NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

PKP PLK wycofała się z ulgi intermodalnej. Biznes protestuje jednym głosem

| Jakub Madrjas 15.12.2016 252

PKP PLK wycofała się z ulgi intermodalnej. Biznes protestuje jednym głosem
Fot. Jędrzej Pilarski
Organizacje zrzeszające przedstawicieli biznesu kolejowego, w tym RBF, IGTL, ZNPK i ProKolej, zwróciły się do ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka z prośbą o interwencję w sprawie wycofania się PKP PLK z ulgi intermodalnej w okresie 11-31 grudnia 2016 oraz wprowadzenia nieprecyzyjnych warunków jej obowiązywania w roku 2017.
Ulga zawieszona

Forum Kolejowe – Railway Business Forum, Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Fundacja ProKolej, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego oraz Grupa Doradcza Przewoźników Europejskiego Korytarza Towarowego Bałtyk-Adriatyk wysłały do ministra Adamczyka list, w którym zwracają się z prośbą o interwencję w sprawie ulgi intermodalnej. Na początku tego miesiąca PKP PLK poinformowała bowiem, iż w związku z wyczerpaniem tegorocznej alokacji, ulga w okresie 11-31 grudnia 2016 nie będzie przyznawana.

Organizacje biznesowe równocześnie apelują o zapewnienie stabilnego, rosnącego wsparcia przewozów intermodalnych w kolejnych latach. Jak przypominają, według słów samego ministra odczytanych uczestnikom IV Forum Transportu Intermodalnego Fracht 2016 w Gdańsku: „(…) cele postawione przed rządem obejmują realizację działań legislacyjnych i finansowych pozwalających na osiągnięcie w 2020 r. poziomu nie mniejszego niż 6 proc. udziału masy ładunków transportu intermodalnego w ogólnej masie ładunków przewożonych transportem kolejowym”.

Również według Strategii Rozwoju Transportu do 2020 (z perspektywą do 2030), rozwój transportu intermodalnego ma być jednym z najważniejszych motorów wykorzystania strategicznego położenia Polski na skrzyżowaniu strategicznych szlaków komunikacyjnych, w tym szlaku z Chin do Europy oraz w relacji z polskich portów w kierunku krajów Grupy Wyszehradzkiej i południa Europy, obejmującym m.in. Europejskie Korytarze Towarowe Bałtyk-Adriatyk (RFC5) i Bałtyk-Morze Północne (RFC8). – Przewoźnicy kolejowi z radością odnotowują te deklaracje. Dla zapewnienia faktycznego rozwoju tej gałęzi transportu koniecznym jest jednak przyjęcie i wdrożenie konkretnych i stabilnych narzędzi wsparcia. Przedmiotowa ulga, w założeniu, stanowić miała jeden z elementów przedmiotowego wsparcia – przypominają we wspólnym liście Wojciech Jurkiewicz z ZNPK, dr Jakub Majewski z ProKolej, Michał Litwin z RAG, Adrian Furgalski z RBF i Piotr Macioszek z IGTL.

Stabilność jest niezbędna

Przewoźnicy, zawierając kontrakty handlowe, muszą mieć poczucie stabilności warunków regulacyjno-ekonomicznych. W przypadku przewozów intermodalnych, krytycznym elementem opłacalności jest ulga intermodalna, powodująca obniżenie kosztów związanych z dostępem do infrastruktury o 25%. – Gdyby ulga nie istniała, duża część przewozów intermodalnych nie byłaby w ogóle realizowana, gdyż oznaczałoby to wchodzenie w strefę strat na działalności operacyjnej – czytamy w liście.

Zdaniem organizacji biznesowych, odebranie ulgi w okresie obowiązywania umów handlowych podważa sens ekonomiczny prowadzenia przewozów intermodalnych według zawartych uprzednio umów. W efekcie, pozytywny rezultat wywierany przez ulgę intermodalną na przestrzeni większości roku, może być skutecznie zniwelowany przez problemy w końcowym okresie roku. Przewoźnicy bowiem muszą brać pod uwagę, iż w przyszłym roku sytuacja prawdopodobnie się powtórzy, a więc w celu zabezpieczenia się przed ryzykiem nieopłacalności przewozów muszą odpowiednio skorygować ceny frachtu w górę. – W praktyce może to oznaczać, że pozytywny efekt wywierany przez ulgę intermodalną może być niwelowany przez konieczność ponoszenia zabezpieczenia się od ryzyka stwarzanego przez ryzyko utraty ulgi – stwierdzają.

Co więcej, obecny stan prowadzi wręcz do paradoksalnej sytuacji, gdyż rozwój przewozów intermodalnych… zwiększa przewoźnikom ryzyko wejścia w sferę nieopłacalności. Im więcej bowiem przewozów intermodalnych zostanie przez rynek zrealizowanych, tym bardziej wzrasta ryzyko, że krańcowe przewozy będą wykonywane w momencie, gdy środki na ulgę zostaną wykorzystane. Innymi słowy – oparcie ulgi o niedoszacowany limit wsparcia powoduje, że przewoźnikom nie opłaca się nazbyt rozwijać oferty w ramach transportu intermodalnego. – Niedoszacowany limit wsparcia jest tym bardziej zaskakujący, że prognozuje się coroczne wzrosty przewozów intermodalnych – wytykają organizacje pozarządowe.

Dlatego też w apelu poproszono o ustanowienie ram dla wprowadzenia ulgi intermodalnej na rok 2017 i kolejne w ten sposób, by była ona niezależna od poziomu realizowanych przewozów lub zaplanowana z odpowiednim zapasem, obowiązywała przez cały rok, a także była komunikowana w okresie wzmożonej kontraktacji przewozów.

Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45775)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45775)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5