NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

PLK: Średnio 15-20% oszczędności na każdym przetargu

| Martyn Janduła 19.01.2017 27

PLK: Średnio 15-20% oszczędności na każdym przetargu
Fot. PKP PLK
Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, podsumował 2016 rok działalności spółki jako zarządcy infrastruktury kolejowej. Podkreślił, że ubiegły rok był przeglądem ogłoszonych postępowań przetargowych. Z kolei zapowiedział, że 2017 rok przyniesie kolejne postępowania przetargowe, ale przede wszystkim duże rozstrzygnięcia oraz początki pierwszych dużych robót.
– Najważniejsza rzecz, którą udało się zrobić, to przede wszystkim przegląd projektów inwestycyjnych z perspektywy 2014-2020 – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. – Aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego oraz urealnienie możliwości jego realizacji. Podstawowym zadaniem Polskich Linii Kolejowych jest prowadzenie ruchu pociągów i utrzymanie infrastruktury, a inwestycje mają w tym pomóc – wylicza.

Jak zaznaczył prezes Merchel, rok 2016 rozpoczął się od przeglądu wszystkich postępowań przetargowych i ich studiów wykonalności. – Zmodyfikowaliśmy ponad połowę studiów wykonalności, a przypomnę, że one często dotyczyły przetargów, które były ogłoszone jeszcze w roku 2015, kiedy nie było żadnej szczegółowej wiedzy dotyczącej zakresu realizacji inwestycji – mówi Merchel.

Miliardy w grze

Prezes PKP PLK zapowiedział, że część z dokumentów studyjnych wciąż czeka na ukończenie. Podsumował za to ogrom przetargów, które udało ogłosić się w 2016 roku. Merchel przypomniał, że początkowo plany zakładały, że PKP PLK ogłosi w całym roku przetargi na kwotę 7 mld zł. – Okazało się jednak, że ogłosiliśmy ich na ponad 10 mld – podkreśla.

Doliczając do tego 17 mld zł z postępowań, które PLK ogłosiły jeszcze w 2015 roku, wychodzi w sumie 27 mld zł przetargów na roboty inwestycyjne z programu, którego wartość wynosi 67 mld zł.

Sowite oszczędności

– Przyjmując ponad 3 mld zł, które był tak zwanymi projektami fazowanymi z poprzedniej perspektywy finansowej, widzimy, że już teraz mamy 30 mld zł w grze – mówi Merchel. W dalszym ciągu podkreśla też, że nie przekłada się to na wartość podpisywanych umów. – Dlatego, że średnio na każdym postępowaniu przetargowym są oszczędności rzędu 15-20%. To powoduje, że z tych ogłoszonych przetargów na 27 mld zł, szacujemy, że w tym roku podpiszemy umowy na 20-22 mld zł. Zatem ten rok będzie bardzo dużym wyzwaniem – informuje prezes PKP PLK.

Warto przypomnieć, że w 2016 roku PKP PLK podpisały już umowy na 7 mld zł. – Dokładając te ponad 20 mld zł ogłoszonych postępowań w tym roku, da nam już blisko 40% całego Krajowego Programu Kolejowego – ocenia Merchel.

System „buduj”

Zmiana podejścia w ogłaszaniu przez PKP PLK formuły przetargu, sprawi, że nie będziemy w 2017 roku widzieli już tak dużych kwot. Wszystko dlatego, że zdecydowano się nowe projekty realizować w systemie „buduj”, zlecając oddzielnie opracowanie dokumentacji projektowej. – To powoduje, że kilkanaście mld zł mamy jakby zamrożonych w ogłaszanych przetargach, bo najpierw musimy mieć projekt, a później będziemy ogłaszać przetargi na budowę. Jeżeli jednak dołożymy wartość całych inwestycji, a szacujemy, że jest to ok. 9-10 mld zł, to okazuje się, że mamy już kwotę ok. 40 mld zł. Do ogłoszenia zostaną nam przetargi jeszcze na kilkanaście miliardów – informuje prezes PKP PLK.

Wśród projektów, które są przygotowywane, warto wymienić m.in. dostęp do portów w Trójmieście czy Szczecinie, odcinek Poznań – Szczecin, Czyżew – Białystok, Skarżysko Kamienna – Kielce, Korsze – Ełk z elektryfikacją. – Czyli na liniach istotnych z punktu widzenia ruchu – dodaje Merchel.

Projekty na przyszłość

Prezes PLK zaznaczył również, że w związku z oszczędnościami, spółka już przygotowuje się, żeby je wkrótce wykorzystać. – Mamy w KPK ponad 30 mld zł przetargów rezerwowych, a w tym momencie przygotowujemy 11 studiów wykonalności oraz 3 projekty, które nie są ujęte na podstawowej liście programu, o wartości szacunkowej 12-13 mld zł. Dzięki temu pozwoli nam to, w momencie, kiedy będziemy mieli oszczędności po rozstrzygnięciach przetargowych, czyli w 2018-2019 roku, ogłaszać następne przetargi – wyjaśnia Merchel. – Jest zatem duża szansa na realizację KPK – dodaje.

Rok 2016 był więc przeglądem ogłoszonych postępowań przetargowych. W zapowiedziach znalazło się między innymi ogłaszanie kolejnych przetargów, ale przede wszystkim rozstrzygnięcia oraz początki pierwszych dużych robót, jak chociażby na odcinku z Poznania do Konina.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5