NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider

| Jakub Madrjas 26.11.2020 54

Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider
Fot. JM
Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider
Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider
Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider
Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider
Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider
Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider
W chorzowskiej fabryce Alstom Konstal przez ostatnie lata zaszły ogromne zmiany. Nie chodzi tylko o rozbudowę – fabryka gruntownie się unowocześniła, stając się jednym z najważniejszych obiektów koncernu w Europie.
Ze wszystkich sześciu lokalizacji zakładów Alstomu w Polsce największym i najważniejszym jest położony w Chorzowie Alstom Konstal. Zakład zwiedzaliśmy razem z jego dyrektorem, Pawłem Siwkiem. Obecnie zakład realizuje aż 19 projektów – w stu procentach skierowanych na eksport. Współpraca międzynarodowa w ramach koncernu jest bardzo intensywna i jak mówi dyrektor Siwek, obejmuje właściwie wszystkie fabryki Alstom; to nie tylko dostawy części, ale także intensywny transfer technologii.

W ostatnich latach zakład przeszedł bardzo intensywny rozwój, co najlepiej obrazują liczby: od 2016 roku Konstal podwoił moce produkcyjne z 1 miliona do 2 milionów roboczogodzin. Wydajność wzrosła z 30 do 40 pudeł pojazdów. Powierzchnia hal zwiększyła się z 65 tys. m2 do 90 tys. m2.Na przestrzeni ostatnich czterech lat zainwestowano w produkcję około 100 mln euro. Równie ważne zmiany zaszły też w organizacji – zakład stał się jednostką wiodącą, co oznacza że prowadzi własne projekty.

– Rozwinęliśmy nasze kompetencje w takich obszarach jak konstrukcje, przygotowanie techniczne produkcji i zarządzanie projektami. Rozpoczęliśmy też produkcję dla naszych firm siostrzanych w zakresie wyposażenia wstępnego pociągów regionalnych. Rozbudowaliśmy tory do testów; mamy w tej chwili siedem torów statycznych i jeden tor dynamiczny, o długości 700 m. Niezbędne było również dobudowanie połączenia do PKP, ponieważ teraz, kiedy produkujemy pociągi regionalne, nie wysyłamy ich już ciężarówkami, tylko dostarczamy po torach. Uzyskaliśmy też ważne certyfikaty, w tym DIN 6701 który był potrzebny, by wejść z produktami na rynek niemiecki i holenderski – wylicza dyrektor Siwek.

Największym z realizowanych w Alstom Konstal projektów jest obecnie produkcja pociągów Coradia Stream dla klientów z Włoch i Holandii – przygotowanie jej pochłonęło aż 60 mln euro. To aluminiowy pociąg regionalny, który jest flagowym produktem Alstomu. Zamówienie obejmuje łącznie 99 pociągów dla Kolei Holenderskich Nederlandse Spoorwegen w trzech konfiguracjach − ośmiowagonowej i pięciowagonowej dla ruchu w Holandii oraz ośmiowagonowej trójsystemowej, które będą kursować między Holandią a Belgią.

To kolejne, po pojazdach metra, pociągi aluminiowe produkowane w Chorzowie; tym razem o przeznaczeniu regionalnym. W ten sposób Konstal stał się największym centrum (w nomenklaturze koncernu - center of excellence) budowy pudeł aluminiowych, ale w dalszym ciągu produkuje też pociągi stalowe. Te zmiany też obrazują liczby – udział produkcji aluminiowej w Konstalu wzrósł od 2016 roku z 2% do 23%. Podwoił się udział montażu wyposażenia – to właśnie w tych obszarach fabryka rozwinęła się najbardziej. Jednocześnie trwa jej unowocześnianie – powstają zamknięte malarnie, stanowiska półautomatycznego spawania czy automatyczne obrabianie. Jednym z najnowszych nabytków jest wieloosiowy robot spawalniczy.

Więcej informacji oraz rozmowa z dyr. Pawłem Siwikiem będzie można znaleźć w następnym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy". Zachęcamy do prenumeraty!
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Chorzów (79)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Chorzów (79)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5