NUMER 01-02/2022
NUMER 01-02/2022
Temat numeru:
Taki był rok 2021
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PLK inwestują w linie aglomeracyjne

| PLK 07.02.2016 273

PLK inwestują w linie aglomeracyjne
SKM Warszawafot. PLK
Przebudowa węzła warszawskiego, nowe tory w Krakowie, większa przepustowość linii w Poznaniu, zmodernizowane trasy dla pociągów aglomeracyjnych na Dolnym Śląsku. To działania Polskich Linii Kolejowych na rzecz poprawy transportu kolejowego w dużych aglomeracjach. Nowa infrastruktura pozwoli na tworzenie realnej alternatywy dla samochodów i budowanie zintegrowanych centrów przesiadkowych - zapewniają PKP Polskie Linie Kolejowe.
Dzięki realizowanym i przygotowywanym inwestycjom uda się zintegrować transport miejski i kolejowy, a pociąg ułatwi codzienny dojazd do szkoły i pracy. W ramach projektów powstają nowe przystanki w miastach i w obszarze aglomeracji. W Warszawie zmieni się przystanek Koło, w stolicy Dolnego Śląska już działa Wrocław Różanka, w Krakowie nowe przystanki Kraków Młynówka, Kraków Zakliki, Kraków Olszanica. Wszystkie obiekty są tak planowane, by miały dogodne dojazdy, wygodne perony z informacją wizualną i głosową oraz z uwzględnieniem dobrego dostępu dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

Lepsza komunikacja w stolicy

W Warszawie, poza bardzo ważnym projektem - planowaną przebudową linii średnicowej, znaczne efekty przyniesie modernizacja linii obwodowej. Planowane są nowe przystanki, częstsze kursowanie pociągów, integracja kolei z komunikacją miejską, wzrost komfortu podróżowania. Trwa już rozbudowa stacji Warszawa Gdańska i prace na Moście Gdańskim. W Warszawie przebudowane zostaną 3 przystanki i powstaną 2 nowe. Przystanek Warszawa Koło stanie się dużym zintegrowanym centrum przesiadkowym, łączącym kolej z komunikacją miejską. Prace potrwają do 2018 r. W celu jak najlepszego przygotowania inwestycji w aglomeracji warszawskiej, PLK podpisały list intencyjny z Urzędem m.st. Warszawy.

Nowe możliwości kolei w Krakowie

PLK, w ramach ogłoszonego na początku grudnia przetargu na modernizację ok. 20 kilometrów linii na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice, planuje przebudować 4 stacje, powstaną dwa nowe przystanki i mosty na Wiśle. Wymieniona zostanie również sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości PLK dobudują dodatkową parę torów na odcinku od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także 1 tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.

Dzięki inwestycji, przez Kraków będzie kursować więcej pociągów, skróci się też czas przejazdu. Zmodernizowane stacje i nowe przystanki zapewnią wygodną obsługę pasażerom kolei aglomeracyjnej, przy sprawnym przejeździe pociągów dalekobieżnych. Istotne znaczenie dla krakowskiej komunikacji ma też rozpoczęta już budowa łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Przedsięwzięcie skróci przejazd pociągów dalekobieżnych w kierunku Zakopanego o ok. 12-15 minut, a lokalnych o ok. 5 minut. Mieszkańcom Krakowa i turystom od ubiegłego roku służy połączenie Wieliczka – Kraków Główny – Kraków Lotnisko z nowymi przystankami Kraków Młynówka, Kraków Zakliki, Kraków Olszanica.

Wrocław – nowe przystanki i zmodernizowane linie

Dogodne połączenia z Wrocławia do Rawicza, Legnicy, Brzegu i Wałbrzycha zapewniają odnowione tory i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W obrębie stolicy Dolnego Śląska powstały w ostatnich latach trzy nowe przystanki Wrocław Grabiszyn, Wrocław Stadion i Wrocław Różanka. Wygodną obsługę zyskały m.in. ważne lokalizacje Wrocław Mikołajów, Wrocław Popowice i Wrocław Leśnica. Zarządca infrastruktury współpracuje z władzami województwa w przygotowaniu kolejnych przystanków i linii w obrębie aglomeracji wrocławskiej. Polskie Linie Kolejowe planują także modernizację kolejnej ważnej linii z Wrocławia do Głogowa. Dobre warunki obsługi aglomeracji zapewnia nowoczesny tabor Kolei Dolnośląskich.

Łódź - kolej w tunelu i nowe przystanki

System komunikacji w Łodzi zmienia budowa Łodzi Fabrycznej, ale obecnie powstaje również studium wykonalności tunelu, dzięki któremu ruch kolejowy z Dworca Fabrycznego, może zostać wyprowadzony na północ w kierunku Łodzi Żabieńca i na południe w kierunku Łodzi Kaliskiej.

PLK projektując inwestycję przewiduje zlokalizowanie w tunelu przystanków na terenie centrum miasta w pobliżu ulicy Kościuszki, Zielonej i Piotrkowskiej oraz w pobliżu centrum handlowego Manufaktura. Tunel i dodatkowe przystanki pozwolą Łodzi nadal rozwijać kolej aglomeracyjną, która już zapewnia dojazd z sąsiednich miejscowości.

Poznań – więcej pociągów do centrum


PLK zwiększa możliwości kolei aglomeracyjnej nie tylko przez budowę nowych torów. Bardzo ważną rolę pełnią też nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Takie rozwiązania są planowane m.in. na odcinku Poznań Wschód – Poznań Główny. Pozwolą one na zwiększenie liczby pociągów oraz większą płynność przejazdu składów dalekobieżnych i aglomeracyjnych. Dla Wielkopolski oznacza to sprawniejsze podróże od strony Wągrowca i Gniezna. Poprawę od strony Leszna zapewni modernizacja linii Wrocław – Poznań. Usprawnienie ruchu aglomeracyjnego to jeden z podstawowych celów inwestycji PLK przewidzianych do 2023 r. Prace obejmują zarówno inwestycje w obrębie miast, jak i na liniach dojazdowych oraz montaż nowoczesnych urządzeń i systemów sterowania ruchem. Wszystkie działania poprawiają jakość transportu kolejowego i jego atrakcyjność w obsłudze aglomeracji.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (5373)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (5373)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2022
NUMER 01-02/2022
Kolej stoi u progu wielkich zmian. Ogłoszony przez Unię Europejską pakiet Fit for 55 wyraźnie stawia na redukcję użycia paliw kopalnych i czysty transport. To wielka szansa dla branży, która szykuje się na nowe wyzwania. Ostatnie miesiące przyniosły więc liczne zmiany na rynku: sfinalizowana została transakcja przejęcia Bombardiera przez Alstom; Siemens porządkował swoje portfolio, co zakończyło się m.in. sprzedażą firmy Yunex, a jeszcze wcześniej doszło do transakcji Hitachi z Thalesem. W numerze także podsumowanie roku w przewozach towarowych i pasażerskich.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5