionów złotych. PLK zapewnia za to, że na peronach będą też wiaty, ławki, tablice informacyjne i system nagłośnienia. 

Ze względu na konieczność wykonania projektu, na otwarcie nowego przystanku poczekamy aż do drugiej połowy 2025 roku. PKP PLK nie podała jeszcze, jakie utrudnienia w ruchu pociągów spowoduje tym razem budowa przystanku. 
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Radomskie perypetie kolejowe

Infrastruktura

Radomskie perypetie kolejowe

Włodzimierz Winek 02 listopada 2024

PKP PLK z pracami na trasie Skarżysko-Kamienna - Tumlin. Budżet na 800 mln

Infrastruktura

PKP PLK z pracami na trasie Skarżysko-Kamienna - Tumlin. Budżet na 800 mln

PKP Polskie Linie Kolejowe 21 października 2024

Teren pod budowę przystanku Radom Wschodni przygotowany

Infrastruktura

Zobacz również:

Radomskie perypetie kolejowe

Infrastruktura

Radomskie perypetie kolejowe

Włodzimierz Winek 02 listopada 2024

PKP PLK z pracami na trasie Skarżysko-Kamienna - Tumlin. Budżet na 800 mln

Infrastruktura

PKP PLK z pracami na trasie Skarżysko-Kamienna - Tumlin. Budżet na 800 mln

PKP Polskie Linie Kolejowe 21 października 2024

Teren pod budowę przystanku Radom Wschodni przygotowany

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij