Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK podniosły prędkość na linii Leszno – Głogów. Chętnych do jazdy z pasażerami brak

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
25-12-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK podniosły prędkość na linii Leszno – Głogów. Chętnych do jazdy z pasażerami brak
fot. Michał Szymajda, Rynek KolejowyStacja kolejowa w Lesznie
PKP PLK wzięło sobie do serca uwagi samorządowców z Leszna i Głogowa i po wielu latach wykonało remont linii kolejowej nr 14. Wykonane prace, choć objęły tylko jeden tor szlaku, pozwalają na uruchomienie pociągów pasażerskich, które byłyby konkurencyjne wobec transportu indywidualnego. Inaczej widzi to Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, na którego terytorium znajduje się część linii.

Linia kolejowa nr 14 Łódź Kaliska – Tuplice łączy także wielkopolskie Leszno ze znajdującym się już w województwie dolnośląskim Głogowem. Najdłuższy odcinek linii przebiega przez terytorium województwa lubuskiego (największe miasto na nim to 14-tysięczna Wschowa). Od sierpnia na linii nr 14 na odcinku Leszno – Głogów, w torze 2 (linia jest na tym odcinku dwutorowa, niezelektryfikowana) prowadzone były roboty utrzymaniowe. Objęły 30 kilometrów toru.

– Wykonanie prac pozwala na podniesienie prędkości pociągów z 40 i 50 km/h do 80 km/h. Poprawa parametrów linii usprawni przewozy towarowe. Powstaje też lepsza oferta dla przewoźników pasażerskich, którzy mogą zaproponować połączenie z Leszna do Głogowa na 45 km trasie – napisał Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK. Właśnie o możliwość uruchomienia pociągów pasażerskich pomiędzy Głogowem i Lesznem zapytaliśmy samorządy lubuskiego, wielkopolskiego i dolnośląskiego. Na razie odpowiedź otrzymaliśmy tylko z Wielkopolski, na której terenie leży 13-kilometrowy odcinek linii.

80 km/h to za mało?

– Z telefonicznych informacji uzyskanych od zarządcy wynika, iż na 30-kilometrowym odcinku należącym do tego zakładu zakończono prace, w wyniku których w torze nr 2 podniesiona została prędkość do 80 km/h. W torze nr 1 obowiązuje nadal prędkość max do 50 km/h. Nie przewiduje się w roku 2017 kontynuacji prac, które miałyby na celu podniesienie prędkości również w torze nr 1 – informuje biuro prasowe na podstawie informacji uzyskanych w Departamencie Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu. Dodaje, że województwo stoi na stanowisku, że decyzje w sprawie uruchamiania przewozów powinny być wnikliwie analizowane i pozwalać pociągom na konkurowanie z transportem drogowym.

– Dlatego też jego wznawianie powinno następować wyłącznie na liniach kolejowych na których nastąpiła istotna zmiana parametrów technicznych, pozwalających na osiągnięcie prędkości dla pociągów pasażerskich co najmniej w przedziale 90-100 km/h (…) – czytamy w informacji z UMWW. Urzędnicy dodają, że zgodnie z zapisami Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, „organizatorem publicznego transportu zbiorowego jest (...) województwo właściwe ze względu na najdłuższy odcinek planowanego przebiegu linii komunikacyjnej, w uzgodnieniu z województwami właściwymi ze względu na przebieg tej linii komunikacyjnej lub sieci komunikacyjnej – na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w międzywojewódzkich przewozach pasażerskich”. – Uwzględniając powyższe, informuję, że na tym ciągu komunikacyjnym Samorząd Województwa Wielkopolskiego nie będzie ich ustawowym organizatorem i na tym etapie nie rozpatruje możliwości ich wznowienia.

Dla lubuskiego to peryferia, Dolny Śląsk się zastanawia

Niestety najdłuższy odcinek linii (około 18-kilometrowy) znajduje się na terenie województwa lubuskiego, dla którego „czternastka” jest szlakiem peryferyjnym. Oczekujemy na odpowiedź województwa na temat ewentualnej chęci współfinansowania pasażerskich pociągów na linii. Wstępne zainteresowanie uruchomieniem pociągów po poprawie warunków ruchu na szlaku deklarował na początku roku prezes Kolei Dolnośląskich.

– Odcinek linii 14 pomiędzy Lesznem a Głogowem ma duży potencjał dla ruchu lokalnego. Wstępnie jesteśmy zainteresowani zapewnieniem lepszej komunikacji Głogowa z Wschową i leżącym w Wielkopolsce Lesznem – mówił w połowie marca prezes KD Piotr Rachwalski.

– Bardzo nam zależy, by komunikować Leszno z Głogowem. Jeżeli samorządy wojewódzkie chciałyby, aby Leszno dopłacało do połączeń, jesteśmy w stanie na ten temat dyskutować, mając na względzie jego ważność – powiedział prezydent Leszna, Łukasz Borowiak. Więcej na temat linii nr 18 można przeczytać tutaj.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5