NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

PLK wreszcie z umową na srk na siódemce. Bombardier nie zdołał zablokować

| Witold Urbanowicz 28.09.2017 2,4k

PLK wreszcie z umową na srk na siódemce. Bombardier nie zdołał zablokować
fot.
PKP PLK podpisały wreszcie – z opóźnieniem – umowę z Thalesem i DP System na wykonanie prac z zakresu srk na linii nr 7 na odcinku Otwock – Lublin. Wcześniej Bombardier, którego oferta po odwołaniach została wykluczona z postępowania, próbował zablokować zawarcie kontraktu.
Ogromny przetarg na modernizację linii kolejowej nr 7 na odcinku od Otwocka do Lublina ogłoszono jeszcze w 2015 r. Po protestach branży, która zwracała uwagę na zbyt duży zakres zlecanych prac, na początku 2016 r. zarząd PKP PLK podjął decyzję o podziale projektu na osiem zadań.

Rozstrzygnięcie przetargu w zakresie jednego z zadań, dotyczących automatyki i modernizacji urządzeń sterowania ruchem, napotkało jednak na problemy. Najkorzystniejszą ofertę złożył Bombardier. Opiewała ona na kwotę w wysokości 443,13 mln zł przy kosztorysie zamawiającego na poziomie 986,1 mln zł. Jednak po odwołaniach konkurencji Krajowa Izba Odwoławcza nakazała odrzucenie oferty Bombardiera z powodu uchybień formalnych, ale nie dopatrując się rażąco niskiej ceny. Ostatecznie więc jako zwycięzcę wskazano następne w kolejności konsorcjum Thales Polska i DP System, którego oferta opiewała na kwotę 607,9 mln zł.

Bombardier odwołał się od wykluczenia z przetargu i w tym momencie zaczęły piętrzyć się problemy. Producent zaczął wnosić kolejne odwołania do KIO, nie opłacając jednak ich kosztu. W tej sytuacji KIO wzywała firmę do uzupełnienia dokumentów, a w związku z brakiem odzewu ze względów formalnych zwracała dokumenty. To z kolei wstrzymywało podpisywanie umowy.

Producent, który nie zgadzał się z rozstrzygnięciem, chciał – jak przekonywał – wstrzymać podpisanie umowy do czasu wyroku Sądu Okręgowego, który w przypadku postępowań przetargowych ma charakter ostateczny i prawomocny. Jednocześnie Bombardier wskazywał, że to działania Thalesa przyczyniały się do odwleczenia merytorycznego posiedzenia sądu.

Taktyka, jaką obrał Bombardier, nie okazała się jednak w stu procentach skuteczna. Urząd Zamówień Publicznych zakończył kontrolę uprzednią postępowania, co jednocześnie otworzyło drogę do podpisania umowy z wyłonionym w postępowaniu wykonawcą. Jak podkreślają PKP PLK, skarga skierowana do sądu na wyrok KIO nje wstrzymuje automatycznie zamawiającego w dalszych czynnościach, w tym dążących do podpisania umowy. – Sprawa w sądzie została odroczona, nie został wyznaczony nowy termin. Po trzech wnioskach do KIO uzyskaliśmy uchylenie zakazu zawarcia umowy. Jednocześnie ostatnie odwołanie firmy Bombardier zostało zwrócone temu wykonawcy (tak jak cztery poprzednie, ze względu na braki formalne) – informuje Łukasz Kwasiborski z wydziału prasowego PKP PLK. W zeszłym tygodniu PKP PLK podpisały więc wreszcie umowę z konsorcjum Thales Polska i DP System na wykonanie prac w zakresie urządzeń sterowania ruchem kolejowym wraz z teletechniką i ETCS.

Czy późne podpisanie umowy opóźni modernizację linii nr 7? – To z tego punktu widzenia najtrudniejszy kontrakt. Potencjalny wykonawca, z którym jesteśmy w kontakcie, twierdzi, że w razie rozpoczęcia prac natychmiast jeszcze zdołałby dotrzymać terminu. Zakładamy, że zdążymy wykonać prace torowe i przy obiektach inżynierskich, ale kable do urządzeń sterowania ruchem należy układać po rozbiórce torów, by nie było robót traconych. Robimy wszystko, co dozwolone prawem, by wyjść z tej niełatwej dla nas sytuacji – mówił na początku września Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5