Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Będą nowe bezkolizyjne przejazdy kolejowe. Na liście PKP PLK Kostrzyn, Ołtarzew, Kartuzy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
18-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-07-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

PKP Polskie Linie Kolejowe zatwierdziły listę podstawową 16 zadań zakwalifikowanych w ramach pierwszego etapu programu przejazdowego. Dzięki temu w najbliższych latach przejazdy z rogatkami zastąpią te bezkolizyjne – pod lub nad torami kolejowymi. Koszt dofinansowanych inwestycji wynosi blisko pół miliarda złotych.

PKP Polskie Linie Kolejowe realizują ogólnopolski projekt "Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe". Ma on na celu zmniejszenie liczby wypadków na przejazdach oraz usprawnienie ruchu kolejowego i drogowego w całym kraju.

– Konkurs ogłoszony był dla wszystkich zarządców dróg miejskich, powiatowych, wojewódzkich czy dróg krajowych. Wszędzie tam, gdzie jest kolizja ruchu drogowego i kolejowego. Wyłoniliśmy szesnaście najlepszych projektów i w sumie dofinansujemy te projekty kwotą 430 mln złotych – poinformował minister infrastruktury Dariusz Klimczak. I dodał: – Chciałbym bardzo serdecznie pogratulować wszystkim tym, którzy wygrali ten konkurs i zaprosić pozostałych zarządców dróg do zgłaszania się w następnym konkursie, na który przeznaczamy także kolejne 430 milionów. 

Miejsce konferencji prasowej też nie było przypadkowe, bo to ul. Malownicza w Łodzi. Znajduje się tam przejazd przez linie kolejowe nr 17 i 541, którymi poruszają się pociągi dalekobieżne w kierunku Warszawy, Białegostoku, Krakowa, Poznania, Wrocławia czy Trójmiasta. Do tego trzeba dodać ruch aglomeracyjny. Rogatki zamykają się co kilka minut.

– Takie miejsca powodują ogromne utrudnienia w ruchu kolejowym, jeśli kierowcy nie zachowują się właściwie, nie przestrzegają przepisów. Tego typu miejsca kolejowo-drogowe, szczególnie przez cztery tory, muszą zniknąć. I będą znikać w kolejnych miesiącach i kolejnych latach – zapowiedział wiceminister Piotr Malepszak, odpowiedzialny w resorcie infrastruktury za kolej.

Dwupoziomowe przejazdy kolejowe. W których lokalizacjach powstaną? 

Wiadomo, że w ramach zakończonego 5 lutego naboru do etapu I projektu, zgłoszono łącznie 51 zadań dotyczących budowy skrzyżowań bezkolizyjnych, które zostały złożone przez 35 wnioskodawców. Na listę podstawową do dofinansowania zakwalifikowano 16 zadań, które po dopełnieniu formalności będą sukcesywnie realizowane.

  • Kostrzyn: ul. Warszawska, ul. Warzywna, Skałkowo DK nr 92
  • Czempiń: ul. ks. Jerzego Popiełuszki, ul. Północna/ul. Stęszewska
  • Pabianice: ul. Lutomierska
  • Nakło nad Notecią: ul. Pocztowa, ul. Gimnazjalna
  • Lubin: ul. Stary Lubin, ul. Chocianowska
  • Zbąszyń: Nądnia, ul. Jancentego Janka
  • Biała Podlaska: ul. Łomaska, Dokudów - 113208L
  • Łódź: ul. Malownicza, ul. Transmisyjna
  • Jaworzno: ul. Stefana Batorego
  • Kartuzy: ul. Kościerska, ul. Gdańska
  • Justynów: ul. Główna
  • Poznań: ul. Starołęcka
  • Ołtarzew: ul. Ceramiczna
  • Ząbki: ul. Łodygowa
  • Gogolin: ul. Krapkowicka 



PKP PLK: W sierpniu kolejna edycja programu przejazdowego

– Polskie Linie Kolejowe prowadzą największy w historii program modernizacyjny. W ramach tego programu nie możemy zapominać o skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, których mamy kilkanaście tysięcy w całym kraju. Co roku modernizujemy lub instalujemy urządzenia przejazdowe, urządzenia sygnalizacji na około kilkuset przejazdach – zaznaczył prezes PKP PLK Piotr Wyborski.

Szef zarządcy infrastruktury tłumaczy, że w najbliższych tygodniach będą podpisywane pierwsze porozumienia z samorządami czy zarządcami dróg, które zostały zakwalifikowane do pierwszego etapu. – Żeby jak najszybciej móc te skrzyżowania budować. Dwadzieścia kolejnych projektów są na liście rezerwowej i one automatycznie przejdą do drugiej tury naborów.

  • Wymysłowo: DK nr 15 – Trzebnica – Ostróda
  • Buk: ul. Zakładowa
  • Włocławek: ul. Wieniecka
  • Palędzie: ul. Poznańska
  • Mińsk Mazowiecki: ul. Siennicka
  • Kraków: ul. Kąpielowa
  • Halinów: ul. Warszawska
  • Oława: ul. Wiejska
  • Mrozy: ul. Armii Krajowej
  • Skokowa: ul. Wrocławska
  • Lubliniec: ul. Częstochowska
  • Iława: DK nr 16 – Dolna Grupa – Olsztyn – Augustów
  • Żmigród: ul. Sienkiewicza
  • Cegłów: ul. Piłsudskiego
  • Iława: ul. Grunwaldzka/Wyszyńskiego
  • Wrocław: ul. Poprzeczna, ul. Strzegomska
  • Nowy Targ: ul. Ludźmierska
  • Poznań, ul. Umultowska, ul. Naramowicka
Drugi etap naboru rozpocznie się 5 sierpnia i potrwa do 5 lutego 2026 roku. Maksymalna wartość dofinansowania do jednego zadania – o jaką mogą ubiegać się samorządy lub zarządcy dróg – wynosi 60 mln zł.

PKP PLK informuje, że warunkami koniecznymi do udziału w projekcie jest m.in.: likwidacja przejazdu kolejowo-drogowego, włączenie obiektu w drogowy układ komunikacyjny i uzyskanie akceptacji społecznej dla planowanej inwestycji. Zarządca infrastruktury w ramach projektu współfinansuje część obiektu w obrębie nad/pod torami linii kolejowej, dokumentacji projektowej w tym samym zakresie oraz finansuje koszty likwidacji przejazdu.

Podziel się z innymi:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5