Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK wydłuża pogwarancyjne utrzymanie urządzeń SRK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
19-10-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK wydłuża pogwarancyjne utrzymanie urządzeń SRK
fot.Zdjęcie ilustracyjne
Wprowadzenie do przetargów PKP PLK opcji, pozwalającej na zamówienie 9-letniego pogwarancyjnego utrzymania urządzeń SRK, budzi niepokój części wykonawców. Ich zdaniem zarządca infrastruktury powinien zlecać takie zadania producentom urządzeń, nie korzystając z pośrednictwa wykonawców modernizacji. PKP PLK twierdzi jednak, że nie ma powodów do obaw.

O sprawie napisał kilka dni temu „Puls Biznesu”. W wypowiedziach cytowanych w artykule pojawiają się zarówno obawy o zachwianie dotychczasowej równowagi między działającymi na rynku podmiotami, jak i o ryzyko niemożności wykonania takiego zobowiązania w przyszłości.

Wykonawcy: Większe ryzyko to droższe oferty

Przedstawiciele firm budowlanych twierdzą, że usługa serwisowania urządzeń SRK nie powinna być zlecana im, lecz bezpośrednio ich producentom. Jak wskazują, oprócz pogorszenia ich pozycji negocjacyjnej w rozmowach z dostawcami urządzeń może to doprowadzić do sytuacji, w której wykonawca modernizacji nie będzie miał komu zlecić prac utrzymaniowych lub serwisowych w tym zakresie. Może się tak stać, jeśli producent urządzeń upadnie, wycofa się z polskiego rynku albo tylko przestanie udzielać wsparcia dla danego typu sprzętu. Na takie zagrożenie wskazuje na łamach PB np. członek zarządu Strabagu Wojciech Trojanowski.

Pojawia się też niepokój, że nowe zapisy w warunkach przetargów doprowadzą do wzrostu cen ofert – wykonawcy będą starali się w ten sposób zabezpieczyć przed przyszłym wzrostem kosztów utrzymania urządzeń, który w tak długiej perspektywie będzie trudny do przewidzenia. Inny argument przeciwko zmianom to zagrożenie brakiem kompatybilności kilkunastoletnich urządzeń z nowym oprogramowaniem.

Decyzja PKP PLK ma też jednak w branży swoich obrońców. Cytowany przez PB prezes Bombardier Transportation Polska Sławomir Nalewajka uważa, że – wraz dodatkowymi wymogami co do service desku, szkolenia personelu oraz okresowych przeglądów – będą one sprzyjały wyborowi poważnych i stabilnych wykonawców, zdolnych do świadczenia usługi w długim okresie.

PKP PLK: Koszty nie wzrosną, ale spadną

– Aktualnie PKP PLK, ogłaszając postępowania przetargowe na modernizację linii, stosują standardowy okres gwarancji dla robót budowlanych, wynoszący najczęściej 5 lub 6 lat – informuje w odpowiedzi na pytania RK rzecznik prasowy zarządcy infrastruktury Mirosław Siemieniec. Aby zapewnić dalsze usługi utrzymaniowe w okresie pogwarancyjnym (przez dalsze 10 lub 9 lat), dla wybranych inwestycji, w których zakres wchodzi zabudowa komputerowych urządzeń sterowania, PLK wprowadzają zamówienia opcjonalne. – Zatem, w odniesieniu do komputerowych urządzeń SRK, łączny okres świadczenia usług to okres gwarancyjny i pogwarancyjny, czyli ok. 15 lat – wyjaśnia rzecznik.

Jak twierdzi Siemieniec, PKP PLK kieruje się chęcią ograniczenia kosztów zakupu i utrzymania komputerowych urządzeń sterowania przez taki właśnie okres. – Rozwój technologii komputerowych na świecie już teraz stawia przed PLK i producentami komputerowych urządzeń SRK wyzwania co do zapewnienia dostępności części zamiennych i niezbędnego oprogramowania – kontynuuje. Zapewnia, że stosowane przez zarządcę infrastruktury zapisy umowne dają wykonawcy prawo do aktualizowania oprogramowania dla nabytych przez PLK urządzeń, o ile jest to niezbędne dla ich prawidłowej eksploatacji i podtrzymania kompatybilności z urządzeniami współpracującymi.

Podczas składania ofert PKP PLK wymagają wskazania podmiotu, który będzie realizował usługi gwarancyjne i pogwarancyjne dla urządzeń komputerowych. Może być nim producent urządzeń lub firma posiadająca jego autoryzacje. Obawy przed zniknięciem takiego podmiotu z rynku rzecznik uznaje za nieuzasadnione. – Z dotychczasowych doświadczeń PLK wynika, że producenci nowoczesnych urządzeń SRK prowadzą swoją działalność na rynku od co najmniej kilkunastu lat i w tym okresie żaden z nich nie zakończył działalności na polskim rynku – argumentuje Siemieniec.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

LTG Cargo kupuje nowe lokomotywy elektryczne za 100 mln euro

Przetargi

Koleje Mazowieckie z wielkim przetargiem. Kupią do 50 ezetów

Tabor i technika

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Pozostałe z wątku:

LTG Cargo kupuje nowe lokomotywy elektryczne za 100 mln euro

Przetargi

Koleje Mazowieckie z wielkim przetargiem. Kupią do 50 ezetów

Tabor i technika

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5