Zacieśnia się współpraca z Kolejami Litewskimi na rzecz poprawy komunikacji kolejowej pomiędzy krajami. Litewski rząd podjął w środę decyzję, która przyspieszy prace nad odbudową linii kolejowej z Możejek do łotewskiego Renge.
Biuro prasowe PKP Polskich Linii Kolejowych opublikowało informację o spotkaniu zarządu polskiej spółki i Kolei Litewskich „Lietuvos Geležinkeliai” . Jak czytamy, określono obszary wymagające ścisłej współpracy. Omówiono m.in. wspólne działania na rzecz likwidacji ograniczeń w transporcie kolejowym. Poruszono kwestie współpracy w zakresie prowadzonych projektów transgranicznych dla polepszenia jakości prowadzenia ruchu kolejowego na odcinkach transgranicznych. Rozmawiano o wzmocnieniu współpracy w zakresie udostępnienia i utrzymana linii kolejowych.
Przełom w sprawie linii do Możejek
Jak
podaje portal wnp.pl, tego samego dnia litewski rząd podjął decyzję, która przyspieszy prace nad
odbudową linii kolejowej z Możejek do łotewskiego Renge. W 2017 roku Komisja Europejska po dziewięciu latach od skargi Orlenu
nałożyła na litewskie koleje grzywnę w wysokości 27 873 000 euro za łamanie przepisów ochrony konkurencji. Teraz decyzją rządu linię wykreślono z listy obiektów ważnych dla bezpieczeństwa narodowego, co umożliwi podpisanie umowy ze zwycięzcą przetargu na odbudowę.
Co z linią Rail Baltica?
Jak podaje PLK, podczas spotkania przedstawiciele PLK i LG omówili stan realizacji projektu po obu stronach. Przypomnijmy, że w Polsce
mnożą się problemy z modernizacją i właśnie zdecydowano o fazowaniu prac nad rozgrzebanym od lat odcinkiem pomiędzy Warszawą a Białymstokiem.
Jak czytamy, PKP Polskie Linie Kolejowe podzieliły się również doświadczeniem w zakresie realizacji inwestycji kolejowych, m.in. realizowanych na terenie Krakowa – budową łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze oraz modernizacją krakowskiej linii średnicowej –Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Poruszono też istotne aspekty dot. uzyskania prędkości 200 km/h na Centralnej Magistrali Kolejowej, a także eksploatacji linii kolejowych przystosowanych do prędkości 250 km/h.
– Przedstawiciele Kolei Litewskich wyrazili szczególnie zainteresowanie funkcjonowaniem nowoczesnych systemów informatycznych wypracowanych przez PLK – takich jak System Konstrukcji Rozkładu Jazdy, System Wspomagania Dyżurnego Ruchu i System Ewidencji Pracy Eksploatacyjnej – informuje PLK.
{aktualizacja] Odbudowa rozpoczęta
Jak informuje PAP, odcinek z Możejek do Renge ma być odbudowany do końca 2019 roku. Dziś (4 czerwca) mają zostać położone pierwsze szyny. Zapowiedział to Michaił Lipkin, prezes firmy Vitras-S, z estońskiej grupy Skinest Rail, która wygrała przetarg na odbudowę torów za 11,35 mln euro.