NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP PLK zaprezentowały najnowszy pojazd do diagnostyki infrastruktury [zdjęcia]

| Michał Szymajda 14.03.2019 5,9k

PKP PLK zaprezentowały najnowszy pojazd do diagnostyki infrastruktury [zdjęcia]
Najnowsza drezyna diagnostyczna PKP PLK Fot. ms, Rynek-Kolejowy.pl
PKP PLK zaprezentowały najnowszy pojazd do diagnostyki infrastruktury [zdjęcia]
PKP PLK zaprezentowały najnowszy pojazd do diagnostyki infrastruktury [zdjęcia]
PKP PLK zaprezentowały najnowszy pojazd do diagnostyki infrastruktury [zdjęcia]
PKP PLK zaprezentowały najnowszy pojazd do diagnostyki infrastruktury [zdjęcia]
PKP PLK zaprezentowały najnowszy pojazd do diagnostyki infrastruktury [zdjęcia]
PKP PLK zaprezentowały najnowszy pojazd do diagnostyki infrastruktury [zdjęcia]
PKP PLK zaprezentowały najnowszy pojazd do diagnostyki infrastruktury [zdjęcia]
PKP PLK zaprezentowały najnowszy pojazd do diagnostyki infrastruktury [zdjęcia]
PKP PLK zaprezentowały najnowszy pojazd do diagnostyki infrastruktury [zdjęcia]
PKP PLK zaprezentowały najnowszy pojazd do diagnostyki infrastruktury [zdjęcia]
PKP PLK zaprezentowały najnowszy pojazd do diagnostyki infrastruktury [zdjęcia]
PKP PLK zaprezentowały w Warszawie swój najnowszy pojazd do diagnostyki stanu infrastruktury kolejowej. Spółka chwali się, że jest jednym z najnowocześniejszych w Europie.
Pojazd wyprodukowało konsorcjum firm ZPS Stargard i włoski Mermec. Polska firma odpowiedzialna była za pudło i elementy jezdne, włoska – za aparaturę pomiarową. DP-560.00 – bo takie otrzymał oznaczenie – dopuszczenie do eksploatacji uzyskał już w końcu 2016 roku, jednak do końca 2018 roku trwały testy aparatury pomiarowej. Lada moment pojazd rozpocznie już normalną pracę związaną z diagnostyką infrastruktury.

Jak działa pojazd?

Za pomocą laserów bezdotykowo zmierzy on geometrię torów, a także np. profil główki szyny, sprawdzony zostanie stan podkładów oraz przytwierdzeń szyn, a nawet stabilność toru. Wszystkie dane zostaną zebrane w komputerach pojazdu i udostępnione, za pomocą Ethernetu, diagnostom pracującym stacjonarnie. Możliwe jest także, po raz pierwszy na pojeździe należącym do PKP PLK, wykonanie diagnostyki sieci trakcyjnej, którym dotąd zajmowała się niemal wyłącznie PKP Energetyka. Co ciekawe – pojazd wyposażono w system ETCS poziomu 2. Dzięki temu w będzie możliwe sprawdzenia poprawnej współpracy z ERTMS na liniach magistralnych.

Drezynę napędza spalinowy silnik Cummins, który pozwala jej na rozpędzenie się do 120 km/h. Pojazd został zawieszony na dwóch dwuosiowych wózkach z pneumatycznymi elementami amortyzującymi. Ma to wpływ na warunki pracy załogi, ale zwłaszcza na właściwe wyniki pomiarów. Załoga pojazdu ma do dyspozycji kilka miejsc do spania, prysznic, toaletę, a także mały aneks kuchenny. To pozwala ekipie diagnostów działać niezależnie na całej sieci kolejowej PKP PLK.

– Specjalistyczny pojazd to mobilne laboratorium diagnostyki toru z laserem i monitoringiem. Dzięki szybko uzyskiwanym wynikom mamy znacząco większy wpływ na jakość infrastruktury kolejowej. Dla pasażerów oznacza to komfortowe podróże i ograniczenie nieprzewidzianych zmian w rozkładzie – mówi Piotr Majerczak, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Dotychczas PLK używały pojazdy wyposażone tylko w systemy do pomiaru geometrii toru. Więcej informacji dostarczały pomiary za pomocą przyrządów ręcznych.

PLK czeka jeszcze na drugi pojazd zamówiony w ZPS. Miał być on gotowy w lutym 2018 roku, a podczas opóźnionych testów w październiku 2018 – spłonął. PKP PLK nie jest w stanie określić daty odbioru kolejnego pojazdu, budowanego w zamian za ten zniszczony w pożarze. Zarządca infrastruktury nalicza wykonawcy tytułem opóźnienia kary umowne.

Inwestycje PKP PLK w diagnostykę torów

PKP Polskie Linie Kolejowe inwestują w nowoczesne rozwiązania służące diagnostyce i sprawnemu utrzymaniu infrastruktury kolejowej. Diagności PLK dysponują m.in. unikatowym (jednym z trzech na świecie) przyrządem „Scorpion”. Bardzo dokładnie mierzy on elementy rozjazdów kolejowych z wykorzystaniem modelu 3D. Scorpion zadał już rozjazdy m.in. na Centralnej Magistrali Kolejowej. Planowany jest zakup nowego pojazdu do sprawdzania systemów ETCS i GSMR.

PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach programu „Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej”, wspólnie z Narodowym Centrum Badan i Rozwoju będą pracować nad wdrożeniem samodzielnego i automatycznego systemu pomiaru temperatury szyny.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5