NUMER 06/2020
NUMER 07/2020
Temat numeru:
Inwestycje napędzą gospodarkę?
szukaj
Śledź nas:

PKP PLK: Rośnie tempo wykorzystywania funduszy z UE

| Magdalena Romanowska 04.08.2020 57

PKP PLK: Rośnie tempo wykorzystywania funduszy z UE
Fot. PKP Polskie Linie Kolejowe SA
Według danych z lipca 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe są w trakcie realizacji umów o wartości 51,4 mld zł, natomiast zakończono inwestycje o wartości prawie 14 mld. Obecna wartość programu KPK wynosi 75,5 mld zł.
Jak podaje PKP PLK, na koniec szóstego roku trwania perspektywy 2014-2020 spółka zrealizowała rosnąco wydatki na poziomie 26,9 mld zł, co stanowiło 36 proc. wydatków z KPK. W poprzedniej perspektywie, w analogicznym momencie, wartość zrealizowanych inwestycji wynosiła 6,5 mld zł i stanowiła 17 proc. kwoty wydatków zaplanowanych do realizacji w pierwotnym WPIK z 2011 r.

− W tej chwili mamy zrealizowane wydatki w wysokości ponad 30 mld. Są to roboty wykonane, na które są protokoły odbioru, zapłacone i rozliczone faktury. Czyli działania następujące średnio 2-3 miesiące po zakończeniu robót. To świadczy o tym, że przekroczyliśmy o prawie 8 mld wartość wydatków zrealizowanych poprzedniej perspektywie. Wydatki zaplanowane do końca roku mają znacznie przekroczyć kwotę 10 mld – powiedział podczas poniedziałkowego (3 sierpnia) briefingu prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

80 proc. zgodnie z harmonogramem

Jak dodał prezes Merchel, około 80 proc. inwestycji realizowanych jest zgodnie z harmonogramem. Prezes spółki odniósł się również do środków wsparcia do wykonawców, jakich udzieliły w ostatnim czasie PKP PLK.

− Półtora roku temu wprowadziliśmy obniżoną gwarancję należytego wykonania. Dla projektów do 50 mln zł wynosi ona 5 proc., dla projektów do 100 mln zł - 7 proc., a powyżej 100 mln wynosi ona 10 proc. Dodatkowo gwarancja należytego wykonania rozłożona jest na raty. Od 2 do 3 proc. kwoty jest wpłacane w momencie podpisywania umowy, pozostałe zaś jest spłacane w terminie późniejszym, na etapie
wystawiania faktur. Jeszcze w ubiegłym roku było to 25 proc. z kolejnych faktur, w tym roku na wniosek firm zadecydowaliśmy o że będzie to 15 proc. wartości – powiedział Ireneusz Merchel.

PLK podkreśla, że do nowych materiałów przetargowych wpisywana jest już zmniejszona do 5% wysokość wymaganego zabezpieczenia należytego wykonania umowy dla zamówień m.in. na roboty budowlane, usługi. Obniżenie maksymalnej wartości poziomu zabezpieczenia do 5% oznacza istotną redukcję obciążeń finansowych dla wszystkich uczestników rynku. Dla wykonawców oznacza to możliwość ubiegania się o dodatkowe zamówienia, a dla PLK - większą konkurencyjność ofert.

Przygotowania do kolejnej perspektywy

Ministerstwo Infrastruktury oraz PKP PLK przygotowują się do przyszłej perspektywy finansowej. W roku 2021 będą zapadać pierwsze decyzje dotyczące finansowania. − Zakładamy, że będziemy mieli gotowe dokumentacje projektowe o wartości od 36 do 40 mld zł. Następne kilkanaście miliardów będzie gotowych na pewno w 2022 r. To znaczy, że będą rozpisane inwestycje na około 50 mld zł w systemie „Buduj”. Będziemy mogli ogłaszać przetargi i realizować prace. Warto też pamiętać o wielu projektach regionalnych, które będą zapewne realizowane w systemie „Projektuj i buduj” – mówił prezes PKP PLK.

Podczas briefingu zostały poruszone również kwestie prowadzonych inwestycji, takich jak powstająca Rail Baltica. W krajach bałtyckich pojawiły się informacje o opóźnieniach, stąd obawa, że może to wpłynąć na harmonogram prac prowadzonych na terenie Polski.

− Realizacja Rail Baltiki jest rozpisana bardzo szczegółowo nie tylko po polskiej stronie, ale też po stronie państw bałtyckich. Na spotkaniach podsumowujących kolejne etapy działań otrzymujemy potwierdzenia, że na tamtych terenach Rail Baltica również będzie realizowana terminowo, przy dużym wsparciu Komisji Europejskiej w tym zakresie. Traktujemy to jako prognostyk, że inwestycja jest w dobrych rękach i będzie realizowana na czas – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Program Kolej Plus – składanie wniosków jeszcze możliwe

Trwa również nabór wniosków do programu Kolej Plus. Na razie nic nie wskazuje na to, aby sytuacja pandemii odstraszała samorządy do składania wniosków. Nie pojawiło się też wiele próśb o przedłużenie terminu składania dokumentów. Pozostaje nim 26 sierpnia.

− Dopóki nie dostaniemy wniosków, nie dowiemy się, czy jest ich wystarczająca liczba i czy samorządy chcą realizować program Kolej Plus. Na razie mamy sporo sygnałów, że tak jest. Są już zawiązane porozumienia, często sformalizowane w postaci listów intencyjnych pomiędzy samorządami. Kolejną kwestią jest sposób finansowania. Zwracam jednak uwagę, że pieniądze nie będą potrzebne w roku 2020 r., ani w roku 2021, najprędzej w roku 2022, a przecież zakładamy, że kryzys związany z koronawirusem nie potrwa aż tak długo, żeby uzasadniał tezę o uniemożliwianiu przez pandemię realizacji Programu Kolej Plus – dodał Andrzej Bittel.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44621)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44621)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07/2020
NUMER 07/2020
W najnowszym raporcie wracamy do zorganizowanego w czerwcu przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR VIII Kongresu Infrastruktury Polskiej i analizujemy podejmowane w trakcie jego trwania tematy kolejowe, w tym wpływ pandemii na obecną sytuację kolei w Polsce, czy kwestię potrzeby zmiany paradygmatu inwestycji kolejowych.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym, tym razem są to Petr Vavrouška, wiceprezesem mmcite+ – firmy zajmującej się projektowaniem architektury infrastrukturalnej, oraz Jackiem Ratajczykiem, który w firmie Stadler Signalling odpowiada za integrację ETCS.

Polecamy ponadto arcyciekawe materiały dotyczące nowych dwusystemowych pociągów elektryczno-spalinowych dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, prezentację wstępnego planu III linii metra na warszawski Gocław, wynikach i nowym motto Siemens Mobility czy nowym pomyślnie współpracy PKP i PKS.

W dziale historia przeczytacie tekst, którego autor spogląda na początki turyzmu kolejowego w Polsce, czyli coś w sam raz na wakacje.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5