NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

PKP PLK wydłuża pogwarancyjne utrzymanie urządzeń SRK

| Roman Czubiński 19.10.2020 15

PKP PLK wydłuża pogwarancyjne utrzymanie urządzeń SRK
Zdjęcie ilustracyjnefot.
Wprowadzenie do przetargów PKP PLK opcji, pozwalającej na zamówienie 9-letniego pogwarancyjnego utrzymania urządzeń SRK, budzi niepokój części wykonawców. Ich zdaniem zarządca infrastruktury powinien zlecać takie zadania producentom urządzeń, nie korzystając z pośrednictwa wykonawców modernizacji. PKP PLK twierdzi jednak, że nie ma powodów do obaw.
O sprawie napisał kilka dni temu „Puls Biznesu”. W wypowiedziach cytowanych w artykule pojawiają się zarówno obawy o zachwianie dotychczasowej równowagi między działającymi na rynku podmiotami, jak i o ryzyko niemożności wykonania takiego zobowiązania w przyszłości.

Wykonawcy: Większe ryzyko to droższe oferty

Przedstawiciele firm budowlanych twierdzą, że usługa serwisowania urządzeń SRK nie powinna być zlecana im, lecz bezpośrednio ich producentom. Jak wskazują, oprócz pogorszenia ich pozycji negocjacyjnej w rozmowach z dostawcami urządzeń może to doprowadzić do sytuacji, w której wykonawca modernizacji nie będzie miał komu zlecić prac utrzymaniowych lub serwisowych w tym zakresie. Może się tak stać, jeśli producent urządzeń upadnie, wycofa się z polskiego rynku albo tylko przestanie udzielać wsparcia dla danego typu sprzętu. Na takie zagrożenie wskazuje na łamach PB np. członek zarządu Strabagu Wojciech Trojanowski.

Pojawia się też niepokój, że nowe zapisy w warunkach przetargów doprowadzą do wzrostu cen ofert – wykonawcy będą starali się w ten sposób zabezpieczyć przed przyszłym wzrostem kosztów utrzymania urządzeń, który w tak długiej perspektywie będzie trudny do przewidzenia. Inny argument przeciwko zmianom to zagrożenie brakiem kompatybilności kilkunastoletnich urządzeń z nowym oprogramowaniem.

Decyzja PKP PLK ma też jednak w branży swoich obrońców. Cytowany przez PB prezes Bombardier Transportation Polska Sławomir Nalewajka uważa, że – wraz dodatkowymi wymogami co do service desku, szkolenia personelu oraz okresowych przeglądów – będą one sprzyjały wyborowi poważnych i stabilnych wykonawców, zdolnych do świadczenia usługi w długim okresie.

PKP PLK: Koszty nie wzrosną, ale spadną

– Aktualnie PKP PLK, ogłaszając postępowania przetargowe na modernizację linii, stosują standardowy okres gwarancji dla robót budowlanych, wynoszący najczęściej 5 lub 6 lat – informuje w odpowiedzi na pytania RK rzecznik prasowy zarządcy infrastruktury Mirosław Siemieniec. Aby zapewnić dalsze usługi utrzymaniowe w okresie pogwarancyjnym (przez dalsze 10 lub 9 lat), dla wybranych inwestycji, w których zakres wchodzi zabudowa komputerowych urządzeń sterowania, PLK wprowadzają zamówienia opcjonalne. – Zatem, w odniesieniu do komputerowych urządzeń SRK, łączny okres świadczenia usług to okres gwarancyjny i pogwarancyjny, czyli ok. 15 lat – wyjaśnia rzecznik.

Jak twierdzi Siemieniec, PKP PLK kieruje się chęcią ograniczenia kosztów zakupu i utrzymania komputerowych urządzeń sterowania przez taki właśnie okres. – Rozwój technologii komputerowych na świecie już teraz stawia przed PLK i producentami komputerowych urządzeń SRK wyzwania co do zapewnienia dostępności części zamiennych i niezbędnego oprogramowania – kontynuuje. Zapewnia, że stosowane przez zarządcę infrastruktury zapisy umowne dają wykonawcy prawo do aktualizowania oprogramowania dla nabytych przez PLK urządzeń, o ile jest to niezbędne dla ich prawidłowej eksploatacji i podtrzymania kompatybilności z urządzeniami współpracującymi.

Podczas składania ofert PKP PLK wymagają wskazania podmiotu, który będzie realizował usługi gwarancyjne i pogwarancyjne dla urządzeń komputerowych. Może być nim producent urządzeń lub firma posiadająca jego autoryzacje. Obawy przed zniknięciem takiego podmiotu z rynku rzecznik uznaje za nieuzasadnione. – Z dotychczasowych doświadczeń PLK wynika, że producenci nowoczesnych urządzeń SRK prowadzą swoją działalność na rynku od co najmniej kilkunastu lat i w tym okresie żaden z nich nie zakończył działalności na polskim rynku – argumentuje Siemieniec.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44886)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44886)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5