Chorzowska fabryka zajmuje obecnie drugie miejsce – spośród ośmiu najbardziej istotnych fabryk Alstomu Transport w Europie – pod względem środków przeznaczanych na inwestycje. W przyszłym roku wydatki Konstalu wzrosną dwuipółkrotnie. Ma to związek z rozpoczęciem realizacji projektu dla kolei włoskich Trenitalia.
W trwającym roku budżetowym na inwestycje w chorzowskich zakładach wydano ok. 33 mln zł. Środki zostały przeznaczone głównie na nową lakiernię i halę spawalniczo-montażową, które zostały uroczyście otwarte na początku grudnia br. Dzięki tym inwestycjom zdolność produkcyjna wzrośnie o co najmniej 50%.
Dobrze zapowiada się przyszłość chorzowskiego zakładu. Niedawno Alstom zawarł kontrakt na produkcję 70 pociągów regionalnych Coradia Meridian – w odmianie dedykowanej rynkowi włoskiemu – dla kolei Trenitalia. Ok. 70-80% zamówienia będzie realizowane w Chorzowie. – To jeden z najważniejszych projektów, który powoli zaczynamy uruchamiać i będziemy realizować w perspektywie ponad dwóch lat – mówi Radosław Banach, prezes Alstomu Konstal.
W przyszłym roku budżetowym, rozpoczynającym się 1 kwietnia 2013 r., na inwestycje zaplanowano 82 mln zł. Zostanie zbudowana nowa hala lakiernicza, która pozwoli na dalsze zwiększenie wydajności z 40 do 60 pudeł miesięcznie. Znajdzie się w niej robot do śrutowania. Rozbudowane będzie zaplecze socjalne dla nowych pracowników. Jednak przede wszystkim z myślą o projekcie dla Trenitalii siedem hal produkcyjnych zostanie zmodernizowanych. – Musimy dostosować hale do zakresu, który nie był do tej pory u nas realizowany. Oprócz samej konstrukcji i lakierowania wagonów, będziemy realizować znaczną część montażu – wyjaśnia Radosław Banach. W halach pojawi się nowe oprzyrządowanie, nowe linie montażowe. Modernizacja uwzględnia też nowe, bardziej zautomatyzowane procesy spawalnicze. Produkcja pociągów dla kolei włoskich w Chorzowie powinna ruszyć na przełomie kwietnia i maja 2013 r. Pierwsze pociągi, z uwagi na lokalizację i kompetencje, powstaną we włoskiej fabryce w Savigliano, specjalizującej się w pociągach dużych prędkości, regionalnych i podmiejskich (tu realizowane jest Pendolino dla Polski). Potem sukcesywnie zakres pracy Konstalu będzie zwiększany.
Rozwój fabryki i realizacja projektu dla Trenitalii oznacza też nowe miejsca pracy. – Obecnie zatrudniamy ok. 940 osób, ale w każdym tygodniu przyjmujemy nowych pracowników – mówi Radosław Banach. W ciągu najbliższych 12-14 miesięcy liczba zatrudnionych ma wzrosnąć do ok. 1,1 tys. osób. Warto przypomnieć, że w marcu 2011 r. Konstal zatrudniał 516 pracowników, czyli ponad połowę mniej.