NUMER 03/2023
NUMER 03/2023
Temat numeru:
Kolej na Mazowszu
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PLK z umowami na modernizację podlaskich linii. Zamówienia łącznie już na 13 mld zł

| inf. prasowa PKP PLK 28.08.2017 3,9k

PLK z umowami na modernizację podlaskich linii. Zamówienia łącznie już na 13 mld zł
Linia kolejowa nr 32fot. Krzysztof Kundzicz CC BY-SA 3.0
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dziś (28.08.) w Białymstoku dwie umowy z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia o łącznej wartości ponad 140 mln zł. Efektem zaplanowanych prac ma być poprawa parametrów tras między Lewkami a Hajnówką oraz Białymstokiem a Bielskiem Podlaskim.
Zwiększa się zakres inwestycji realizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego. – Dzisiaj PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały trzy umowy o łącznej wartości ponad 430 mln zł z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. W Ełku umowę na linię Ełk – Szczytno za 290 mln zł i dwie umowy na Podlasiu: Lewki – Hajnówka za 77 mln zł oraz Białystok – Bielsk Podlaski za 63 mln zł. Tym samym wartość podpisanych w tym roku umów przekroczyła 13 mld zł – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych. Dziś podpisane umowy obejmują prawie 200 km linii, a ich efektem będą nie tylko krótsze podróże, ale także 34 zmodernizowane stacje i przystanki .

W Białymstoku PLK podpisały umowy na linie podlaskie. Wartość prac na obu liniach to ponad 140 mln zł netto. Projekty współfinansowane są w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. – Podpisanie tych dwóch umów to dla mnie bardzo istotne wydarzenie. Dzięki inwestycjom mieszkańcy Podlasia sprawniej dojadą do stolicy województwa, a przewoźnicy towarowi zyskają dużo większe możliwości. Bardzo się cieszę, że w ramach Krajowego Programu Kolejowego tak dużo inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe realizują w naszym regionie – mówi Bohdan Paszkowski, wojewoda podlaski.

– Prace pomiędzy Lewkami i Hajnówką oraz Białymstokiem i Bielskiem Podlaskim to kolejne istotne projekty realizowane na Podlasiu. Inwestycje za 140 mln zł zintegrują sieć kolejową w regionie i umożliwią lepszą komunikację. Mieszkańcy zyskają lepsze połączenie z Białymstokiem – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Dwie linie na Podlasiu

W ramach remontu linii Hajnówka – Lewki (nr 52) w Miklaszach i Lewkach powstaną nowe przystanki. W Hajnówce, Morzu, Starym Berezowie i Chytrej zmodernizowane zostaną perony. Do dyspozycji podróżnych będą nowe wiaty peronowe, tablice informacyjne, ławki i funkcjonalne oświetlenie. Wszystkie perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności oraz słabowidzących – m.in. nawierzchnia platform będzie posiadała wyczuwalne stopą wypustki. Na trasie z Lewek do Hajnówki wymienionych zostanie 27 km torów. Powstanie 8 nowych mostów i 3 przepusty. Poziom bezpieczeństwa na kolejowej trasie zwiększy przebudowa 22 przejazdów kolejowo-drogowych, które zyskają zmienioną nawierzchnię i urządzenia sygnalizacyjne. Za niespełna półtora roku, po zakończeniu wszystkich prac, na trasę Hajnówka – Lewki wrócą pociągi. Składy pasażerskie pojadą z prędkością 100 km/h, a towarowe 60 km/h.

Inwestycja realizowana jest w formule projektuj i buduj w ramach projektu „Prace na linii
kolejowej nr 52, na odcinku Lewki – Hajnówka”. Wartość podpisanej umowy to ponad 77 mln zł netto. Dofinansowanie dla prac wynosi 65,6 mln zł netto. Prace projektowe rozpoczną się jeszcze w tym roku.

Z kolei między Białymstokiem a Bielskiem Podlaskim (linia nr 32) wybudowane zostaną nowe przystanki w Orzechowiczach, Hryniewiczach i Nowym Mieście. Kompleksową modernizację przejdzie sześć przystanków m.in. w Bielsku Podlaskim, Strabli i Zimnochach. Wykonawca przebuduje 7 km torów. Będą 3 nowe mosty i 5 wyremontowanych. Modernizacja 25 przejazdów ułatwi ruch drogowy oraz zwiększy poziom bezpieczeństwa na trasie kolejowej.

Wykonane prace istotnie poprawią możliwości linii kolejowej. Pociągi pasażerskie rozpędzą się do 120 km/h, a towarowe do 80 km/h. Prace pomiędzy Białymstokiem i Bielskiem Podlaskim zakończą się w maju 2019 roku. Wartość umowy to prawie 63 mln zł netto. Dofinansowanie unijne wynosi 53,5 mln zł.

Modernizacje na Podlasiu

PLK modernizują istotne dla Podlasia linie kolejowe. Przebudowywana jest linia Warszawa – Białystok na odcinku Sadowne – Czyżew. Prowadzone są prace projektowe dla linii miedzy Czyżewem a Białymstokiem. Roboty planowane są na lata 2018-2020. Kontynuowane są prace oraz trzech liniach objazdowych: Ostrołęka – Łapy, Siedlce – Czeremcha oraz Cze-remcha Białystok. PLK ogłosiły również przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji odcinka Białystok – Ełk. To pierwszy etap projektu „Prace na linii kolejowej E 75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa)”. Wartość inwestycji to 2,5 mld zł. Projekty powinny być zakończone w 2020 r. Realizacja zaplanowana jest w latach 2020 – 2023.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Podlaskie (454)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Podlaskie (454)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2023
NUMER 03/2023
W numerze 3/2023 naszego Miesięcznika przyjrzeliśmy się temu, dlaczego rekordy kolei pasażerskiej nie stały się udziałem Mazowsza. Dużo uwagi poświęcamy też udanym działaniom Kolei Małopolskich. Oprócz tego jak zwykle wiele ciekawych rozmów i ważnych tematów - jak inwestycje wojskowe i logistyka wojenna. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5