Partnerzy serwisu:
Biznes

Metro z Chorzowa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Exatel

Data publikacji:
10-12-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wu, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

Zakłady Konstalu są drugą największą fabryką Alstomu pod względem inwestycji. Specjalizują się w produkcji pociągów metra, komponentów do tramwajów Citadis oraz pociągów regionalnych Lint. W Chorzowie realizowane są teraz dwa istotne projekty „metrowskie”: pociągi Metropolis dla Budapesztu i Amsterdamu.

Stolica Węgier zamówiła pociągi do obsługi dwóch linii: M2, gdzie zastąpią starsze pociągi radzieckie Ev, oraz budowanej obecnie linii M4. Łącznie do Budapesztu trafi 170 wagonów Alstom Metropolis. Wartość kontraktu wynosi ok. 719 mln zł. – Linia druga wchodzi już w fazę końcową. W tej chwili pociągi są sukcesywnie przewożone i akceptowane przez klienta, odbywają się testy walidacyjne. Ostatni z 22 pociągów zostanie dostarczony na początku lutego 2013 r. – mówi Radosław Banach, prezes Alstomu Konstal. Jak dodaje, obecnie trzy pociągi jeżdżą już w ruchu pasażerskim.

Pociągi dla linii M4 różnią się od tych przeznaczonych dla starszej i funkcjonującej linii M2. – Dwie fundamentalne różnice to długość pociągu. Zamiast pięciu wagonów są cztery, bo linia jest zupełnie inna. Docelowo pociąg będzie też bezzałogowy – wyjaśnia Radosław Banach. W ostatnim tygodniu listopada pociąg został dostarczony do stolicy Węgier. – W tym momencie pierwszy skład jest na testach homologacyjnych w Budapeszcie. Każdy projekt ma tzw. pociąg prototypowy. Taki pojazd musi dojechać do klienta i tam przejść fazę homologacyjną – dodaje Radosław Banach. Pociąg był wcześniej testowany w ramach Alstomu we Francji. Homologacja w Budapeszcie powinna potrwać trzy miesiące – po jej zakończeniu rozpoczną się dostawy kolejnych składów. Do obsługi pierwszego odcinka linii M4 skierowanych zostanie 15 składów. Prawdopodobnie, z uwagi na opóźnienie budowanej linii, składy będą najpierw jeździły na linii M3.

Trzeba oczywiście pamiętać, że projekt pociągów dla Budapesztu – na dostawę których umowę zawarto w 2006 r. – nie przebiegał bezproblemowo. Węgierski odpowiednik Urzędu Transportu Kolejowego odmawiał wydania certyfikatu dopuszczającego, bo zaproponowany system hamulcowy nie spełniał węgierskich wymogów i regulacji prawnych. Budapeszteński zarząd komunikacji (BKV) nawet jednostronnie zerwał kontrakt z Alstomem. Sprawa trafiła do francuskiego sądu. Ostatecznie w 2011 r. podpisano nową umowę, a Alstom zmodyfikował system hamulcowy. Pierwszy pociąg został uroczyście przekazany w lipcu br. – z czteroletnim opóźnieniem.

Kolejny projekt to 23 składy dla linii M5/M6 w Amsterdamie, z czego 21 zostanie wyprodukowanych w Chorzowie. Składy te będą cechowały się bardziej nowoczesnym wyglądem, niż te dla Budapesztu. Zastosowane zostanie w nich oświetlenie LED. Ponadto będą wyższe, a także – z uwagi na górne zasilanie – wyposażone w pantograf.

Pierwsze dwa pociągi powstały we francuskich zakładach Valenciennes i są już na finiszu, jeżeli chodzi o proces homologacyjny. – Prawdopodobnie jeszcze w tym miesiącu będą odbierane razem z klientem, aprobowane i sukcesywnie oddawane do normalnej obsługi. Od tego momentu będziemy mogli rozpocząć dostawy z naszej fabryki. W tej chwili jesteśmy na etapie kończenia trzeciego pociągu w kolejności – mówi Radosław Banach.

Partnerzy działu

EIB
Kolster
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider

Tabor i technika

Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider

Jakub Madrjas 26 listopada 2020

Alstom Konstal: 2019 rok był udany

Innowacje

Alstom Konstal: 2019 rok był udany

inf. pras., oprac. ms 12 lutego 2020

W Chorzowie ruszyła produkcja pociągów metra dla Amsterdamu

Tabor i technika

W Chorzowie ruszyła produkcja pociągów metra dla Amsterdamu

Alstom Konstal, 26 lipca 2011 26 lipca 2011

Powstaje baza dla Pendolino na warszawskim Grochowie

Tabor i technika

Powstaje baza dla Pendolino na warszawskim Grochowie

wu, Rynek Kolejowy 14 grudnia 2012

Plany Alstomu Konstal na przyszły rok

Biznes

Plany Alstomu Konstal na przyszły rok

wu, Rynek Kolejowy 23 grudnia 2012

Zobacz również:

Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider

Tabor i technika

Alstom Konstal podwoił moce produkcyjne. Aluminiowy lider

Jakub Madrjas 26 listopada 2020

Alstom Konstal: 2019 rok był udany

Innowacje

Alstom Konstal: 2019 rok był udany

inf. pras., oprac. ms 12 lutego 2020

W Chorzowie ruszyła produkcja pociągów metra dla Amsterdamu

Tabor i technika

W Chorzowie ruszyła produkcja pociągów metra dla Amsterdamu

Alstom Konstal, 26 lipca 2011 26 lipca 2011

Powstaje baza dla Pendolino na warszawskim Grochowie

Tabor i technika

Powstaje baza dla Pendolino na warszawskim Grochowie

wu, Rynek Kolejowy 14 grudnia 2012

Plany Alstomu Konstal na przyszły rok

Biznes

Plany Alstomu Konstal na przyszły rok

wu, Rynek Kolejowy 23 grudnia 2012

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5