Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK ruszają z dalszą modernizacją Rail Baltiki

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
13-06-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK ruszają z dalszą modernizacją Rail Baltiki
Fot. PKP PLK
Rusza drugi etap modernizacji linii kolejowej E75 z Warszawy do Białegostoku. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały właśnie umowę z wykonawcą na realizację inwestycji Sadowne – Czyżew. Oznacza to, że za kilka lat pociągi na tej trasie będą mogły rozwinąć prędkość do 160 km/h. Linia stanowi część międzynarodowego korytarza transportowego Rail Baltica.

Za ponad 641 mln zł PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały dzisiaj (13.06.) umowę na modernizację odcinka Sadowne – Czyżew na linii E75 z Warszawy do Białegostoku, na międzynarodowej trasie kolejowej Rail Baltica.

– Zakładam, że mogą się państwo czuć odrobinę zmęczeni, że co chwilę zapraszamy was na tego typu uroczystości, ale one tylko świadczą o tym, że realizujemy konsekwentnie Krajowy Program Kolejowy – rozpoczął przemówienie Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury i budownictwa. – W ten sposób chcemy dokonać zmian na polskiej kolei, poprawić jej bezpieczeństwo i przepustowość linii, a także skrócić czas podróży pasażerów. Z całą pewnością dzisiejszy dzień jest ważny z punktu widzenia realizacji KPK, z punktu widzenia Mazowsza i Podlasia. To kolejna umowa dotycząca istotnego korytarza Rail Baltica, do którego dużą wagę przykłada Unia Europejska – dodał Bittel.

Pociągi nawet do 160 km/h

W ramach prac na odcinku Sadowne – Czyżew zmodernizowane zostaną dwie stacje: Małkinia i Sadowne. W Małkini powstanie nowy wiadukt kolejowy i podziemne przejście dla pieszych. Na modernizowanym odcinku powstanie 12 nowych peronów. Wszystkie będą wyposażone w nowe wiaty oraz system informacji dla podróżnych. Zostaną też dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

PLK zmodernizują również około 70 km pojedynczego toru i 11 przejazdów kolejowo-drogowych. Przebudowane zostaną również 3 mosty, w tym wybudowany zostanie nowy most nad rzeką Bug i drugi tor na szlaku Prostyń Bug – Małkinia. W Małkini powstanie Lokalne Centrum Sterowania odpowiedzialne za sprawne prowadzenie ruchu pociągów. Zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe i nowoczesny system sterowania ruchem zapewnią wyższy poziom bezpieczeństwa podróży.

Prace na odcinku Sadowne – Czyżew potrwają do 2019 roku. Inwestycja odbywa się w ramach projektu pn.: „Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne”. Wartość podpisanej umowy to ponad 641 mln zł, z czego 467 mln zł to dofinansowanie ze środków Funduszu „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF). Wykonawcą prac jest Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor.

Po zakończeniu wszystkich prac na linii z Warszawy do Białegostoku pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 160 km/h. Pozwoli to skrócić czas podróży pomiędzy stolicami województw mazowieckiego i podlaskiego z 2 h 26 min do poniżej 2 h. Wzrośnie także przepustowość linii, co umożliwi uruchomienie większej liczby połączeń.

PLK wypełnia plan

– Podpisanie dzisiejszego kontraktu stanowi również przekroczenie bariery 10 mld zł podpisanych w tym roku umów. Można zatem powiedzieć, że zapowiedź ze stycznia, że w połowie roku PLK przekroczą ten pułap, dzisiaj się ziściła – podkreślił Bittel. Plan PKP PLK zakłada, że do końca roku uda się podpisać umowy o łącznej wartości 20 mld zł.

– Warto podkreślić, że zdecydowana większość umów, łącznie z dzisiejszą, będzie realizowana w systemie "buduj" – podkreślał Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz – Sadowne prace torowe i sieciowe zostały już zakończone. Trwa budowa bezkolizyjnych skrzyżowań m.in. w Wołominie. PLK przygotowują się do prac na kolejnym odcinku Rail Baltica – Czyżew – Białystok. Obecnie prowadzone są prace projektowe. Roboty budowlane planowane są na lata 2018–2020.

Bez większych utrudnień w ruchu

Warto podkreślić, że inwestycja Sadowne – Czyżew nie będzie wiązała się ze znacznymi utrudnieniami dla pasażerów. – Równocześnie wykonujemy trasy objazdowe. Założenie jest takie, że jeszcze w 2017 roku wykonawca wejdzie na plac budowy przy zamknięciu jednotorowym. Natomiast od drugiej połowy 2018 roku ruch towarowy zostanie przerzucony na trasy objazdowe liniami 31 i 52 przez Bielsk Podlaski. Dzięki temu nie będzie konieczności organizowania autobusowej komunikacji zastępczej, a pasażerowie mniej odczują utrudnienia, które z tego tytułu będą występowały – wyjaśnił Merchel.

PLK ogłosiły również, w ramach Rail Baltiki, przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla modernizacji odcinka Białystok – Ełk. To będzie pierwszy etap prac w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E75 na odcinku Białystok – Suwałki – Trakiszki (granica państwa)”. Wartość inwestycji to 2,5 mld zł. Projekty wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń powinny być zakończone w 2020 r. Realizacja robót budowlanych zaplanowana jest w latach 2020–2023.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Pozostałe z wątku:

Jest umowa na projekt linii do Bełchatowa z Kolej Plus

Pasażer

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

Infrastruktura

Trzy dodatkowe tory na stacji Małaszewicze gotowe

inf. pras PKP PLK 25 lipca 2023

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5