Skrócenie czasu przejazdów pociągów i poprawa przepustowości na odcinku Lublin – Dorohusk do granicy Polski – to główne założenia studium wykonalności, które na zleceni PKP PLK wykona firma IDOM. Zakończenie prac studialnych dotyczących korytarzy solidarnościowych przewidywane jest na 2026 r., a ich wartość to ponad 10 mln zł netto. Zadanie to zostanie sfinansowane przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Korytarze Solidarnościowe EU-UA to projekt mający trzy główne cele, z których pierwszym jest ulepszenie i modernizacja transportu między Unią Europejską a Ukrainą poprzez zwiększenie przepustowości infrastruktury, aby poprawić wydajność transportu pasażerskiego i towarowego na istniejących liniach kolejowych. Drugim celem jest zwiększenie interoperacyjności, czyli sprawienie, aby systemy kolejowe różnych krajów były bardziej zintegrowane i lepiej ze sobą współpracowały a trzecim polepszenie wydajności usług na przejściach granicznych tj. przyspieszenie i usprawnienie kontroli na granicach, aby transport mógł być bardziej efektywny.
– Odbudowa Ukrainy oraz integracja gospodarki ukraińskiej z europejską nie mogą się odbyć bez rozbudowy infrastruktury granicznej. Stąd już teraz opracowujemy studium wykonalności finansowane przez Unię Europejską. Dzięki temu znikną dotychczasowe wąskie gardła blokujące wymianę transportową. Jednym z najważniejszych zadań będzie integracja systemów kolejowych obu państw. To konkretny wymiar naszej solidarności – mówi minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
– Długo oczekiwane zawarcie umowy na opracowanie studium wykonalności dla projektu kolejowego CEF EU-UA Solidarity Lanes to ważny kamień milowy w urzeczywistnieniu realizacji unijnej inicjatywy Korytarzy Solidarnościowych. Realizacja projektu przyczyni się do usprawnienia przewozów, głównie towarowych, między Unią Europejską oraz Ukrainą, co ułatwi polskim przedsiębiorcom dostęp do ukraińskiego rynku – mówi Jan Szyszko, sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
– Realizacja projektu Korytarze Solidarnościowe EU-UA jest dla nas kluczowym aspektem rozwoju sieci kolejowej. Skrócenie czasu przejazdów oraz poprawa przepustowości na odcinku Lublin – Dorohusk to krok milowy w modernizacji transportu między Unią Europejską a Ukrainą. Dzięki temu projektowi zwiększymy efektywność transportu pasażerskiego i towarowego, poprawimy interoperacyjność systemów kolejowych oraz usprawnimy procedury na przejściach granicznych – mówi Piotr Wyborski, prezes zarządu Polskich Linii Kolejowych S.A.
Studium wykonalności obejmie analizę różnych wariantów realizacji projektu, aby skrócić czas przejazdu pociągów między Lublinem a granicą Polski. W ramach prac zostaną przeprowadzone analizy rynku usług transportowych, analizy społeczno-ekonomiczne, a także analizy techniczne i kosztowe. Na tej podstawie wybrany zostanie najkorzystniejszy wariant inwestycyjny oraz przygotowane zostaną wnioski do UTK w zakresie wymagań interoperacyjności.
Podpisana umowa obejmuje również opracowanie koncepcji zarządzania ruchem i logistyką na przejściu granicznym w Jagodzinie/Dorohusku, aby usprawnić procedury kontroli granicznej (takie jak kontrola dokumentów tożsamości wiz, funkcjonowanie skanerów do prześwietlania pociągów), fitosanitarne, weterynaryjne, celne, techniczne i podatkowe.
Wykonawca uwzględni też założenia dotyczące zwiększenia potencjału przewozów transgranicznych od strony ukraińskiej oraz przygotuje dokumentację przetargową do realizacji dalszych etapów projektu.
Opracowanie Studium Wykonalności linii kolejowej Lublin – Chełm – PG w Dorohusku – PG w Jagodzinie – Kowel oraz koncepcji zagospodarowania terenu przejścia granicznego – korytarze solidarnościowe jest finansowane przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.