NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PLK uruchomiły system do badania pantografów

| Redakcja/inf. pras. 27.01.2023 2,8k

PLK uruchomiły system do badania pantografów
Mat. PKP PLK
PKP Polskie Linie Kolejowe uruchomiły pierwszy w kraju system do wykrywania usterek pantografów – ważnych urządzeń lokomotyw elektrycznych oraz elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwsze objęte kontrolą trasy to Warszawa – Katowice oraz podmiejska linia Warszawa – Grodzisk Mazowiecki.
PKP Polskie Linie Kolejowe wprowadziły nowoczesny system do wykrywania usterek pantografów – urządzeń umieszczonych na dachu lokomotyw elektrycznych, które służą do pobierania prądu z sieci trakcyjnej. Rocznie ponad 100 awarii sieci trakcyjnej powodowane jest przez zły stan techniczny odbieraków prądu. Uszkodzona siec trakcyjna może powodować utrudnienia dla podróżnych pociągów.

– Kontrola stanu technicznego pantografów w czasie rzeczywistym, nie tylko zwiększy niezawodność infrastruktury kolejowej, ale przede wszystkim ograniczy liczbę usterek sieci spowodowanych ich niewłaściwym stanem. Takie rozwiązanie znacznie usprawni ruch pociągów oraz ograniczy koszty utrzymania oraz liczbę uszkodzeń sieci trakcyjnej spowodowanych złym stanem pantografów – mówi Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

System przetestowano już na linii Warszawa – Katowice (nr 1) oraz podmiejskiej linii Warszawa – Grodzisk Mazowiecki (447). Kolejne urządzenia planowane są do wdrożenia na najbardziej obciążonych odcinkach linii kolejowych, w miejscach, gdzie możliwa będzie zabudowa systemu.

Umieszczony obok toru zespół czujników – system DSAP (Detekcja Stanów Awarii Pantografów) zdiagnozuje w momencie przejazdu pociągu stan pantografu. Urządzenia pomiarowe wraz z oprogramowaniem stworzą trójwymiarowy model pantografu i automatycznie zlokalizują każde odchylenie od stanu wzorcowego. W przypadku niewłaściwego stanu pantografu zostaną wdrożone odpowiednie działania, jak zmiana uszkodzonego pantografu lub zatrzymanie pociągu, co ograniczy liczbę usterek sieci trakcyjnej. Raporty z monitoringów urządzeń będą przesyłane do centrów prowadzenia ruchu oraz przewoźników, a dzięki tym informacjom, możliwe będzie podjęcie działań w celu zapobiegnięcia uszkodzeniom sieci trakcyjnej przez niesprawne pantografy.

System został zabudowany przez Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu. Wartość prac to blisko 6,7 mln zł.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Innowacje
PARTNER DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5