Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PLK obniży prędkość na CMK do 160 km/h na przynajmniej rok

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
17-07-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PLK obniży prędkość na CMK do 160 km/h na przynajmniej rok
fot. PKP Polskie Linie Kolejowezdjęcie ilustracyjne
Nie w grudniu 2024, ale rok później pierwsze pociągi pojadą w Polsce z prędkością ponad 200 km/h. Jak się okazuje, najpierw jednak trzeba będzie… zwolnić do 160 km/h.

Centralna Magistrala Kolejowa to obecnie najszybsza linia kolejowa w Polsce; od kilku lat pociągi Pendolino jeżdżą tu z prędkością do 200 km/h. Nie jest to jednak ostateczny cel modernizacji prowadzonej już od ponad 20 lat; obecnie zarządca infrastruktury przygotowuje linię do prędkości nawet 250 km/h.

Przygotowania są bardzo szerokie i obejmują zarówno infrastrukturę torową, jak sterowanie, zasilanie czy uwarunkowania prawne. W 2019 roku PKP PLK podpisała umowę na wymianę europejskiego systemu sterowania ETCS na nowszy (p.2) za 314 mln złotych. O przyczynach pisaliśmy tutaj.

Jak poinformował na spotkaniu z dziennikarzami prezes PKP PLK Ireneusz Merchel, w wyniku analiz okazało się, że w celu instalacji nowego systemu trzeba wyłączyć obecnie obowiązujący ETCS p.1 i to co najmniej na rok. Oznacza to powrót do archaicznego systemu SHP i obniżenie prędkości pociągów do 160 km/h - i to pod warunkiem obecności drugiego maszynisty w pojeździe. Na pewno przełoży się to na czasy przejazdu i przepustowość linii. Jak dodał prezes Merchel, północny odcinek od Grodziska do Korytowa trzeba wyłączyć również poprzez konieczność synchronizacji z projektem CPK.

Jak się okazuje, podniesienie prędkości pociągów przesunie się o kolejny rok (pierwotnie przypadał w 2023 roku). - Zgodnie z obecnymi założeniami, w 2024 roku zakończymy wszystkie prace przygotowawcze, a prędkość powyżej 200 km/h wprowadzimy w rozkładzie jazdy edycji 2025/2026 - poinformował Merchel. Jak dodał, "zdecydowana większość" CMK ma przy tym od razu mieć wprowadzoną docelową prędkość 250 km/h. Jest to również maksymalna prędkość, z jaką mogą pojechać pociągi Pendolino.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Klimczak: Po CMK pojedziemy więcej niż 250 km/h. Aktualizacja

Infrastruktura

PKP PLK: Bez GSM-R nie będzie 250 km/h na CMK

Infrastruktura

PKP PLK: Bez GSM-R nie będzie 250 km/h na CMK

Jakub Rösler 19 grudnia 2024

CPK: Co z połączeniem lotniska z Krakowem i Katowicami?

Infrastruktura

Zobacz również:

Klimczak: Po CMK pojedziemy więcej niż 250 km/h. Aktualizacja

Infrastruktura

PKP PLK: Bez GSM-R nie będzie 250 km/h na CMK

Infrastruktura

PKP PLK: Bez GSM-R nie będzie 250 km/h na CMK

Jakub Rösler 19 grudnia 2024

CPK: Co z połączeniem lotniska z Krakowem i Katowicami?

Infrastruktura

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij