Według danych z lipca 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe są w trakcie realizacji umów o wartości 51,4 mld zł, natomiast zakończono inwestycje o wartości prawie 14 mld. Obecna wartość programu KPK wynosi 75,5 mld zł.
Jak podaje PKP PLK, na koniec szóstego roku trwania perspektywy 2014-2020 spółka zrealizowała rosnąco wydatki na poziomie 26,9 mld zł, co stanowiło 36 proc. wydatków z KPK. W poprzedniej perspektywie, w analogicznym momencie, wartość zrealizowanych inwestycji wynosiła 6,5 mld zł i stanowiła 17 proc. kwoty wydatków zaplanowanych do realizacji w pierwotnym WPIK z 2011 r.
− W tej chwili mamy zrealizowane wydatki w wysokości ponad 30 mld. Są to roboty wykonane, na które są protokoły odbioru, zapłacone i rozliczone faktury. Czyli działania następujące średnio 2-3 miesiące po zakończeniu robót. To świadczy o tym, że przekroczyliśmy o prawie 8 mld wartość wydatków zrealizowanych poprzedniej perspektywie. Wydatki zaplanowane do końca roku mają znacznie przekroczyć kwotę 10 mld – powiedział podczas poniedziałkowego (3 sierpnia) briefingu prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
80 proc. zgodnie z harmonogramem
Jak dodał prezes Merchel, około 80 proc. inwestycji realizowanych jest zgodnie z harmonogramem. Prezes spółki odniósł się również do środków wsparcia do wykonawców, jakich udzieliły w ostatnim czasie PKP PLK.
− Półtora roku temu wprowadziliśmy obniżoną gwarancję należytego wykonania. Dla projektów do 50 mln zł wynosi ona 5 proc., dla projektów do 100 mln zł - 7 proc., a powyżej 100 mln wynosi ona 10 proc. Dodatkowo gwarancja należytego wykonania rozłożona jest na raty. Od 2 do 3 proc. kwoty jest wpłacane w momencie podpisywania umowy, pozostałe zaś jest spłacane w terminie późniejszym, na etapie
wystawiania faktur. Jeszcze w ubiegłym roku było to 25 proc. z kolejnych faktur, w tym roku na wniosek firm zadecydowaliśmy o że będzie to 15 proc. wartości – powiedział Ireneusz Merchel.
PLK podkreśla, że do nowych materiałów przetargowych wpisywana jest już zmniejszona do 5% wysokość wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy dla zamówień m.in. na roboty budowlane, usługi. Obniżenie maksymalnej wartości poziomu zabezpieczenia do 5% oznacza istotną redukcję obciążeń finansowych dla wszystkich uczestników rynku. Dla wykonawców oznacza to możliwość ubiegania się o dodatkowe zamówienia, a dla PLK - większą konkurencyjność ofert.
Przygotowania do kolejnej perspektywy
Ministerstwo Infrastruktury oraz PKP PLK przygotowują się do przyszłej perspektywy finansowej. W roku 2021 będą zapadać pierwsze decyzje dotyczące finansowania. − Zakładamy, że będziemy mieli gotowe dokumentacje projektowe o wartości od 36 do 40 mld zł. Następne kilkanaście miliardów będzie gotowych na pewno w 2022 r. To znaczy, że będą rozpisane inwestycje na około 50 mld zł w systemie „Buduj”. Będziemy mogli ogłaszać przetargi i realizować prace. Warto też pamiętać o wielu projektach regionalnych, które będą zapewne realizowane w systemie „Projektuj i buduj” – mówił prezes PKP PLK.
Podczas briefingu zostały poruszone również kwestie prowadzonych inwestycji, takich jak powstająca Rail Baltica. W krajach bałtyckich pojawiły się informacje o opóźnieniach, stąd obawa, że może to wpłynąć na harmonogram prac prowadzonych na terenie Polski.
− Realizacja Rail Baltiki jest rozpisana bardzo szczegółowo nie tylko po polskiej stronie, ale też po stronie państw bałtyckich. Na spotkaniach podsumowujących kolejne etapy działań otrzymujemy potwierdzenia, że na tamtych terenach Rail Baltica również będzie realizowana terminowo, przy dużym wsparciu Komisji Europejskiej w tym zakresie. Traktujemy to jako prognostyk, że inwestycja jest w dobrych rękach i będzie realizowana na czas – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Program Kolej Plus – składanie wniosków jeszcze możliwe
Trwa również nabór wniosków do
programu Kolej Plus. Na razie nic nie wskazuje na to, aby sytuacja pandemii odstraszała samorządy do składania wniosków. Nie pojawiło się też wiele próśb o przedłużenie terminu składania dokumentów. Pozostaje nim 26 sierpnia.
− Dopóki nie dostaniemy wniosków, nie dowiemy się, czy jest ich wystarczająca liczba i czy samorządy chcą realizować program Kolej Plus. Na razie mamy sporo sygnałów, że tak jest. Są już zawiązane porozumienia, często sformalizowane w postaci listów intencyjnych pomiędzy samorządami. Kolejną kwestią jest sposób finansowania. Zwracam jednak uwagę, że pieniądze nie będą potrzebne w roku 2020 r., ani w roku 2021, najprędzej w roku 2022, a przecież zakładamy, że kryzys związany z koronawirusem nie potrwa aż tak długo, żeby uzasadniał tezę o uniemożliwianiu przez pandemię realizacji Programu Kolej Plus – dodał Andrzej Bittel.