PKP Polskie Linie Kolejowe zatwierdziły listę podstawową 16 zadań zakwalifikowanych w ramach pierwszego etapu programu przejazdowego. Dzięki temu w najbliższych latach przejazdy z rogatkami zastąpią te bezkolizyjne – pod lub nad torami kolejowymi. Koszt dofinansowanych inwestycji wynosi blisko pół miliarda złotych.
PKP Polskie Linie Kolejowe realizują ogólnopolski projekt "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe". Ma on na celu zmniejszenie liczby wypadków na przejazdach oraz usprawnienie ruchu kolejowego i drogowego w całym kraju.
– Konkurs ogłoszony był dla wszystkich zarządców dróg miejskich, powiatowych, wojewódzkich czy dróg krajowych. Wszędzie tam, gdzie jest kolizja ruchu drogowego i kolejowego. Wyłoniliśmy szesnaście najlepszych projektów i w sumie dofinansujemy te projekty kwotą 430 mln złotych – poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak. I dodał: – Chciałbym bardzo serdecznie pogratulować wszystkim tym, którzy wygrali ten konkurs i zaprosić pozostałych zarządców dróg do zgłaszania się w następnym konkursie, na który przeznaczamy także kolejne 430 milionów.
– Takie miejsca powodują ogromne utrudnienia w ruchu kolejowym, jeśli kierowcy nie zachowują się właściwie, nie przestrzegają przepisów. Tego typu miejsca kolejowo-drogowe, szczególnie przez cztery tory, muszą zniknąć. I będą znikać w kolejnych miesiącach i kolejnych latach – zapowiedział wiceminister Piotr Malepszak, odpowiedzialny w resorcie infrastruktury za kolej.
Dwupoziomowe przejazdy kolejowe. W których lokalizacjach powstaną?
Wiadomo, że w ramach zakończonego 5 lutego naboru do etapu I projektu, zgłoszono łącznie 51 zadań dotyczących budowy skrzyżowań bezkolizyjnych, które zostały złożone przez 35 wnioskodawców. Na listę podstawową do dofinansowania zakwalifikowano 16 zadań, które po dopełnieniu formalności będą sukcesywnie realizowane.
- Kostrzyn: ul. Warszawska, ul. Warzywna, Skałkowo DK nr 92
- Czempiń: ul. ks. Jerzego Popiełuszki, ul. Północna/ul. Stęszewska
- Pabianice: ul. Lutomierska
- Nakło nad Notecią: ul. Pocztowa, ul. Gimnazjalna
- Lubin: ul. Stary Lubin, ul. Chocianowska
- Zbąszyń: Nądnia, ul. Jancentego Janka
- Biała Podlaska: ul. Łomaska, Dokudów - 113208L
- Łódź: ul. Malownicza, ul. Transmisyjna
- Jaworzno: ul. Stefana Batorego
- Kartuzy: ul. Kościerska, ul. Gdańska
- Justynów: ul. Główna
- Poznań: ul. Starołęcka
- Ołtarzew: ul. Ceramiczna
- Ząbki: ul. Łodygowa
- Gogolin: ul. Krapkowicka
PKP PLK: W sierpniu kolejna edycja programu przejazdowego
– Polskie Linie Kolejowe prowadzą największy w historii program modernizacyjny. W ramach tego programu nie możemy zapominać o skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, których mamy kilkanaście tysięcy w całym kraju. Co roku modernizujemy lub instalujemy urządzenia przejazdowe, urządzenia sygnalizacji na około kilkuset przejazdach – zaznaczył prezes PKP PLK Piotr Wyborski.
Szef zarządcy infrastruktury tłumaczy, że w najbliższych tygodniach będą podpisywane pierwsze porozumienia z samorządami czy zarządcami dróg, które zostały zakwalifikowane do pierwszego etapu. – Żeby jak najszybciej móc te skrzyżowania budować. Dwadzieścia kolejnych projektów są na liście rezerwowej i one automatycznie przejdą do drugiej tury naborów.
- Wymysłowo: DK nr 15 – Trzebnica – Ostróda
- Buk: ul. Zakładowa
- Włocławek: ul. Wieniecka
- Palędzie: ul. Poznańska
- Mińsk Mazowiecki: ul. Siennicka
- Kraków: ul. Kąpielowa
- Halinów: ul. Warszawska
- Oława: ul. Wiejska
- Mrozy: ul. Armii Krajowej
- Skokowa: ul. Wrocławska
- Lubliniec: ul. Częstochowska
- Iława: DK nr 16 – Dolna Grupa – Olsztyn – Augustów
- Żmigród: ul. Sienkiewicza
- Cegłów: ul. Piłsudskiego
- Iława: ul. Grunwaldzka/Wyszyńskiego
- Wrocław: ul. Poprzeczna, ul. Strzegomska
- Nowy Targ: ul. Ludźmierska
- Poznań, ul. Umultowska, ul. Naramowicka
Drugi etap naboru rozpocznie się 5 sierpnia i potrwa do 5 lutego 2026 roku. Maksymalna wartość dofinansowania do jednego zadania – o jaką mogą ubiegać się samorządy lub zarządcy dróg – wynosi 60 mln zł.
PKP PLK informuje, że warunkami koniecznymi do udziału w projekcie jest m.in.: likwidacja przejazdu kolejowo-drogowego, włączenie obiektu w drogowy układ komunikacyjny i uzyskanie akceptacji społecznej dla planowanej inwestycji. Zarządca infrastruktury w ramach projektu współfinansuje część obiektu w obrębie nad/pod torami linii kolejowej, dokumentacji projektowej w tym samym zakresie oraz finansuje koszty likwidacji przejazdu.